Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Nexauser wrote:Jag har införskaffat en HTC One X och det fungerar bra med både Wi-Fi och 3G.
Fungerar bra med taggarna jag köpte av dig.
Har också funnit en app som heter Llama och gör tydligen ungefär samma som Locater. Det fungerar riktigt bra och när jag knappade på Locale Plugin kom RemoteStick enheten upp och man hamnade då i den delen som man hamnar när man lägger upp en tag. Bl.a här har jag tänt belysningen när jag närmat mig hemmet och det var med 3G.

Funderingen var hur man får fatt på temperaturvärdena - är det något du kan svara på eller får jag vända mig till utvecklarna av Llama?
I fallet med den icke-fungerande HTC One X så misstänker jag nu att han har problem med tidssynken på telefonen. Så det har nog inget med HTC One X att göra och det fungerar ju uppenbarligen bra för dig med.

Tyvärr vet jag inte hur du får upp temperaturvärden i Llama. Du får nog höra med utvecklarna. Det du kan säga är att sensor-pluginen är skriven för Locale och fungerar bra med Tasker också. I värsta fall kan det ju vara så illa att Llama inte stöder "condition plugins" utan bara "setting plugins". Dvs att den inte klarar av att läsa sensorerna.
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by Nexauser »

Tack då vet jag hur jag skall lägga fram det till Llama utvecklaren.
Några nya trevliga funktioner på gång i RemoteStick? :)
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Nexauser wrote:Tack då vet jag hur jag skall lägga fram det till Llama utvecklaren.
Några nya trevliga funktioner på gång i RemoteStick? :)
Du kan följa utvecklingen här: https://trello.com/board/remotestick/4f ... 843fd68d9b
Har ju inte hänt mycket under "Doing" på ett tag men det beror, som sagt, på att jag varit väldigt upptagen med annat.
JoGi
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by JoGi »

Idag behövde jag ladda telefonen på dagen och koppla in den i sovrummet där jag har laddsladden.
Sovrummet är i ena hörnet av lägenheten med tjocka väggar.
Sambon ringde så klart när den låg där och när hon kom hem undrade hon om jag inte hörde att hon ringde. Nej, hör aldrig telefon när den ligger i sovrummet.

Senare kom jag på den fantastiska idén att det vore grymt att få indikation i andra rum när det ringer.
Och därav insåg jag att telefonen har redan möjligt att styra saker i andra rum med Tellstick.

Så med denna långa story avsluta jag med utvecklingsförslaget att remotestick ska lyssna på inkommande event som samtal och meddelande.
När ett sådant kommer vill man styra en lampa som kan tändas. Eller kanske slå av kontakten till förstärkaren eller båda.
Det ska gå att konfigurera vad man önskar ska hända. Tända, släcka, blinka eller vad det nu kan vara.

Föresten, är det öppen källkod så man kan göra det själv?
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by SebRaz »

JoGi wrote:Idag behövde jag ladda telefonen på dagen och koppla in den i sovrummet där jag har laddsladden.
Sovrummet är i ena hörnet av lägenheten med tjocka väggar.
Sambon ringde så klart när den låg där och när hon kom hem undrade hon om jag inte hörde att hon ringde. Nej, hör aldrig telefon när den ligger i sovrummet.

Senare kom jag på den fantastiska idén att det vore grymt att få indikation i andra rum när det ringer.
Och därav insåg jag att telefonen har redan möjligt att styra saker i andra rum med Tellstick.

Så med denna långa story avsluta jag med utvecklingsförslaget att remotestick ska lyssna på inkommande event som samtal och meddelande.
När ett sådant kommer vill man styra en lampa som kan tändas. Eller kanske slå av kontakten till förstärkaren eller båda.
Det ska gå att konfigurera vad man önskar ska hända. Tända, släcka, blinka eller vad det nu kan vara.

Föresten, är det öppen källkod så man kan göra det själv?
Du kan göra allt detta med Tasker. Läs lite guider på Internet så skall det nog gå rätt fort.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
spid303
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by spid303 »

Finns det något sätt att plocka fram sensor värden som variabler i Tasker montro?

Tex om en person sms'ar KYLEN till telefonen med remotestick/tasker så ska tasker svara "Det är %KYLTEMP och %KYLFUKT" som tas från sensorn.

