Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by tronde »

jorang wrote:
tronde wrote:
jorang wrote: Tenker at det kan gi meg stillingsvisning på min garasjeport, kan fortelle meg om dører/ vinduer er åpne/ lukket, og kanskje til og med trigge en alarm hvis de åpnes.
Det går an å få til statusvarsel ved å kople seg inn på den eksterne temperaturføleren på Clas Ohlsons 36-1797. Det blir en treghet på ca. ett minutt, men som status kan det være tilstrekkelig.
Har du en oppskrift på dette tronde? Kunne vært en mulighet for garasjeporten - i mangel på en annen

En kjapp og gæli.
361797_status.jpg
361797_status.jpg (115.02 KiB) Viewed 15647 times
Denne er egentlig mer komplisert enn nødvendig, men den gir mer kontroll ved ledningsbrudd eller kortslutning.

Du kan egentlig klare deg med bare en bryter, og kanskje helst en motstand i serie med den for å hindre at det går for stor strøm ut av enheten.

Med en seriemotstand på 10kohm vil du lese ca. +66 gr. C ved kortsluttet bryter og -49,9 gr. C ved åpen bryter.

I praksis så klipper du bare av temperaturføleren helt ytterst på den medfølgende sensorledningen, og bytter den ut med en passe bryter og evt. en seriemotstand.

Hvis du vil bruke andre verdier er det bare å plukke fra tabellen. Den kommer fra en vennlig sjel (husker ikke hvem) som postet den for en stund siden.


Disse billige CO-senorene kan danne basis for mye moro siden det er så enkelt å kople seg inn på dem.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Remotestick (Android)

Post by jorang »

Veldig bra tronde. Takk skal du ha.

Har fortsatt utfordringen med at rekkevidden til disse er dårlig. Det interessante her for garasjeportens vedkommende er å vite når den er lukket (ettersom det finnes så mange 'varianter' av åpen). Da må jeg plassere denne ved porten, og fjerner meg da fra min Tellstick Net rekkeviddemessig.

Men den medfølgende kabelen kan kanskje forlenges. I så fall gir dette store muligheter. Antar jeg endrer karakteristikken da, men etter som det er delta R vi jakter på skulle det vel fortsatt være mulig lese av åpen/lukket
______________________________
Mvh/ BR JoranG
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by tronde »

jorang wrote:Veldig bra tronde. Takk skal du ha.

Har fortsatt utfordringen med at rekkevidden til disse er dårlig. Det interessante her for garasjeportens vedkommende er å vite når den er lukket (ettersom det finnes så mange 'varianter' av åpen). Da må jeg plassere denne ved porten, og fjerner meg da fra min Tellstick Net rekkeviddemessig.

Men den medfølgende kabelen kan kanskje forlenges. I så fall gir dette store muligheter. Antar jeg endrer karakteristikken da, men etter som det er delta R vi jakter på skulle det vel fortsatt være mulig lese av åpen/lukket

Jeg tror ikke det er noe stort problem med lang ledning.
Det er jo bare å hekte på en passe stor motstand, og se om det går bra før du gjør for mye jobb med å innpasse en bryter i garasjen din. La bare være å legge ledningen tett inntil andre ledninger som kan forstyrre den.

Er du heldig vil ledningen plukke opp den interne radiosenderen og virke som antenne også.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Remotestick (Android)

Post by pleterrobin »

peswe wrote:@pleterrobin, Jag kör Tasker, och RS upplever inte på något sätt att det skulle vara instabilt. Problem orsakas oftast av att min Galaxy S2 ibland tappar Wifi kontakten...
Jag styr motorvärmare för 2 bilar och övervakar Värmesystemet hemma med Tellstick/Tasker/Remotestick (Värmepump och temperaturer, drifttider mm)
Okej. Är det där problemet ligger? Att mobilen tappar kontakten med Wifi:n? Då är det ju helt kört med temperaturstyrning. Jag sitter ju inte hemma hela dagarna så där har vi i så fall problemet. Att så fort jag går hemifrån så börjar det strula.
Hur löser man det då om man gärna vill att temperaturstyrningen ska fungera även när man inte är hemma och är uppkopplad på sin Wifi?


// PR
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by pleterrobin »

gein wrote: Det finns ingen inbyggd teknisk begränsning som skulle hindra oss från att få en stabil temperaturstyrning. Iaf inte i teorin.

