Tasker + remotestick (skickar på-signal mer än en gång)

Moderator: Telldus

Post Reply
b3astie
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tasker + remotestick (skickar på-signal mer än en gång)

Post by b3astie »

Hej,
Jag har stält in en profil i tasker som tänder min belysning så fort min telefon ansluter till hemmanätverket (wifi) mellan kl 15-23. Det funkar fint, men problemet är att när jag har wifi-anslutning med mitt hemmanätverk så skickar remotestick en på-signal väldigt många gånger mellan kl 15-23. Jag vill ju bara att det ska skickas endast 1 på-signal (när jag ansluter wifi). Går detta att ställa in i tasker på något sätt?

Se logg för på-signal som skickas mellan kl. 15-23 här (anslöt kl 19:27): http://puu.sh/mT8Nl/4e96787316.png
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Tasker + remotestick (skickar på-signal mer än en gång)

Post by bobbano »

Det KAN ju vara så att din telefon tappar kontakten med WIFI't för en kort sekund (händer för mig ibland) och att profilen i Tasker därigenom triggas flera gånger. Det var speciellt påtagligt för mig när jag var utomhus på gården och går "innanför och utanför" räckvidden för routern.

Jag löste det genom att när jag kopplar upp mig mot mitt WIFI så stoppas min Exit-task (mer om det sen) och därefter sätts en variabel %HOME till 1.
När jag INTE är uppkopplad så går det igång en timer (WAIT) på 2 min i min EXIT-task. Därefter sätts variabeln %HOME till 0.

Skulle jag då bara gå utanför räckvidden så drar timern igång och kommer jag inom räckvidden igen inom 2 min så triggas Enter-tasken igen som stoppar Exit-tasken. Blir lite rörigt att förklara, men det funkar.

På så sätt kan du använda variabeln %HOME tillsammans med tiden som trigger till profilen istf anslutningen till WIFI och på så sätt få det mer stabilt.

Så för att prata "Tasker-språk":
Trigger = Uppkopplad till WIFI

Enter task =
1. Stoppa Exit-tasken (som du måste döpa till nåt)
2. Sätt variabel %HOME till 1

Exit task =
1. Wait 2 min
2. Sätt variabel %HOME till 0


Sen till din profil
Trigger: %HOME = 1 samt tid mellan 15-23

Enter task: Tänd belysning.
b3astie
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tasker + remotestick (skickar på-signal mer än en gång)

Post by b3astie »

Tusen tack!
Det var precis som du säger, att wifi kopplar ifrån, i mitt fall när jag skiftar mellan repeatern och routern i huset. Testade din idé för tasker och det funkar awesome nu!
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Tasker + remotestick (skickar på-signal mer än en gång)

Post by bobbano »

Perfekt! :)
Post Reply