Eller lägga in om temp överskrider ett visst värde SMS & notify/talsyntes/osv "Nu är det %SERVERTEMP i skrubben, fläkten slås på"... Osv B-)

Att bara slå på/av tex fläkt om det går över/under ett visst värde var ju lätt men vill gärna få ut värdet
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by M203 »

+1 på ovanstående fråga. Hittar endast sensor under context / plugin. Ej under action.
olavjunior
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by olavjunior »

Denne funksjonen er allerede forespurt, og ligger i TO DO. Gå inn og stem:
https://trello.com/card/device-state-co ... 3fd68d9b/1
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by tronde »

Jeg har prøvd meg med Remotestick og Tasker på min Motorola Defy+ (MB526) / Android 2.3.6 med litt blandet resultat.

Jeg får ikke Remotestick til å oppdatere sensorlisten automatisk, selv når skjermen er aktiv. Den oppdaterer seg når jeg starter RS, og når jeg velger oppdatering. Det kan virke som at Widgeten oppdaterer seg når skjermen aktiveres.

Tasker klarer heller ikke å oppdaterte sensordata på egenhånd selv om skjermen er aktiv. Jeg har prøvd med litt forskjellige opddateringsintervall. Tasker klarer å styre brytere via RS, f.eks. etter telefonens batterinivå selv om den er i hvile.


For å få startet Remotestick må jeg sette telefonens klokke til manuell, og tidssone GMT. Dette kan ikke være den rette måten å håndtere tidssetting på. Hvis det er problemer med synkronsering mot Live, bør man heller få et valg i RS for tidsoffset.

Jeg ser at andre har problemer med Tasker og sensordata. Er det noen som har funnet en løsning?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

tronde wrote:Jeg har prøvd meg med Remotestick og Tasker på min Motorola Defy+ (MB526) / Android 2.3.6 med litt blandet resultat.

Jeg får ikke Remotestick til å oppdatere sensorlisten automatisk, selv når skjermen er aktiv. Den oppdaterer seg når jeg starter RS, og når jeg velger oppdatering. Det kan virke som at Widgeten oppdaterer seg når skjermen aktiveres.
Det är (tyvärr) precis så det fungerar. RemoteStick uppdaterar inte listan automatiskt i bakgrunden. Det borde jag givetvis fixa.
tronde wrote:Tasker klarer heller ikke å oppdaterte sensordata på egenhånd selv om skjermen er aktiv. Jeg har prøvd med litt forskjellige opddateringsintervall. Tasker klarer å styre brytere via RS, f.eks. etter telefonens batterinivå selv om den er i hvile.
Vad menar du med att Tasker inte klarar av att uppdatera sensordata?

tronde wrote:For å få startet Remotestick må jeg sette telefonens klokke til manuell, og tidssone GMT. Dette kan ikke være den rette måten å håndtere tidssetting på. Hvis det er problemer med synkronsering mot Live, bør man heller få et valg i RS for tidsoffset.
Så ska det ju absolut inte behöva vara. Så länge du kör med din tidzon och synkroniserad tid så ska det fungera. Live kräver att tiden inte diffar allt för mycket, då nekas man kontakt med APIt. Kanske Telldus kan svara mer på hur det fungerar och vad som kan vara problemet i ditt fall här.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by tronde »

gein wrote:
tronde wrote:Jeg har prøvd meg med Remotestick og Tasker på min Motorola Defy+ (MB526) / Android 2.3.6 med litt blandet resultat.

Jeg får ikke Remotestick til å oppdatere sensorlisten automatisk, selv når skjermen er aktiv. Den oppdaterer seg når jeg starter RS, og når jeg velger oppdatering. Det kan virke som at Widgeten oppdaterer seg når skjermen aktiveres.
Det är (tyvärr) precis så det fungerar. RemoteStick uppdaterar inte listan automatiskt i bakgrunden. Det borde jag givetvis fixa.
Sensordata oppdaterer seg heller ikke når de står på aktiv skjerm uten at jeg velger oppdatering. Dette kan vel ikke stemme? De oppdaterer seg når jeg starter RS.