När du säger att din styrning ibland inte startar förrän den gått ner till 3 grader. Det finns ingenting som garanterar att styrningen sker precis när sensor går under 5 grader. Styrningen kommer bara kunna ske vid de regelbundna tillfällen som RS frågar efter sensordata och sensorvärdet råkar ha nått sin tröskel. Kan det vara problemet i det här fallet? Lösningen på detta är att ställa ner uppdateringsintervallet för när RS frågar efter sensorvärden. Men med vetskapen att högre uppdateringsfrekvens innebär att mer batteri går åt på mobilen. Återigen, som jag tjatar, det absolut bästa vore om Telldus Live! kunde skicka ut push notifications när tröskelvärden nås. Detta spar batteri (eftersom RS slipper fråga regelbundet) och ger en instant feedback.

Det vore helt enkelt oslagbart om man kunde säga åt Telldus Live! att notifiera alla mina enheter när sensor X når värdet Y eller när enhet X slås på/av, osv.
För en som jag som inte alls har någon kunskap inom programering och kodning, är det nog lätt att tänka, "Det är väl bara att lägga in funktioner som när inställd temperatur nås, ska det skickas av eller på signal till vald mottagare" Nu är jag inte så trångsynt, jag förstår att det inte är så lätt som man kan tro. Så tro inte att jag är helt oförstående. Är mycket mer än nöjd med din app. Har fått ur mycket mer än vad jag förväntat mig av den :wink:

I Tasker har jag nu under några dagar testat lite olika inställningar, med väldigt varierande resultat. Ibland funkade det bra en halv dag, ibland väldigt ostabilt. Har även bl.a testat att i stället för hela grader (exempel av vid 10 grader och på under 5 grader) så provade jag med decimaler. På under 4.5 grader och av över 9.5 Funkade lika bra/dåligt som med hela grader. Så ingen förändring där, spelar inte roll. Testade även att ändra uppdateringsintervallet i RS. Visst, tätare uppdatering drog lite mer batteri än innan, men händelserna blev inte stabilare. Får inte alls Tasker och RS att sammarbeta. Var felet ligger vet jag inte. Eftersom min kunskap är så dålig så kan det lika gärna vara jag som gjort något fel. Fast jag tycker att jag följt dom guider jag hittat till punkt och pricka. Därmed kan jag inte hänga ut någon av apparna. Felet kan lika gärna vara mitt.
Har försökt googla och spanat igenom en uppsjö av forum, om jag kunde hittat någon med som testat och kommit fram till någon bra lösning på temperaturstyrning med Tasker och RS. Verkar som att en hel del kör med Locale i stället. Är det enklare och bättre att lösa det den vägen?
Ja, det är ett väldigt stort område det här. Man vet inte i vilken ände man ska börja.

// PR
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Remotestick (Android)

Post by peswe »

pleterrobin wrote:
peswe wrote:@pleterrobin, Jag kör Tasker, och RS upplever inte på något sätt att det skulle vara instabilt. Problem orsakas oftast av att min Galaxy S2 ibland tappar Wifi kontakten...
Jag styr motorvärmare för 2 bilar och övervakar Värmesystemet hemma med Tellstick/Tasker/Remotestick (Värmepump och temperaturer, drifttider mm)
Okej. Är det där problemet ligger? Att mobilen tappar kontakten med Wifi:n? Då är det ju helt kört med temperaturstyrning. Jag sitter ju inte hemma hela dagarna så där har vi i så fall problemet. Att så fort jag går hemifrån så börjar det strula.
Hur löser man det då om man gärna vill att temperaturstyrningen ska fungera även när man inte är hemma och är uppkopplad på sin Wifi?


// PR
Nja, det var inte riktigt så jag menade. Normalt hugger ju mobildata in där Wifi tappar kontakten. Men jag har tyvärr riktigt usel mottagning hemma i huset. Så ibland finns det Mobildata som backar upp Wifi, ibland inte... Men det är väl inte ett generellt problem.

Jag kommer förmodligen att skaffa en Google Nexus 7 platta för c:a 2000:-, som får vara dedikerad till diverse styr- och övervakningsprogram Tellstick/Tasker/Remotestick.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Remotestick (Android)

Post by pleterrobin »

peswe wrote:
pleterrobin wrote:
peswe wrote:@pleterrobin, Jag kör Tasker, och RS upplever inte på något sätt att det skulle vara instabilt. Problem orsakas oftast av att min Galaxy S2 ibland tappar Wifi kontakten...
Jag styr motorvärmare för 2 bilar och övervakar Värmesystemet hemma med Tellstick/Tasker/Remotestick (Värmepump och temperaturer, drifttider mm)
Okej. Är det där problemet ligger? Att mobilen tappar kontakten med Wifi:n? Då är det ju helt kört med temperaturstyrning. Jag sitter ju inte hemma hela dagarna så där har vi i så fall problemet. Att så fort jag går hemifrån så börjar det strula.
Hur löser man det då om man gärna vill att temperaturstyrningen ska fungera även när man inte är hemma och är uppkopplad på sin Wifi?


