Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

n0z wrote:Till att börja med så måste jag tacka för en otroligt bra app!

Något som jag skulle vilja göra är att få ett schema direkt kopplat till min väckarklocka i smartphonen (android sgs3), dvs ett shema drar igång samtidigt som alarmet startar. Som det är nu måste jag först ställa alarmet och sen ställa in tiden för schemat manuellt.

Har jag missat den funktionen eller finns den inte?
Nej det går inte i Remotestick. Kanske att det går med Tasker. Det mesta går ju att åstadkomma med Tasker. Om du ger dig på Tasker ska du veta att scheman ibte kommer gå att styra, utan du får skapa en grupp och styra den.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Remotestick (Android)

Post by jorang »

Remotestick på android mediesenter - http://www.youtube.com/watch?v=MryO0IXNyLk

Litt lengre fram i tråden beskriver Patrik hvordan man skal reinstallere Remotestick for å få oppdatert plugin. Ikke så mange sider frem tror jeg
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Nick
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Nick »

gein wrote: Spontant låter det som att Remotestick "dör". Du kör inte med någon Task Killer eller liknande app som slår ihjäl Remotestick?
Det ser ut som problemet mitt er løst nå. :clap: Det lå nok i måten jeg satte opp Tasker på. Jeg la kriteriene for tenn/slukk i et "if"-kriterium i selve tasken, men når kriteriet ble lagt i profilen og tasken bare sørget for selve handlingen - altså å skru av eller på (kanskje nettopp derfor det heter "task" :roll: ) så ser det ut som den styrer som den skal.

Det er ikke så lett å skulle få to nye og ukjente programmer til å virke sammen, men når jeg først har kommet i gang og forstått dette, så ser det veldig bra ut. Nå skal jeg etterhvert lage mer kompliserte oppgaver, som å skru på varmen slik at det er varmt når jeg kommer hjem - det vil si å bruke både inne- og utetemperatur for å beregne når varmen skal skrus på.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Nick wrote:
gein wrote: Spontant låter det som att Remotestick "dör". Du kör inte med någon Task Killer eller liknande app som slår ihjäl Remotestick?
Det ser ut som problemet mitt er løst nå. :clap: Det lå nok i måten jeg satte opp Tasker på. Jeg la kriteriene for tenn/slukk i et "if"-kriterium i selve tasken, men når kriteriet ble lagt i profilen og tasken bare sørget for selve handlingen - altså å skru av eller på (kanskje nettopp derfor det heter "task" :roll: ) så ser det ut som den styrer som den skal.

Det er ikke så lett å skulle få to nye og ukjente programmer til å virke sammen, men når jeg først har kommet i gang og forstått dette, så ser det veldig bra ut. Nå skal jeg etterhvert lage mer kompliserte oppgaver, som å skru på varmen slik at det er varmt når jeg kommer hjem - det vil si å bruke både inne- og utetemperatur for å beregne når varmen skal skrus på.
Kul att du löst det! Tasker är extremt kompetent och därmed också väldigt komplicerad.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Jag kommer förhoppningsvis kunna testa push-stöd tillsammans med Live! inom en relativt snar framtid. Telldus har dock valt att inte implementera direkt stöd för GCM eller APN utan vill ha en plattformsoberoende Live!-tjänst. Detta betyder att jag (Remotestick) behöver ha en tjänst rullandes. Detta har sina för- och nackdelar förstås.

Nackdelarna är bl.a. ytterligare en point-of-failure, måste hostas någonstans = kostnad för mig.
En fördel är ökad flexibilitet eftersom Remotestick kan, potentiellt sett, utveckla lösningar som kanske hade tagit tid att få in i Live! (som om jag själv har mycket tid över ;) ). T.ex. kunna trigga tillbaka till Live!-direkt vid särskilda events utan att behöva gå igenom en telefon (som kanske inte ens är påslagen).

Så ser iaf läget ut just nu. Så, tankar kring det? Är man villig att betala en slant för detta? I praktiken betyder det ju en löpande kostnad för mig eftersom jag behöver ha en tjänst rullande. Å andra sidan betyder också betaltjänst => högre krav från konsumenten. Jag är kluven till alltihopa men vill givetvis möjliggöra push eftersom jag tror det är den enskilt största förbättringen för Remotestick/Telldus Live! just nu.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Remotestick (Android)

Post by jorang »

Flott at dette går fremover, og du har vist evne til å utvikle i retning brukernes ønsker og behov på en utmerket måte det siste halve året. Respekt!