gein wrote:
tronde wrote:Tasker klarer heller ikke å oppdaterte sensordata på egenhånd selv om skjermen er aktiv. Jeg har prøvd med litt forskjellige opddateringsintervall. Tasker klarer å styre brytere via RS, f.eks. etter telefonens batterinivå selv om den er i hvile.
Vad menar du med att Tasker inte klarar av att uppdatera sensordata?
Det jeg mente, er at sensordata ikke oppdterer seg selv om Tasker kjører, og (tror jeg) ber om en verdi. Det er vel fordi RS ikke oppdaterer listen, så hvis du fikser den biten blir vel alt OK.
gein wrote:
tronde wrote:For å få startet Remotestick må jeg sette telefonens klokke til manuell, og tidssone GMT. Dette kan ikke være den rette måten å håndtere tidssetting på. Hvis det er problemer med synkronsering mot Live, bør man heller få et valg i RS for tidsoffset.
Så ska det ju absolut inte behöva vara. Så länge du kör med din tidzon och synkroniserad tid så ska det fungera. Live kräver att tiden inte diffar allt för mycket, då nekas man kontakt med APIt. Kanske Telldus kan svara mer på hur det fungerar och vad som kan vara problemet i ditt fall här.
Jeg synes også dette er merkelig, for det bør bli akkurat det samme som med PC og nettleser. Der fungerer alt fint. Når jeg sjekker tidsstempel på sensordata i RS er det GMT-tiden som vises.

**
Jeg har ikke helt klart for meg hvordan Android og Apps samvirker. Hvis jeg har en RS widget lagt ut på skjermen kan jeg se i listen over kjørende apper at RS er i drift. Hvis jeg ikke har lagt ut noen RS-widgeter er det ingen tegn til RS. Er det slik at RS alltid skal gå i bakgrunnen så lenge den er installert på telefonen, uansett om den er kalt opp via ikonet eller ikke?
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by pleterrobin »

Hej.

Har två saker jag undrar lite över?

Bestämde mig häromdagen att jag skulle byta ut lite fjärrmottagare, har 12st Proove som är av den äldre generationen, funkade inte som dom skulle längre.
Läste på Telldus forum att Julas budgetmärke Anslut låg inlagt att börja användas. Köpte några sådana för att testa.

Glad i hågen for jag hem, fram med mottagarna, fram med mobilen. Drog igång RS. Har en Tellstick Net så tyckte det skulle bli lättare så, än att dra igång datorn.
Men, till min förvåning kunde jag inte uppdatera mina gamla "platser". Med det menar jag att om jag ska byta ut en mottagaren "Lampan vid TV:n" så måste jag först ta bort plasten i RS och sen lägga till en ny. Man kan alltså inte ändra som i mitt fall platsen från tex en "Proove Code Switch" till "Anslut Selflearning" utan man måste först ta bort och sen skapa en ny plats.

När jag väl raderat platserna i RS som jag skulle byta mottagare på och sen skulle skapa ny, dök nästa frågetecken upp.
När man skulle lägga till en enhet så finns inte "Anslut" med där. Varför? Synkas inte RS med Telldus Live! ?
Trodde först att jag var korkad eller gjorde fel. Men när jag väl startade upp datorn och loggade in i Telldus Live! så såg jag att båda dessa saker som jag undrat över går att göra där. Redigera eller lägga till ny "Anslut" enhet.
Jag är inte så insatt i allt detta fixande och trixande som jag antar det är att hålla på med dessa appar/datasystem. Men jag trodde att RS och Telldus Live! på något sätt var synkade.
Om jag förstått detta helt rätt, så innebär det att om det skulle komma ut fler kompatibla enheter/mottagare så kommer inte dessa att dyka upp i RS, om inte appen har blivit uppdaterad av utvecklaren? Har jag rätt eller fel?
Funktionen att lägga till nya enheter i RS genom mobilen finns ju där och är tillför att användas, så är det en fördel om listan med kompatibla enheter är uppdaterad. Dom andra enheterna finns ju där var kommer den datainformationen ifrån eftersom inte "Anslut" är med där.
Eller är det bara jag som inte ser enheterna "Anslut"?
Samt att att det måste väl gå att fixa så att man kan byta sina mottagare, och bara gå in i sin RS och redigera i stället för att radera och sen lägga till igen.
Som det är idag är det bara namnet som kan bytas i RS-appen, inte vilken enhet man vill byta till.