// PR
Nja, det var inte riktigt så jag menade. Normalt hugger ju mobildata in där Wifi tappar kontakten. Men jag har tyvärr riktigt usel mottagning hemma i huset. Så ibland finns det Mobildata som backar upp Wifi, ibland inte... Men det är väl inte ett generellt problem.

Jag kommer förmodligen att skaffa en Google Nexus 7 platta för c:a 2000:-, som får vara dedikerad till diverse styr- och övervakningsprogram Tellstick/Tasker/Remotestick.

Där sa du något. Jag har en Nexus 7. Där kan jag ju köra RS/Tellstick/Tasker. Ska testa redan ikväll. Se om det fungerar bättre än vad det gjort hitintills.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by tjabas »

jag har fått problem med remotestick, jag har remotestick installerad i 3 enheter, detta har fungerat fint utan problem, men så blev jag tvungen att installera om remotestick i en av enheterna, och då blev det helt plötsligt omöjligt att få det att fungera i någon av enheterna, jag har läst lite om att stämmer inte tiden exakt mellan dessa 3, så blir det knas i telldus server,jag har nu ställt alla 3 så att det stämmer exakt i tid, men det vill ändå inte fungera,jag får upp det där felmeddelandet hela tiden, jagh ar även provat att backa tiden 2-3 minuter och även framåt, men det vill inte fungera.

kan detta lösa sig själv om man väntar en stund?

eller finns det några andra tips?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by tronde »

tjabas wrote:jag har fått problem med remotestick, jag har remotestick installerad i 3 enheter, detta har fungerat fint utan problem, men så blev jag tvungen att installera om remotestick i en av enheterna, och då blev det helt plötsligt omöjligt att få det att fungera i någon av enheterna, jag har läst lite om att stämmer inte tiden exakt mellan dessa 3, så blir det knas i telldus server,jag har nu ställt alla 3 så att det stämmer exakt i tid, men det vill ändå inte fungera,jag får upp det där felmeddelandet hela tiden, jagh ar även provat att backa tiden 2-3 minuter och även framåt, men det vill inte fungera.

kan detta lösa sig själv om man väntar en stund?

eller finns det några andra tips?
Du har trolig hatt tid på den enheten som ligger foran korrekt tid. Da kan du ikke logge inn fra noen av enhetene før du har passert den feilaktige tiden. Jeg husker ikke om den nye feilmeldingen i Remotestick angir tidsfeilen som to tall. Gratisversjonen gjør det, og der er differansen mellom tallene tid i sekunder.
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Stig-Arne »

Er det noen måte å få logg på Remotestick ?
Bruker Tasker til å styre temperatura og slikt, men har ikke fått til å bruke logg.
Finnes dette eller kommer det med tiden til Remotestick ? Veldig kjekt å se hva som har skjedd, og finne ut hvor ofte en ovn brukes osv..
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by tjabas »

tronde wrote:
tjabas wrote:jag har fått problem med remotestick, jag har remotestick installerad i 3 enheter, detta har fungerat fint utan problem, men så blev jag tvungen att installera om remotestick i en av enheterna, och då blev det helt plötsligt omöjligt att få det att fungera i någon av enheterna, jag har läst lite om att stämmer inte tiden exakt mellan dessa 3, så blir det knas i telldus server,jag har nu ställt alla 3 så att det stämmer exakt i tid, men det vill ändå inte fungera,jag får upp det där felmeddelandet hela tiden, jagh ar även provat att backa tiden 2-3 minuter och även framåt, men det vill inte fungera.

kan detta lösa sig själv om man väntar en stund?

eller finns det några andra tips?
Du har trolig hatt tid på den enheten som ligger foran korrekt tid. Da kan du ikke logge inn fra noen av enhetene før du har passert den feilaktige tiden. Jeg husker ikke om den nye feilmeldingen i Remotestick angir tidsfeilen som to tall. Gratisversjonen gjør det, og der er differansen mellom tallene tid i sekunder.

glömde skriva att jag fick i gång det,jag ställde alla enheterna i samma tid,men ingenting fungerade, men efter att jag väntat runt 30 min så fungerade allt igen.
Nick
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Nick »

Siden tråden er så lang, så er dette kanskje besvart tidligere uten at jeg har sett det.