Push i Live! har jo fungert en stund i beta, men så lenge det ikke er event-management i tjenesten så blir den temmelig begrenset. En magnetkontakt som ikke 'selv' oppdaterer sin status blir ikke så nyttig.

Jeg er i basis villig til å betale en slant hvis dette skulle bli nødvendig, men legger også merke til hva som skjer i denne tråden - http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2925

Denne tjenesten er tidlig i utviklingen, men logger temperatur uavhengig av mobil, og har også i beta litt funksjonalitet som jeg savner. Så også at det var en kar i tråden som tilbød seg å hoste en løsning hvis ønskelig.

Mine spørsmål blir da:
- Kan utvikling koordineres eller blir dette for krevende?
- Hva er den reelle kostnaden med hosting og administrasjon av en slik tjeneste? Klarer vi å samle tilstrekkelig mange så blir kanskje ikke den løpende avgiften så stor....

From the top of my head...
______________________________
Mvh/ BR JoranG
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

jorang wrote:Flott at dette går fremover, og du har vist evne til å utvikle i retning brukernes ønsker og behov på en utmerket måte det siste halve året. Respekt!


Push i Live! har jo fungert en stund i beta, men så lenge det ikke er event-management i tjenesten så blir den temmelig begrenset. En magnetkontakt som ikke 'selv' oppdaterer sin status blir ikke så nyttig.

Jeg er i basis villig til å betale en slant hvis dette skulle bli nødvendig, men legger også merke til hva som skjer i denne tråden - http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2925

Denne tjenesten er tidlig i utviklingen, men logger temperatur uavhengig av mobil, og har også i beta litt funksjonalitet som jeg savner. Så også at det var en kar i tråden som tilbød seg å hoste en løsning hvis ønskelig.

Mine spørsmål blir da:
- Kan utvikling koordineres eller blir dette for krevende?
- Hva er den reelle kostnaden med hosting og administrasjon av en slik tjeneste? Klarer vi å samle tilstrekkelig mange så blir kanskje ikke den løpende avgiften så stor....

From the top of my head...
Tack för input!

1) Jag har inte följt tråden du länkar till men har läst igenom den nu. Jag är lite tveksam till något form av samarbete dock. Av flera anledningar. Ska jag göra detta ska det primärt vara en rolig grej, inget tvång och något jag kan lära mig av. Därför vill jag använda tekniker och lösningar som jag trivs med. PHP och MySQL är inte en del av det, tyvärr. Iaf inte PHP. En annan anledning är att lösningarna nog blir rätt olika trots allt. Den där tjänsten pollar regelbundet Live! medans min tjänst skulle få data direkt från Live!. Alltså en push-lösning snarare än pull, i det avseendet. Med det sagt kan man fortfarande låna idéer och tankar av varandra förstås.

2) Det är inga stora summor vi pratar om. Speciellt inte om det är ett större antal som ansluter sig till tjänsten. Ska jag göra detta så ska det hostas i molnet någonstans (inte på ett webbhotell). Ett troligt alternativ är Amazon och där kommer man undan med kanske 200-300kr/månaden för den allra enklaste servern. Men säg mellan 300 - 600kr / mån för att räkna högt. Med 100 användare skulle det betyda 5-10kr/mån per användare (om jag räknar in lite marginal).

Men kostnaden känns sekundär. Primärt är att det ska vara något som användarna efterfrågar och att jag själv får ut något av att utveckla det. Sen kan vi säkert lösa kostnaden därefter, om vi kommer så långt.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Remotestick (Android)

Post by jorang »

Når jeg har sett hva hvordan du har bygget Remotestick 'sammen med' brukerne den siste perioden å er jeg sikker på at du vil lykkes med dette.

Kostnader i denne størrelsesorden er neppe noe problem, og potensielt antall brukere bør vel være i nærheten av det antall brukere du har på Remotestick i dag - om ikke flere.
Regner også med mange Remotestick-brukere gjerne vil slippe å være avhengig av å ha denne tjenesten gående på tlf for å få logging etc - hvis de har et reelt valg. Det aller beste hadde kanskje vært om tjenestene fungerte sammen slik at man bruker 'samme løsning' begge steder.