Hoppas på ett härligt svar och en bra lösning på detta =)

// Peter
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

pleterrobin wrote:Hej.

Har två saker jag undrar lite över?

Bestämde mig häromdagen att jag skulle byta ut lite fjärrmottagare, har 12st Proove som är av den äldre generationen, funkade inte som dom skulle längre.
Läste på Telldus forum att Julas budgetmärke Anslut låg inlagt att börja användas. Köpte några sådana för att testa.

Glad i hågen for jag hem, fram med mottagarna, fram med mobilen. Drog igång RS. Har en Tellstick Net så tyckte det skulle bli lättare så, än att dra igång datorn.
Men, till min förvåning kunde jag inte uppdatera mina gamla "platser". Med det menar jag att om jag ska byta ut en mottagaren "Lampan vid TV:n" så måste jag först ta bort plasten i RS och sen lägga till en ny. Man kan alltså inte ändra som i mitt fall platsen från tex en "Proove Code Switch" till "Anslut Selflearning" utan man måste först ta bort och sen skapa en ny plats.

När jag väl raderat platserna i RS som jag skulle byta mottagare på och sen skulle skapa ny, dök nästa frågetecken upp.
När man skulle lägga till en enhet så finns inte "Anslut" med där. Varför? Synkas inte RS med Telldus Live! ?
Trodde först att jag var korkad eller gjorde fel. Men när jag väl startade upp datorn och loggade in i Telldus Live! så såg jag att båda dessa saker som jag undrat över går att göra där. Redigera eller lägga till ny "Anslut" enhet.
Jag är inte så insatt i allt detta fixande och trixande som jag antar det är att hålla på med dessa appar/datasystem. Men jag trodde att RS och Telldus Live! på något sätt var synkade.
Om jag förstått detta helt rätt, så innebär det att om det skulle komma ut fler kompatibla enheter/mottagare så kommer inte dessa att dyka upp i RS, om inte appen har blivit uppdaterad av utvecklaren? Har jag rätt eller fel?
Funktionen att lägga till nya enheter i RS genom mobilen finns ju där och är tillför att användas, så är det en fördel om listan med kompatibla enheter är uppdaterad. Dom andra enheterna finns ju där var kommer den datainformationen ifrån eftersom inte "Anslut" är med där.
Eller är det bara jag som inte ser enheterna "Anslut"?
Samt att att det måste väl gå att fixa så att man kan byta sina mottagare, och bara gå in i sin RS och redigera i stället för att radera och sen lägga till igen.
Som det är idag är det bara namnet som kan bytas i RS-appen, inte vilken enhet man vill byta till.

Hoppas på ett härligt svar och en bra lösning på detta =)

// Peter
Tack för din feedback!

Tyvärr går det inte att synkronisera enhetstyper med Telldus på något sätt. Därför måste jag implementera stöd för var och en själv i RS. Vilket förstås är väldigt bökigt. Men enda alternativt är att ta bort funktionen helt och hållet och tvinga användaren att gå in på Telldus Live! för att redigera sina enheter. Och anledningen att du inte ser Anslut är just för att jag inte hunnit med att få in den typen. Vill man vara säker på att hitta sin typ så gör man bäst i att logga in på Telldus Live!. Trist kanske, men så är det tyvärr. Lite av samma anledning går det inte att redigera enheter. Detta skulle givetvis gå att ordna i RS men jag bedömde det ta för lång tid att fixa för att motivera den funktionen för annan, mer intressant, funktionalitet.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by pleterrobin »

gein wrote:
pleterrobin wrote:Hej.

Har två saker jag undrar lite över?

Bestämde mig häromdagen att jag skulle byta ut lite fjärrmottagare, har 12st Proove som är av den äldre generationen, funkade inte som dom skulle längre.
Läste på Telldus forum att Julas budgetmärke Anslut låg inlagt att börja användas. Köpte några sådana för att testa.

Glad i hågen for jag hem, fram med mottagarna, fram med mobilen. Drog igång RS. Har en Tellstick Net så tyckte det skulle bli lättare så, än att dra igång datorn.
Men, till min förvåning kunde jag inte uppdatera mina gamla "platser". Med det menar jag att om jag ska byta ut en mottagaren "Lampan vid TV:n" så måste jag först ta bort plasten i RS och sen lägga till en ny. Man kan alltså inte ändra som i mitt fall platsen från tex en "Proove Code Switch" till "Anslut Selflearning" utan man måste först ta bort och sen skapa en ny plats.

