Rørelsesdetektor med lampe som nattlys ?

Moderator: Telldus

Post Reply
Grete
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Rørelsesdetektor med lampe som nattlys ?

Post by Grete »

Hei!

Jeg har en Telldus Rørelsesdetektor som jeg har koblet til en NEXA MYCR-1000 Plugg og ved bevegelse tennes en lampe.
Så har jeg lagt til en Hendelse slik at når Rørelsesdetektoren går på, så slås den av med 60 sekunders forsinkelse og med Starta om om det registreres flere bevegelser.
Dette fungerer helt utmerket, men så vil jeg samtidig at rørelsesdetektoren bare skal være aktiv om natten - eller at i hvert fall lampen bare tennes om natten, selv om det er bevegelse - hvordan får jeg til det ? :?:
Jeg forsøkte først å sette opp både lampe på og lampe av via hendelser uten at detektoren var koblet til pluggen, men det fungerte veldig dårlig og ustabilt, uansett hva jeg prøvde, så jeg tror ikke løsningen ligger der.
Noen som vet ? :wave:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rørelsesdetektor med lampe som nattlys ?

Post by etompau »

Du måste låta styrningen gå via "hendelser". Rörelsesensorn kan inte vara direkt koblet till nexa-mottagaren om du ska få rörelsesensorn att bara vara aktiv under natten.
I hendelsen kan du sedan ha ett villkor som bestämmer att solen måste vara nere eller ange ett tidsintervall som sensorn ska kunna aktivera mottagaren.
Grete
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rørelsesdetektor med lampe som nattlys ?

Post by Grete »

etompau wrote: Sun Sep 22, 2019 6:11 pm Du måste låta styrningen gå via "hendelser". Rörelsesensorn kan inte vara direkt koblet till nexa-mottagaren om du ska få rörelsesensorn att bara vara aktiv under natten.
I hendelsen kan du sedan ha ett villkor som bestämmer att solen måste vara nere eller ange ett tidsintervall som sensorn ska kunna aktivera mottagaren.
Takk for svar! :) Jeg forsøkte via Hendelser først, men det ble aldri særlig vellykket. Iblant tente lampen og iblant ikke. Og hvis det tente, så ville den ikke tenne for eksempel 5-10 minutter senere :? eller at det stoppet å fungere lenge før soloppgang... :roll:
Forsøkte forskjellige oppsett, men tydeligvis gjorde jeg noe feil.
Kanskje noen som har ett vellykket resultat kunne legge opp ett par printscreen på sitt oppsett ?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rørelsesdetektor med lampe som nattlys ?

Post by etompau »

Funktionen du efterspör er ganska basic, der ska inte vara noet problem med den.
Kontrollera i Telldus Live att statusikonen för sensorn tänder og slukker på korrekt måde. Når du kan se det er det bara till at skapa en hendelse med
sensorn som trigger och villkor som inaktivera tändning under nattetid.
Ohlsono
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rørelsesdetektor med lampe som nattlys ?

Post by Ohlsono »

Jag har ett liknande problem!
Jag har en Aeon labs multisensor 6 som är kopplad till en FIBARO RGBW Controller FGRGBWM-441 som i sin tur styr en trappled.
Allt funkar klockrent, men jag vill att den bara ska tända efter mörkrets inbrott. Någon som har några idéer?
Jag har fönsterbelysning i hela huset som går av/på solen och tid, men lyckas inte få in den där eftersom rörelsesensorn är direktkopplad. Vill ju att det ska tändas snabbt, annars är man ju halvvägs ner/upp för trappan när det tänds vilket förstör syftet.. förstår ni problemet och finns det något bra sätt att göra detta på (är novis inom området) kan sägas att sensorn sitter så till i dagsläget att den inte kan få matning utan bara går på batterier..
Har en znet lite v.2 kanske man ska säga också!
Alla tips som kan peka mig i rätt riktning tas tacksamt emot.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rørelsesdetektor med lampe som nattlys ?

Post by etompau »

Ohlsono wrote: Fri Sep 27, 2019 9:42 am Jag har ett liknande problem!
Jag har en Aeon labs multisensor 6 som är kopplad till en FIBARO RGBW Controller FGRGBWM-441 som i sin tur styr en trappled.
Allt funkar klockrent, men jag vill att den bara ska tända efter mörkrets inbrott. Någon som har några idéer?
Jag har fönsterbelysning i hela huset som går av/på solen och tid, men lyckas inte få in den där eftersom rörelsesensorn är direktkopplad. Vill ju att det ska tändas snabbt, annars är man ju halvvägs ner/upp för trappan när det tänds vilket förstör syftet.. förstår ni problemet och finns det något bra sätt att göra detta på (är novis inom området) kan sägas att sensorn sitter så till i dagsläget att den inte kan få matning utan bara går på batterier..
Har en znet lite v.2 kanske man ska säga också!
Alla tips som kan peka mig i rätt riktning tas tacksamt emot.
För att det du önskar ska fungera, måste du låta styrningen gå via en händelse. Där kan du sätta önskat villkor som ex. att solen ska vara nere.
En sådan styrning (Z-wave-->Z-wave) ska inte skapa några nämnvärda fördröjningar.
Ohlsono
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rørelsesdetektor med lampe som nattlys ?

Post by Ohlsono »

Nu blev det att jag kapade tråden lite vilket givetvis inte är meningen, men för min del, om jag lägger det i händelser, så tänds lampan först när jag är 3/4delar upp eller ner i trappan. Har man bråttom så har jag hunnit hela vägen upp eller ner när lampan tänds.. därför valde jag att direktkoppla. Jag skulle ju kunna sätta ledtrafon på händelse med ett zuttag, men då kommer den nollställas o alla färger samt 100% styrka (vilket man inte vill ha på natten, blir som att en bil drar på helljuset.. :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rørelsesdetektor med lampe som nattlys ?

Post by etompau »

Vad innebär 3/4-delar upp eller ner i trappen i tid? 1 sekund, 10 sekunder?
När jag testar att låta en signal från en Z-wave-enhet gå via en händelsestyrning och sedan samtidigt aktivera en 433 MHz-enhet och en Z-wave (ej RGBW-typ) så är styrningen i stort sett direkt, ingen fördröjning att tala om enligt mig.

Kan du se hur detektorn triggar händelsen (tidräknarsymbolen aktiveras)?
Genom att hålla koll på detta så får du en uppfattning var ev. fördröjning uppstår.
Post Reply