Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

olavjunior
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by olavjunior »

Zeta_R wrote:Dette her gjelder ikke bare Remotestick, men tar sjansen på å spørre her allikevel;

Hvordan er erfaringene med remotestick + "tasker"/"locale"? (jeg bruker tasker)
For det meste så fungerer det bra med meg, men oppdatering av verdier ifra termometer henger
stort sett litt etter (selv om jeg har laveste oppdateringintervall i remotestick). Det gjør igrunn ingenting.

Andre ganger kan forsinkelsen være mye lenger, gjerne 1 time og noen ganger synes det ikke
å være noen reaksjon før jeg åpner tasker og etterpå lukker programmet. Da slår ofte enheten
seg av eller på nokså umiddelbart.

Er det flere med tilsvarende symptomer, og er det evnt. ting en kan gjøre for att det skal fungere bedre?
Fungerer "locale" bedre?
Jeg bruker Tasker mye, og erfaringene med remotestick er litt blannet. Når det gjelder å sende kommandoer via Tasker (brytere av/på) fungerer dette bra. Jeg har tasks som skrur på lyset når jeg jeg kommer hjem, lys på soverommet når vekker klokka ringer, osv. Men når det gjelder å få Tasker til å reagere på temperatur-sensorer, virker resultatet litt mer random. Jeg har feks satt varmepumpa til å skru seg av og på etter utetemperatur og tid på døgnet.

En annen funksjon jeg har lagt inn er at Tasker skriver temperaturen til en fil på telefonen med tidsstempel når en gitt temperatur nås. I tillegg kommer det en notification på skjermen slik at jeg skal kunne se om det funker. Dette skjer dessverre skjeldent. Jeg har opplevd én dag, hvor temperaturene poppet opp i notification etterhvert som temperaturen inne sank, men stort sett skrives svært få verdier til fila. Selv om jeg har sagt at Remotestick skal sende temperaturen hvert minutt.

Jeg mistenker grunnen for dette å være at RS henger og låser seg i bakgrunnen. Det virker ikke som widget med temperatur heller blir oppdatert rikitg. Når jeg åpner RS endres gjerne temperaturen betraktelig i fra tidligere tilstand. Jeg får noen feilmeldinger i blant som forteller om RS crash, og disse sender jeg stort sett inn - har du fått disse Gein? Det er når RS kjører i bakgrunnen og jeg gjør andre ting at jeg får beskjed om crash.

En annen forbedring jeg kunne tenkt meg var om vi kunne få notifications i succession (tror jeg det heter), slik at det er mulig å se alle hendelser utført av Tasker/Locale, og ikke bare den siste.

En helt annen bug som jeg kan nevne i samme slengen, er at dersom en styrer brytere via en gruppe, oppdateres ikke tilstanden på den enkelte bryter seg, i hvertfall ikke for alle. Så dersom jeg slår på gruppe "Stue", endrer ikke bryterene for den enkelte lampe seg fra av til på. Her er også en mangel som jeg ser det i RS, grupper burde ha av/på ikoner uansett, nettopp på grunn av dette. Dersom alle enhetene i en gruppe er slått på, vil ikke gruppen endre status automatisk.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Ja, jag har fått rapporterna. Men jag har inte hunnit gå igenom dessa ännu. De senaste veckorna har jag tyvärr varit upptagen med annat. Hoppas på bättring snart.

Jag ska dra igång lite tester här hemma med Tasker och RemoteStick. Har ju som sagt inte själv kört med det speciellt mycket. Om RemoteStick krashar under tiden den hämtar temperatur för Tasker så kommer den sannolikt inte återhämta sig. Detta då den alltid avslutar med att registrera en ny tid då RemoteStick återigen ska kolla temperaturen. Om RemoteStick krashar under tiden för hämtning så kommer den nya tiden inte registreras och bakgrundsjobbet förblir "dött". Jag borde sannolikt göra detta lite mer robust.

Vad gäller din andra bugg, olav. På vilket sätt styr du gruppen? Om jag styr en grupp i planritningen eller i en tabell så uppdateras de enskilda enheterna för mig.

Ja, man kanske, generellt, ska kunna överrida inställningen vad gäller två separata på/av-knappar eller en toggle-knapp för varje enhet eller grupp om man så önskar.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Det är jättebra om ni gör som olavjunior när appen krashar. Dvs att skicka in en rapport. Det underlättar verkligen så jag uppmanar er alla att göra det! Skriv också gärna en liten kommentar om vad ni gjorde när appen krashade och om ni så önskar, även erat namn här på forumet om jag ska koppla krashen till en diskussion här.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Det är inte enbart positiv feedback som kommer in. Häromdagen fick jag detta i en felrapport:
Det hãngde sig hela tiden och man måste starta om ett Par gånger innan den komma igång igen. Med andra ord, den är skit, sämre än grattis version.
Det finns inget sätt att kommunicera tillbaka till denna användaren eftersom jag inte vet vem det är. Men jag vill uppmärksamma alla att om man inte är nöjd så är det inga problem att göra ett återköp, även långt efter köpet, bara man kontaktar mig.
olavjunior
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by olavjunior »

gein wrote:
Vad gäller din andra bugg, olav. På vilket sätt styr du gruppen? Om jag styr en grupp i planritningen eller i en tabell så uppdateras de enskilda enheterna för mig.

Ja, man kanske, generellt, ska kunna överrida inställningen vad gäller två separata på/av-knappar eller en toggle-knapp för varje enhet eller grupp om man så önskar.
Sorry, jeg var litt kjapp i konklusjonene der. Joda, når jeg bruker en gruppe, oppdateres enhetene. Grunnen til jeg har fått dette inntrykket er nok mer at tellstick'en ikke fungerer/når fram til mottakerne.
Men det skjer vel ikke motsatt - at en guppe tender/slukkes dersom alle enhetene i gruppen tendes/slukkes individuelt? Det er ingen big deal, men la oss si at jeg har en som heter "hele huset" som jeg vil bruke til å slukke med når jeg går ut/legger meg, da er det upraktisk at denne er i "av modus".
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

olavjunior wrote:
gein wrote:
Vad gäller din andra bugg, olav. På vilket sätt styr du gruppen? Om jag styr en grupp i planritningen eller i en tabell så uppdateras de enskilda enheterna för mig.

Ja, man kanske, generellt, ska kunna överrida inställningen vad gäller två separata på/av-knappar eller en toggle-knapp för varje enhet eller grupp om man så önskar.
Sorry, jeg var litt kjapp i konklusjonene der. Joda, når jeg bruker en gruppe, oppdateres enhetene. Grunnen til jeg har fått dette inntrykket er nok mer at tellstick'en ikke fungerer/når fram til mottakerne.
Men det skjer vel ikke motsatt - at en guppe tender/slukkes dersom alle enhetene i gruppen tendes/slukkes individuelt? Det er ingen big deal, men la oss si at jeg har en som heter "hele huset" som jeg vil bruke til å slukke med når jeg går ut/legger meg, da er det upraktisk at denne er i "av modus".
Du har helt rätt. Jag tror inte en grupp påverkas om man styr individuella enheter som finns i den gruppen.
olavjunior
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by olavjunior »

Hvorfor har mine switches grå bakgrunn, mens de i Play butikk er sorte (som er mye finere)?
Jeg trodde det var ICS design som var grunnen, men nå har jeg ICS men fortsatt lysegrå bakgrunner på bryterne mine.
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by Nexauser »

Gein: Har din app som jag tycker fungerar bra.

Undrar om du har några mer funktioner på gång.

Skulle väldigt gärna önska möjligheten med att sätta villkor på exempelvis temp och tid och på dessa sedan ge "order" till Live om att utföra det önskade.
Att kunna jobba med = < > osv.
Är det något du har på gång?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

olavjunior wrote:Hvorfor har mine switches grå bakgrunn, mens de i Play butikk er sorte (som er mye finere)?
Jeg trodde det var ICS design som var grunnen, men nå har jeg ICS men fortsatt lysegrå bakgrunner på bryterne mine.
Det är ICS (Android 4.0.1) på min Galaxy Nexus. Jag har inte gjort något speciellt utan det är standardknappar på min telefon. Märkligt om du inte får samma layout?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Nexauser wrote:Gein: Har din app som jag tycker fungerar bra.