När jag väl raderat platserna i RS som jag skulle byta mottagare på och sen skulle skapa ny, dök nästa frågetecken upp.
När man skulle lägga till en enhet så finns inte "Anslut" med där. Varför? Synkas inte RS med Telldus Live! ?
Trodde först att jag var korkad eller gjorde fel. Men när jag väl startade upp datorn och loggade in i Telldus Live! så såg jag att båda dessa saker som jag undrat över går att göra där. Redigera eller lägga till ny "Anslut" enhet.
Jag är inte så insatt i allt detta fixande och trixande som jag antar det är att hålla på med dessa appar/datasystem. Men jag trodde att RS och Telldus Live! på något sätt var synkade.
Om jag förstått detta helt rätt, så innebär det att om det skulle komma ut fler kompatibla enheter/mottagare så kommer inte dessa att dyka upp i RS, om inte appen har blivit uppdaterad av utvecklaren? Har jag rätt eller fel?
Funktionen att lägga till nya enheter i RS genom mobilen finns ju där och är tillför att användas, så är det en fördel om listan med kompatibla enheter är uppdaterad. Dom andra enheterna finns ju där var kommer den datainformationen ifrån eftersom inte "Anslut" är med där.
Eller är det bara jag som inte ser enheterna "Anslut"?
Samt att att det måste väl gå att fixa så att man kan byta sina mottagare, och bara gå in i sin RS och redigera i stället för att radera och sen lägga till igen.
Som det är idag är det bara namnet som kan bytas i RS-appen, inte vilken enhet man vill byta till.

Hoppas på ett härligt svar och en bra lösning på detta =)

// Peter
Tack för din feedback!

Tyvärr går det inte att synkronisera enhetstyper med Telldus på något sätt. Därför måste jag implementera stöd för var och en själv i RS. Vilket förstås är väldigt bökigt. Men enda alternativt är att ta bort funktionen helt och hållet och tvinga användaren att gå in på Telldus Live! för att redigera sina enheter. Och anledningen att du inte ser Anslut är just för att jag inte hunnit med att få in den typen. Vill man vara säker på att hitta sin typ så gör man bäst i att logga in på Telldus Live!. Trist kanske, men så är det tyvärr. Lite av samma anledning går det inte att redigera enheter. Detta skulle givetvis gå att ordna i RS men jag bedömde det ta för lång tid att fixa för att motivera den funktionen för annan, mer intressant, funktionalitet.

Okej.
Då är jag med och förstår varför det är som det är. Tyckte bara att det skulle vara så smidigt att kunna lägga till med mobilen. Då jag för tillfället bara har en stationär dator, så blir det är himla springande i huset från mottagaren i väggen till datorn för att tycka på "learn"
Mottagaren är bara i "learnläge" ett visst antal sekunder, så det gäller att vara snabbare än snabbast, när man ska para ihop mottagaren längst bort i huset =)
Samtidigt kom jag på en sak till som ställer till det när man måste göra allt från datorn (Telldus Live!) Alla scheman måste man göra om. Har man då 12 mottagare som man har inställt på alla möjliga olika tider blev det ett helt projekt att lägga in alla scheman igen till enheterna. Tur man inte gör det för ofta.
Men jag är som sagt inte själv så inne på hur mycket jobb det är att hålla på med att programera dessa saker. Jag litar på dig och har full förståelse för att det kanske är är onödigt att lägga in dessa funktioner. Kanske bättre att utveckla andra spännande funktioner.
Någon uppdatering på gång? Något funktion du redan nu kan avslöja är på gång?
DrAze
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by DrAze »

pleterrobin wrote:
gein wrote:
pleterrobin wrote:Hej.

Har två saker jag undrar lite över?

Bestämde mig häromdagen att jag skulle byta ut lite fjärrmottagare, har 12st Proove som är av den äldre generationen, funkade inte som dom skulle längre.
Läste på Telldus forum att Julas budgetmärke Anslut låg inlagt att börja användas. Köpte några sådana för att testa.

