Id Lock 101

Moderator: Telldus

Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Esse non videri »

En uppdatering; När jag senast var inne på Telldus Live och titta på inställningarna till låset var Z-wave-symbolen utbytt mot en bild på ett ID Lock-lås: http://idlock.no/media/catalog/product/ ... lack_1.png Under "Redigering, Konfiguration, Avancerade inställningar" återfinns numera "Door lock mode, Rfid register mode och Door hinge position mode" tillsammans med förklarande text istället för det generella "Nummer, Storlek och Värde". Detta tyder på att Telldus är inne och uppdaterar konfigurationen då F/W fortfarande är v1.0.11.
Bomben2k
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Bomben2k »

det låter lovande
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Esse non videri »

En uppdatering [till]: Jag byter ut ytterdörrar och fönster i huset och i helgen kom turen till ytterdörren. Jag har haft ID lock 101 monterat sedan februari och rapporteringen om batteristatus i Telldus Live har väl varit sådär om man är artig och snäll. Eftersom jag plockade ut batterierna när jag demonterade låset så passade jag på att mäta dem när jag satte tillbaka dem och samtliga [alkaliska] batterier var på grönt, en bra bit över gult, på den enkla batteritestaren.

Jag kan också konstatera att låset behåller sin konfiguration utan batterier i minst tre timmar. Det var inte bara dörr som byttes utan även ett intilliggande fönster samt en del anpassningar. Själva monteringen gick dock snabbt och smärtfritt då det var en NorDan-dörr som var beställd med anpassning till ID lock vilka de säljer och jag har för mig att ha läst att de har ägarandel i. Enda förändringen var att jag fick användning av de lägre skruvar som kom med i leveransen av låset. Det är väldigt små springor mellan karm och dörrblad så det blir spännande att se om det finns plats för Sensative Strips.

ID Lock AS har bytt tillverkare av låset och kommer i dagarna att lansera ID Lock 150 med följande förbättringar:
Du kan registrere og slette PIN-koder og RFID-brikker individuelt i låsen. Nå slipper du å deaktivere alle registrerte koder eller brikker når du bare ønsker å fjerne en enkelt.

Støtten for Z-Wave-modulen er naturligvis videreført, og batterilevetiden når låsen er tilkoblet Z-Wave-system er forbedret.
Huruvida dessa förbättringar som anses vara mjukvaruspecifika kommer till ID lock 101 har inte ID Lock AS svarat på ännu.
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Esse non videri »

En uppdatering: Efter dryga fyra år blev ID lock 101 förpassad från entrédörren till förmån för en Yale Doorman L3 R2. Det var en räcka av orsaker till det. Till att börja med ID locks bristande bristande kundförståelse. Man bytte leverantör, oklart om det var hela eller delar av låset, och lanserade en ny modell i samband med det samtidigt som man släppte all utveckling av tidigare modell.

Man tog aldrig fram någon app eller anpassade funktionerna till fjärradministration med Z-wavemodulen. Man måste exempelvis lägga in samtliga taggar på en gång vid dörren.

Fjärrstyrningen via Z-wave är "saktmodig". Det kan visserligen bero på Tellsticken också.

Den är "svår på batterier". Dagen efter jag beställt nytt lås blev det batteritorsk. Ingen batterivarning någonstans. Den agerar också router om man ska tro Telldus Live beta. Det verkar att stämma då den var flitig i nodlistan i appen också.

Nu är inte Yale Doorman det perfekta låset heller. Den kräver Yales svindyra egna taggar. Generella Mifare-taggar göre sig icke besvär. L3 är bättre än V2N då man slipper gå omvägen via Verisure i alla fall då det följer med en BLE - WiFi-brygga. App för direkt kommunikation eller via WiFi finns och är bra mycket snabbare än ID lock via Telldus-appen. Inga extra hål i dörren! "Ringklocka" finns. Inte särskilt tydlig dock och ringer enbart i låset samt pushnotis. Hade varit smutt med extra ringklocka à la Nexa och varför inte i bryggan?

Integrationen är sämre på Yale Doorman än på Yale Linus vilket gör att man inte kan koppla den mot Telldus ens via HomeKit-modulen. Mediokert stöd i Home Assistent också.
Post Reply