Regner med diskusjonen om funksjonalitet og brukerønsker kommer senere, men her har du jo allerede mye informasjon i databasen på Trello.

Keep up the good work :)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Kicken
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Kicken »

gein wrote:
jorang wrote:Flott at dette går fremover, og du har vist evne til å utvikle i retning brukernes ønsker og behov på en utmerket måte det siste halve året. Respekt!


Push i Live! har jo fungert en stund i beta, men så lenge det ikke er event-management i tjenesten så blir den temmelig begrenset. En magnetkontakt som ikke 'selv' oppdaterer sin status blir ikke så nyttig.

Jeg er i basis villig til å betale en slant hvis dette skulle bli nødvendig, men legger også merke til hva som skjer i denne tråden - http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2925

Denne tjenesten er tidlig i utviklingen, men logger temperatur uavhengig av mobil, og har også i beta litt funksjonalitet som jeg savner. Så også at det var en kar i tråden som tilbød seg å hoste en løsning hvis ønskelig.

Mine spørsmål blir da:
- Kan utvikling koordineres eller blir dette for krevende?
- Hva er den reelle kostnaden med hosting og administrasjon av en slik tjeneste? Klarer vi å samle tilstrekkelig mange så blir kanskje ikke den løpende avgiften så stor....

From the top of my head...
Tack för input!

1) Jag har inte följt tråden du länkar till men har läst igenom den nu. Jag är lite tveksam till något form av samarbete dock. Av flera anledningar. Ska jag göra detta ska det primärt vara en rolig grej, inget tvång och något jag kan lära mig av. Därför vill jag använda tekniker och lösningar som jag trivs med. PHP och MySQL är inte en del av det, tyvärr. Iaf inte PHP. En annan anledning är att lösningarna nog blir rätt olika trots allt. Den där tjänsten pollar regelbundet Live! medans min tjänst skulle få data direkt från Live!. Alltså en push-lösning snarare än pull, i det avseendet. Med det sagt kan man fortfarande låna idéer och tankar av varandra förstås.

2) Det är inga stora summor vi pratar om. Speciellt inte om det är ett större antal som ansluter sig till tjänsten. Ska jag göra detta så ska det hostas i molnet någonstans (inte på ett webbhotell). Ett troligt alternativ är Amazon och där kommer man undan med kanske 200-300kr/månaden för den allra enklaste servern. Men säg mellan 300 - 600kr / mån för att räkna högt. Med 100 användare skulle det betyda 5-10kr/mån per användare (om jag räknar in lite marginal).

Men kostnaden känns sekundär. Primärt är att det ska vara något som användarna efterfrågar och att jag själv får ut något av att utveckla det. Sen kan vi säkert lösa kostnaden därefter, om vi kommer så långt.
Appen är så bra, både avseende funktion och användarvänlighet så med "push" och event management är det väl värt en månadskostnad. Gratis är visserligen gott, men sällan lika bra. Kör på!!
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by pleterrobin »

Kicken wrote:
gein wrote:
jorang wrote:Flott at dette går fremover, og du har vist evne til å utvikle i retning brukernes ønsker og behov på en utmerket måte det siste halve året. Respekt!


Push i Live! har jo fungert en stund i beta, men så lenge det ikke er event-management i tjenesten så blir den temmelig begrenset. En magnetkontakt som ikke 'selv' oppdaterer sin status blir ikke så nyttig.

Jeg er i basis villig til å betale en slant hvis dette skulle bli nødvendig, men legger også merke til hva som skjer i denne tråden - http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2925

Denne tjenesten er tidlig i utviklingen, men logger temperatur uavhengig av mobil, og har også i beta litt funksjonalitet som jeg savner. Så også at det var en kar i tråden som tilbød seg å hoste en løsning hvis ønskelig.

Mine spørsmål blir da:
- Kan utvikling koordineres eller blir dette for krevende?
- Hva er den reelle kostnaden med hosting og administrasjon av en slik tjeneste? Klarer vi å samle tilstrekkelig mange så blir kanskje ikke den løpende avgiften så stor....

From the top of my head...
Tack för input!