Glad i hågen for jag hem, fram med mottagarna, fram med mobilen. Drog igång RS. Har en Tellstick Net så tyckte det skulle bli lättare så, än att dra igång datorn.
Men, till min förvåning kunde jag inte uppdatera mina gamla "platser". Med det menar jag att om jag ska byta ut en mottagaren "Lampan vid TV:n" så måste jag först ta bort plasten i RS och sen lägga till en ny. Man kan alltså inte ändra som i mitt fall platsen från tex en "Proove Code Switch" till "Anslut Selflearning" utan man måste först ta bort och sen skapa en ny plats.

När jag väl raderat platserna i RS som jag skulle byta mottagare på och sen skulle skapa ny, dök nästa frågetecken upp.
När man skulle lägga till en enhet så finns inte "Anslut" med där. Varför? Synkas inte RS med Telldus Live! ?
Trodde först att jag var korkad eller gjorde fel. Men när jag väl startade upp datorn och loggade in i Telldus Live! så såg jag att båda dessa saker som jag undrat över går att göra där. Redigera eller lägga till ny "Anslut" enhet.
Jag är inte så insatt i allt detta fixande och trixande som jag antar det är att hålla på med dessa appar/datasystem. Men jag trodde att RS och Telldus Live! på något sätt var synkade.
Om jag förstått detta helt rätt, så innebär det att om det skulle komma ut fler kompatibla enheter/mottagare så kommer inte dessa att dyka upp i RS, om inte appen har blivit uppdaterad av utvecklaren? Har jag rätt eller fel?
Funktionen att lägga till nya enheter i RS genom mobilen finns ju där och är tillför att användas, så är det en fördel om listan med kompatibla enheter är uppdaterad. Dom andra enheterna finns ju där var kommer den datainformationen ifrån eftersom inte "Anslut" är med där.
Eller är det bara jag som inte ser enheterna "Anslut"?
Samt att att det måste väl gå att fixa så att man kan byta sina mottagare, och bara gå in i sin RS och redigera i stället för att radera och sen lägga till igen.
Som det är idag är det bara namnet som kan bytas i RS-appen, inte vilken enhet man vill byta till.

Hoppas på ett härligt svar och en bra lösning på detta =)

// Peter
Tack för din feedback!

Tyvärr går det inte att synkronisera enhetstyper med Telldus på något sätt. Därför måste jag implementera stöd för var och en själv i RS. Vilket förstås är väldigt bökigt. Men enda alternativt är att ta bort funktionen helt och hållet och tvinga användaren att gå in på Telldus Live! för att redigera sina enheter. Och anledningen att du inte ser Anslut är just för att jag inte hunnit med att få in den typen. Vill man vara säker på att hitta sin typ så gör man bäst i att logga in på Telldus Live!. Trist kanske, men så är det tyvärr. Lite av samma anledning går det inte att redigera enheter. Detta skulle givetvis gå att ordna i RS men jag bedömde det ta för lång tid att fixa för att motivera den funktionen för annan, mer intressant, funktionalitet.

Okej.
Då är jag med och förstår varför det är som det är. Tyckte bara att det skulle vara så smidigt att kunna lägga till med mobilen. Då jag för tillfället bara har en stationär dator, så blir det är himla springande i huset från mottagaren i väggen till datorn för att tycka på "learn"
Mottagaren är bara i "learnläge" ett visst antal sekunder, så det gäller att vara snabbare än snabbast, när man ska para ihop mottagaren längst bort i huset =)
Samtidigt kom jag på en sak till som ställer till det när man måste göra allt från datorn (Telldus Live!) Alla scheman måste man göra om. Har man då 12 mottagare som man har inställt på alla möjliga olika tider blev det ett helt projekt att lägga in alla scheman igen till enheterna. Tur man inte gör det för ofta.
Men jag är som sagt inte själv så inne på hur mycket jobb det är att hålla på med att programera dessa saker. Jag litar på dig och har full förståelse för att det kanske är är onödigt att lägga in dessa funktioner. Kanske bättre att utveckla andra spännande funktioner.
Någon uppdatering på gång? Något funktion du redan nu kan avslöja är på gång?
Du behöver ju inte springa runt i huset för att lära den. Det du behöver göra är att lägga upp enheten via live sedan kan du fortfarande lära upp mottagaren via RS. Bara att hålla in "knappen" och välja "Lär upp" på mobilen.
Post Reply