Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Moderator: Telldus

Post Reply
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by nikasp »

Jag blir tokig. Jag har en ny Telldus Znet v2 controller i torpet och kopplade in den i torpet där vi precis fått indraget fiber.

Jag har lagt till devices hur många gånger som helst förut hemma med samma controller men nu funkar det icket. Jag väljer att lägga till device:
1) Add new device wizard
2) Väljer location "Svedtorp" (och inte "Hemma" som är vår villa där jag har minst 15-20 pluggar och sensorer)
3) Sedan device type Z-Wave och får du upp fönster med 60 sekunders nedräkning.
4) Nothing... trots att jag testat med två pluggar och klickar tre ggr så lampan blinkar snabbt. Provat reset också.

Jag ger upp... Vi kom till ett helt nedkylt torp kl 22 med småbarnen igår pga att jag inte fick till det för en månad sedan. Hade tidsbrist då och tänkte att jag missat något. Har nu lagt en timme till och blir galen!

Orelaterat:
Tänkte att "-nämen jag provar att lägga till min 433MHz termo/hygrosensor i alla fall" för att se om jag får nåt att funka. Då i add device wizard finns i Telldus lista endast Door/Window Sensor eller Motion Sensor. QUE!? Var i heskotta är temperatursensor som jag ju kör hemma utan problem?

Den är type: F007TPH (item: 313159). Jag har dubbelkollat lådan och det är en v2 jag har som klarar både transmit och recieve.

Tacksam för hjälp. Blir galen snart och tiden rinner ut. Hade inte tänkt jäklas med det här utan leka med barn och hugga ved. Känns som att risken för en iskall nyårsankomst är överhängande nu. Ger upp nu och hoppas på bra tips!
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by nikasp »

Capture.PNG
Capture.PNG (23.46 KiB) Viewed 10618 times
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by nikasp »

Puh, sensorn dök faktiskt upp i min Svedtorp-location nu. Men vad fasen gör jag för fel med Z-Wave? Har ju lagt till sådana pluggar många gånger hemma utan problem.
Capture.PNG
Capture.PNG (67.03 KiB) Viewed 10618 times
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by nikasp »

Trodde jag hittat felet, jag hade pga brist på lediga uttag drivit Tellsticken från routerns USB-uttag. Powercyklade router, bredbandsswitch och Tellstick. INGEN skillnad, hittar inte Z-Wave-pluggarna... gah!
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by nikasp »

Succé! Jag hade turligt nog tagit med två (fulare och större) TZWP-100-pluggar och de funkade på en gång. Känns helt jäkla otroligt att två TZWP-102 inte fungerar men jag beställde de iofs i samma beställning från Telldus. Ska testa lite till men tar hem dem och ser om jag får reklamera.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by micke.prag »

Det kan ju vara så att de redan är inkluderade sedan tidigare. Testa att nollställa brytarna och testa igen.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by nikasp »

Hur menar du med inkluderade sedan tidigare? V2:an och pluggarna var helt nya när jag försökte för en månad sedan. Jag har aldrig fått någon ”kontakt”, dvs en sådan progress bar som visar att de parar ihop sig utan endast sett nedräkning från 60 till 0 = hittade ingen enhet.

Som jag läst det så resettar man genom att hålla ned knappen kring 5 sekunder. Har gjort det ett flertal gånger också. Har aldrig haft sådana problem innan och har ett gäng Zwave-enheter nu.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by micke.prag »

Även om det är ovanligt är det inte omöjligt. Du kan också testa att exkludera de från gränsnittet för att vara säker att de inte är inkluderade sedan tidigare.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by nikasp »

Jag hänger inte riktigt med, hur kan jag exkludera om jag inte ser dem i varken web- eller mobil-GUI?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Kan inte lägga till TZWP-102 till min nya Znet v2

Post by micke.prag »

Du kan välja valfri annan enhet som finns inlagd och starta exkluderingsläget. Du kan även hitta en exkluderingsknapp i inställningarna till din plats (i Z-Wave fliken).
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply