Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Nexauser wrote:Hur är status kring push delen - stöder Live! detta nu eller återstår det?
Jag håller på att testa detta tillsammans med Telldus. Men det är en bra bit kvar skulle jag säga.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

2.6.0, som är ute nu, har stöd för lokal server. Den som vill testa kan prova tellprox. Annars borde vilken server som helst fungera som imiterar Telldus Live! APIer.
https://github.com/p3tecracknell/tellprox
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Remotestick Cloud (eller vad det nu ska heta) ser dagens ljus för första gången. Än finns dock inget att visa upp. Bara saker bakom kulisserna.

http://endpoint1.remotestick.com/

Det är fortfarande en bra bit kvar innan stabil version. Däremot är tanken att öppna upp det som en stängd beta inom en snar framtid. Främst då med viss push-stöd till telefon samt lagring av sensordata i molnet.
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by M203 »

gein wrote:Remotestick Cloud (eller vad det nu ska heta) ser dagens ljus för första gången. Än finns dock inget att visa upp. Bara saker bakom kulisserna.

http://endpoint1.remotestick.com/

Det är fortfarande en bra bit kvar innan stabil version. Däremot är tanken att öppna upp det som en stängd beta inom en snar framtid. Främst då med viss push-stöd till telefon samt lagring av sensordata i molnet.
Kul! Kanske fel tråd men... Vilka brytare och rörelsesensorer är det som gäller? Vill anförskaffa genast, kanske man kan haka på någon beta!
MikeK
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by MikeK »

Jag har problem med graferna. Nya värden kommer bara in till dem när jag aktivt uppdaterar appen. På min telefon Sony Xperia fungerar det som det ska men inte på min surfplatta TREKSTOR Breeze 7" 4GB med Android 4.0.4. Vet någon vad som är felet?

Mike
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by perkabolo »

Har samma problem med min billiga android surfplatta från memup, tror det kan ha att göra med att den kopplar ned nätuppkopplingen så fort skärmen släcks.
Cptnodegard
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Cptnodegard »

gein wrote:
Cptnodegard wrote:Managed to break Remotestick beyond recognition today. Out of the blue it started crashing, and crashing, and crashing. I force closed it, froze and defroze it, restore app and data using Titanium Backup, and nothing helped. In the end, restoring an old version of the app and then updating the app solved it. I wasn't able to grab a log, unfortunately, and I wasn't using Remotestick at the time- I only use it through Tasker, so I suspect something went horribly wrong with something there. Just a head's up, will grab logs if it happens again
Ouch. Doesn't sound that good. Logs would definitely help. Maybe I should re-add the feature of sending crash logs remotely. It was there in early version but I removed it.
I should follow up on this and say that my issues coincided precisely with this: https://twitter.com/telldus/status/324109007277129729
As I discovered after the fact. Doubt it's a coincidence.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Remotestick (Android)

Post by jorang »

Venter på push - og hendelsesstyring.

Kan vi få en update på utviklingsstatus nå? Har det vært progress i Mai måned?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

jorang wrote:Venter på push - og hendelsesstyring.

Kan vi få en update på utviklingsstatus nå? Har det vært progress i Mai måned?
Det har tyvärr inte hänt något från min sida på ett tag nu. Jag har precis bytt jobb och vi håller på att avsluta vårt husbygge så jag tror inte det kommer hända mycket på den fronten förrän en bit in i juni tidigast.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Remotestick (Android)

Post by jorang »

Ok. Vet du om det har vært reell progress fra Telldus sin side i det siste da?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

jorang wrote:Ok. Vet du om det har vært reell progress fra Telldus sin side i det siste da?
Nej, inte direkt. Jag tror iofs att jag har allt som behövs för att kunna slå på push-events för Android-användare i en beta till en begränsad grupp. För det krävs inget mer från Telldus sida (förutsatt att det fungerar som det ska).
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

So, I have resumed development of push/cloud support in Remotestick. Currently the only thing received through "push" from Telldus is sensor values. In what way would you want to use that information? Pushing every sensor value with Google Cloud Messaging would probably be really bad for the battery. Device states are not pushed from Telldus yet.
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Nexauser »

gein wrote:So, I have resumed development of push/cloud support in Remotestick. Currently the only thing received through "push" from Telldus is sensor values. In what way would you want to use that information? Pushing every sensor value with Google Cloud Messaging would probably be really bad for the battery. Device states are not pushed from Telldus yet.
Suck, personligen var det just enhetsstatus som var det intressanta. Jag trodde Telldus vara klara med detta - vad händer egentligen - vet du något om deras tidplan?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Nexauser wrote:
gein wrote:So, I have resumed development of push/cloud support in Remotestick. Currently the only thing received through "push" from Telldus is sensor values. In what way would you want to use that information? Pushing every sensor value with Google Cloud Messaging would probably be really bad for the battery. Device states are not pushed from Telldus yet.
Suck, personligen var det just enhetsstatus som var det intressanta. Jag trodde Telldus vara klara med detta - vad händer egentligen - vet du något om deras tidplan?
I know that device states are most interesting. That's why I posted this question since I will not be able to support that initially as it seems. The last thing I heard was that the guy working with push was soon coming back from vacation, and he's probably the one knowing about any road map.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Apparently, state changes should be pushed from Telldus as well. So it's probably something wrong on my side. I'll try to see if it works and if so, I'll focus on device state changes for now, because that seems to be the most important thing for the users.
Post Reply