Undrar om du har några mer funktioner på gång.

Skulle väldigt gärna önska möjligheten med att sätta villkor på exempelvis temp och tid och på dessa sedan ge "order" till Live om att utföra det önskade.
Att kunna jobba med = < > osv.
Är det något du har på gång?
Ursäkta sena svar. Jag har haft mycket att stå i vid sidan om och nu på slutet har jag varit på resande fot dessutom. Denna fråga kom på mailen också men jag svarar här så alla kan se.

Tanken är att på sikt stödja det du frågar om enbart med hjälp av RemoteStick. Däremot ligger det ganska långt ner på priolistan just nu. Varför? Därför att det faktiskt redan är möjligt fast med hjälp av ett tredjepartsprogram. Använder man Tasker eller Locale så går det att sätta upp regler för temperaturer och tid och på så sätt styra enheter. Nackdelen är att varken Locale eller Tasker är gratis. Dessutom kan det upplevas som lite overkill att använda dessa om det enda man vill göra är att sätta upp regler inom RemoteStick.

Icke desto mindre så är det möjligt och därför kommer jag sannolikt prioritera andra saker i RemoteStick. RemoteStick är ju, som alla känner till, inte min huvudsyssla så jag måste hushålla med tiden :)

I mailet, ställde du också en fråga om möjligheten att plocka upp signaler från en fjärrkontroll och reagera på dessa. Det går ju tyvärr inte eftersom det till att börja med bygger på att Live!-tjänsten stödjer detta vilket den inte gör idag. Mina tankar på att skriva en egen baksida (att köra istället för Live!) är just nu inget annat än just tankar eftersom det skulle ta för mycket tid.
olavjunior
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by olavjunior »

Her ser du hvordan det ser ut i ISC på en Galaxy S2.
Kjipt at det ikke blir likt som på din ICS
Attachments
Screenshot_2012-03-27-09-58-06.png
Screenshot_2012-03-27-09-58-06.png (53.37 KiB) Viewed 11361 times
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

olavjunior wrote:Her ser du hvordan det ser ut i ISC på en Galaxy S2.
Kjipt at det ikke blir likt som på din ICS
Vet faktiskt inte varför det beter sig på det viset :(
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Jag är i princip helt färdig med NFC-stöd i RemoteStick nu. Men innan jag trycker ut en ny version så vill jag ta en titt på ett par buggar först. Inledningsvis stödjer RemoteStick NFC-taggar av typen Mifare Classic 1K. Dessa går att köpa på tagsfordroid.com och skickas från USA. Frakttiden tog ett par veckor för mig. En bugg i Android-versioner tidigare än 4.0.3 gör att RemoteStick inte kan skriva på oformatterade taggar (som de från tagsfordroid). Det löser man enklast genom att skriva godtycklig NDEF-data m.h.a. NFC TagWriter som finns på Play Store, innan man använder taggen med RemoteStick.

Jag har ett par taggar över som jag kan tänka mig att sälja iväg om man känner sig obekväm att köpa från USA eller om man vill få ner leveranstiden (jag rekommenderar dock i första hand tagsfordroid.com!). 30 SEK per tagg exkl frakt. De är små och kan skickas som vanligt brev. Jag förformaterar dessa så att de går att använda med RemoteStick direkt. Dra iväg ett mail till hello@remotestick.org om ni är intresserade. Först till kvarn, jag har inte många.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Är det någon som har en HTC One X och provat den med RemoteStick över 3G. Har fått in en rapport om att detta inte skulle fungera. Och det är just 3G. WiFi går bra tydligen.
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by Nexauser »

Jag har införskaffat en HTC One X och det fungerar bra med både Wi-Fi och 3G.
Fungerar bra med taggarna jag köpte av dig.
Har också funnit en app som heter Llama och gör tydligen ungefär samma som Locater. Det fungerar riktigt bra och när jag knappade på Locale Plugin kom RemoteStick enheten upp och man hamnade då i den delen som man hamnar när man lägger upp en tag. Bl.a här har jag tänt belysningen när jag närmat mig hemmet och det var med 3G.

Funderingen var hur man får fatt på temperaturvärdena - är det något du kan svara på eller får jag vända mig till utvecklarna av Llama?
Post Reply