Jeg har en Telldus Net, og prøver å bruke Remotestick og Tasker for å styre en ovn ved å logge temperaturen ved å skru på en mottaker når temperaturen er under ønsket verdi (f.eks. 20 grader) og av når den er over en høyere (20,5 grader), men det skjer ikke noe før jeg manuelt oppdaterer statusen i Remotestick. Hverken grafen eller måleverdien til temperatursensoren oppdateres løpende på skjermen, men pollinga fungerer, siden grafen viser temperaturen med valgt intervall (3 minutter).

Jeg har altså Telldus Net og bruker en Nexus 7 til å logge/styre. Denne har ødelagt skjerm, og brukes ikke til noe annet enn å kjøre Tellstick og Tasker. OS er Android 4.2.

I tillegg prøver jeg å styre en funksjon den andre veien: Når batterikapasiteten går under 20%, så skal strømmen til laderen skrus på via Telldus Net, men heller ikke det skjer før jeg oppdaterer Remotestick manuelt. Når Remotestick oppdateres (refresh), så fungerer funksjonene greit, men det er lite hensiktmessig å måtte gjøre dette manuelt hele tida. Da kunne jeg like godt slå av og på manuelt uten å gå veien om Tasker.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få prosessen til å gå av seg selv?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Nick wrote:Siden tråden er så lang, så er dette kanskje besvart tidligere uten at jeg har sett det.

Jeg har en Telldus Net, og prøver å bruke Remotestick og Tasker for å styre en ovn ved å logge temperaturen ved å skru på en mottaker når temperaturen er under ønsket verdi (f.eks. 20 grader) og av når den er over en høyere (20,5 grader), men det skjer ikke noe før jeg manuelt oppdaterer statusen i Remotestick. Hverken grafen eller måleverdien til temperatursensoren oppdateres løpende på skjermen, men pollinga fungerer, siden grafen viser temperaturen med valgt intervall (3 minutter).

Jeg har altså Telldus Net og bruker en Nexus 7 til å logge/styre. Denne har ødelagt skjerm, og brukes ikke til noe annet enn å kjøre Tellstick og Tasker. OS er Android 4.2.

I tillegg prøver jeg å styre en funksjon den andre veien: Når batterikapasiteten går under 20%, så skal strømmen til laderen skrus på via Telldus Net, men heller ikke det skjer før jeg oppdaterer Remotestick manuelt. Når Remotestick oppdateres (refresh), så fungerer funksjonene greit, men det er lite hensiktmessig å måtte gjøre dette manuelt hele tida. Da kunne jeg like godt slå av og på manuelt uten å gå veien om Tasker.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få prosessen til å gå av seg selv?
Det låter konstigt. Det har hänt vid flera tillfällen att kopplingen mellan Remotestick och Tasker inte fungerat alls. Detta har löst sig genom att man installerat om Remotestick. Men i ditt fall verkar kopplingen fungera men bara när du manuellt öppnar Remotestick. Spontant låter det som att Remotestick "dör". Du kör inte med någon Task Killer eller liknande app som slår ihjäl Remotestick?
n0z
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by n0z »

Till att börja med så måste jag tacka för en otroligt bra app!

Något som jag skulle vilja göra är att få ett schema direkt kopplat till min väckarklocka i smartphonen (android sgs3), dvs ett shema drar igång samtidigt som alarmet startar. Som det är nu måste jag först ställa alarmet och sen ställa in tiden för schemat manuellt.

Har jag missat den funktionen eller finns den inte?
Nick
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Nick »

gein wrote:
Det låter konstigt. Det har hänt vid flera tillfällen att kopplingen mellan Remotestick och Tasker inte fungerat alls. Detta har löst sig genom att man installerat om Remotestick. Men i ditt fall verkar kopplingen fungera men bara när du manuellt öppnar Remotestick. Spontant låter det som att Remotestick "dör". Du kör inte med någon Task Killer eller liknande app som slår ihjäl Remotestick?
Jeg har ikke installert noen taskkiller, og Remotestick er installert etter Tasker. På grunn av skjermen, så har jeg tenkt å bare bruke Nexusen til dette, så jeg kan prøve å gå helt tilbake til fabrikksinnstillingene, og bare installere RS og Tasker for å se om det blir bedre.

Er det noen som vet om Tasker kan installeres på en Ricomagic MK802 IIIS?
Post Reply