1) Jag har inte följt tråden du länkar till men har läst igenom den nu. Jag är lite tveksam till något form av samarbete dock. Av flera anledningar. Ska jag göra detta ska det primärt vara en rolig grej, inget tvång och något jag kan lära mig av. Därför vill jag använda tekniker och lösningar som jag trivs med. PHP och MySQL är inte en del av det, tyvärr. Iaf inte PHP. En annan anledning är att lösningarna nog blir rätt olika trots allt. Den där tjänsten pollar regelbundet Live! medans min tjänst skulle få data direkt från Live!. Alltså en push-lösning snarare än pull, i det avseendet. Med det sagt kan man fortfarande låna idéer och tankar av varandra förstås.

2) Det är inga stora summor vi pratar om. Speciellt inte om det är ett större antal som ansluter sig till tjänsten. Ska jag göra detta så ska det hostas i molnet någonstans (inte på ett webbhotell). Ett troligt alternativ är Amazon och där kommer man undan med kanske 200-300kr/månaden för den allra enklaste servern. Men säg mellan 300 - 600kr / mån för att räkna högt. Med 100 användare skulle det betyda 5-10kr/mån per användare (om jag räknar in lite marginal).

Men kostnaden känns sekundär. Primärt är att det ska vara något som användarna efterfrågar och att jag själv får ut något av att utveckla det. Sen kan vi säkert lösa kostnaden därefter, om vi kommer så långt.
Appen är så bra, både avseende funktion och användarvänlighet så med "push" och event management är det väl värt en månadskostnad. Gratis är visserligen gott, men sällan lika bra. Kör på!!
Instämmer med föregående. Kör på. =) Appen som den är idag, tycker jag är "billig" och då menar jag inte dålig, utan att man får mycket funktioner för pengarna. Så jag är i alla fall på, att för en liten avgift få ännu mer ut av den.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Men om vi går ifrån kostnadsfrågan för en sekund. Vad skulle man vilja ha för typ av funktion som denna nya lösning kan ge? Utöver det självklara - att få push-meddelanden direkt i telefonen när vissa sensorer/enheter uppdateras.

Förslag:
Kunna välja vilka enheter som ska generera push-meddelanden
Sätta villkor som ska generera push-meddelanden (t.ex. när en sensor är över ett visst värde)
Eventstyrning direkt från tjänsten (utan att behöva gå via telefonen)
Loggning, grafer

Annat?
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Remotestick (Android)

Post by jorang »

- Sørge for at enheter som går ned pga f.eks strømbrudd kommer tilbake i utgangsposisjon? Repeat en gang i timen eller noe slikt - avgjørende ved f.eks varmestyring/ froststyring
- Sende epost (eller sms) når en push sensor blir trigget
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Kicken
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Kicken »

Export av loggen, kanske kan vara bra.
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Nexauser »

gein wrote:Jag kommer förhoppningsvis kunna testa push-stöd tillsammans med Live! inom en relativt snar framtid. Telldus har dock valt att inte implementera direkt stöd för GCM eller APN utan vill ha en plattformsoberoende Live!-tjänst. Detta betyder att jag (Remotestick) behöver ha en tjänst rullandes. Detta har sina för- och nackdelar förstås.

Nackdelarna är bl.a. ytterligare en point-of-failure, måste hostas någonstans = kostnad för mig.
En fördel är ökad flexibilitet eftersom Remotestick kan, potentiellt sett, utveckla lösningar som kanske hade tagit tid att få in i Live! (som om jag själv har mycket tid över ;) ). T.ex. kunna trigga tillbaka till Live!-direkt vid särskilda events utan att behöva gå igenom en telefon (som kanske inte ens är påslagen).

Så ser iaf läget ut just nu. Så, tankar kring det? Är man villig att betala en slant för detta? I praktiken betyder det ju en löpande kostnad för mig eftersom jag behöver ha en tjänst rullande. Å andra sidan betyder också betaltjänst => högre krav från konsumenten. Jag är kluven till alltihopa men vill givetvis möjliggöra push eftersom jag tror det är den enskilt största förbättringen för Remotestick/Telldus Live! just nu.
Vet du något mer kring tidtabellen på att Live! släpper Push funktionalitet.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Nexauser wrote:Vet du något mer kring tidtabellen på att Live! släpper Push funktionalitet.
Nej, men förhoppningsvis kommer jag kunna experimentera med Live!s nya APIer inom ett par veckor. I bästa fall så tidigt som nästa vecka. Men när hela funktionskedjan finns upp vet jag inte. Det dröjer nog ett tag dit är jag rädd.
Post Reply