Nexa AD 146

Moderator: Telldus

Post Reply
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa AD 146

Post by Cadryc »

Kollar installationsmanualen till denna.

https://www.nexa.se/wp-content/uploads/ ... al_003.pdf

Som jag förstår det ska väggbrytaren kopplas till S1 och 3V. Jag har en kronbrytare, alltså två knappar och vill koppla in nexa ad 146 på ena brytaren. Eftersom ena anslutningen på nexan heter 3V antar jag att det är avsett för 3 volt, och inte 230 volt... så då ska man koppla från brytarens ingång för L till 3V och brytarens tändtråd till S1, eller tvärtom.

Men då går det ingen ström till L på kronbrytaren och den andra brytaren lär väl ej funka, eftersom det bara är 3 volt, om jag nu förstår manualen rätt.

Nån som är kunnig i Nexa ad 146?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa AD 146

Post by etompau »

Du bör överväga att byta din kronbrytare till en dubbeltrappomkopplare. Då får du två skilda växlande brytare och kan då använda den ena kontakten/vippan till din AD146.
Detta sagt med reservation för att jag kanske missförstår din fråga.
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa AD 146

Post by Cadryc »

etompau wrote: Tue Dec 11, 2018 1:05 pm Du bör överväga att byta din kronbrytare till en dubbeltrappomkopplare. Då får du två skilda växlande brytare och kan då använda den ena kontakten/vippan till din AD146.
Detta sagt med reservation för att jag kanske missförstår din fråga.
Ditt svar låter vettigt så du förstår nog utmärkt.

Jag har nyligen bytt brytare till runda av estetisla skäl och hade inte tänkt a fjärrstyrning just här. Men hemautomatisering har visat sig ge mersmak så nu tänkte jag fixa nåt för belysningen över köksbänken, istället för att gå 2 meter till väggbrytaren..........

Nexan är billigare än Fibaro eller Qubinho men får nog satsa på någon utav de senare då.

Fibaro dimmer 2 har jag i en annan väggbrytare men läste nånstans att Qubinho funkar bättre med Tellstick (Znet v2). Har du möjligtsvis något förslag?

Tacksam för hjälpen, jag är en av dem som vill ha kvar sina väggbrytare så gillar de infällda grejerna.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa AD 146

Post by etompau »

Har tyvärr ej använt inbyggda z-waveenheter så har ej någon rekommendation.
Har du neutralledare i dosan? Ex. Qubinon kräver en sådan anslutning för att fungera.
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa AD 146

Post by Cadryc »

etompau wrote: Tue Dec 11, 2018 1:27 pm Har tyvärr ej använt inbyggda z-waveenheter så har ej någon rekommendation.
Har du neutralledare i dosan? Ex. Qubinon kräver en sådan anslutning för att fungera.
Nej, visserligen en jord men gillar inte fulkopplingar, bäst att gå på Fibaro igen då.

Tack så mycket för hjälpen :-)
stiffboard
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa AD 146

Post by stiffboard »

Nexa har väl både kron o trapp, eller läste jag för fort nu... :) WMR 2300 o 3000

https://www.nexa.se/vara-produkter/syst ... agare-paav
Post Reply