Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

Post Reply
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Remotestick (Android)

Post by gein »

Jag är i full gång att utveckla en ny version av Android-appen Remotestick vars projektnamn just nu är Remotestick Live!. Som namnet antyder kommer appen inledningsvis uteslutande att fungera mot Telldus Live!. Till skillnad från Remotestick (som också fungerar mot Live!) så kommer den här appen ha stöd för mer eller mindre all funktionalitet som finns tillgänglig i Live!. Det betyder alltså:

Stöd för att styra, lägga till, ta bort och redigera enheter.
Stöd för att läsa av, ignorera och redigera sensorer.
Stöd för hantering av schemaläggning.
Stöd för homescreen widgets.

Den gamla appen har stöd för Locale (och till viss del Tasker) för att styra enheter. Denna funktion kommer finnas kvar och utökas med stöd för sensorvärden som trigger för händelser.

Appen är visuellt mer tilltalande än sin föregångare och använder "workspace pattern" för att dela upp innehållet.
För att kunna hålla motivationen uppe kommer jag sannolikt att ta en mindre peng för appen på Market, ~25-30kr.

Så, den här tråden riktar sig främst till Android-användare. Vad skulle ni helst se i den här nya appen? Skulle ni betala 25-30kr för att få ovan nämnda funktionalitet?

Ni som använder gamla Remotestick idag, vilka är de största begränsningarna med den appen?

PS. För alla som använder remotestick-server: Jag kommer sannolikt inte lägga in stöd för den i nya appen. Helt enkelt för att det blir komplicerat att stödja två så olika API:er. Däremot är det ju fullt möjligt att göra en API-kompatibel motsvarighet till Telldus Live! som går att köra lokalt. Jag kommer själv inte ha tid att skriva en sådan mjukvara inom snar framtid men det skulle vara fullt möjligt och på så sätt göra det möjligt att köra den nya appen utan Telldus Live!. Det får man ju titta på i framtiden om intresset skulle vara tillräckligt stort.
Last edited by gein on Sat Dec 08, 2012 10:00 pm, edited 2 times in total.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by krambriw »

Skulle ni betala 25-30kr för att få ovan nämnda funktionalitet?
Vill ha sånt gratis, jamena du jackar ju bara in dig på existerande funktioner
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

krambriw wrote:
Skulle ni betala 25-30kr för att få ovan nämnda funktionalitet?
Vill ha sånt gratis, jamena du jackar ju bara in dig på existerande funktioner
"jackar ju bara in" ;) Det ligger ju minst 40+ timmar bakom en sådan app. Men din åsikt tas tacksamt emot. 25kr tycker du alltså är för mycket pengar.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by krambriw »

:D

Jag har nog lagt 1000+ timmar på program som jag delat med mig gratis till många nöjda användare. I retur tar jag tacksamt emot det som dom i sin tur delar med sig av

25 spänn är så klart inte mycket men det rubbar balansen i principerna för det vi håller på med. Bara på det här forumet finns det många program som är värda mycket mer än 25 spänn och som vänliga själar lagt ner massor av tid på och som du (förmodligen redan gör) och andra åtnjuter gratis.

Det blir liksom litet sniket i sammanhanget om du fattar vad jag menar.

:wink:

mvh
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by micke.prag »

Jag vet inte om jag bör komma med min åsikt? Om ni inte tycker den passar in så säg till så håller jag tyst :wink:
krambriw wrote:jamena du jackar ju bara in dig på existerande funktioner
Detta håller jag inte med om. Visst backend finns där redan, men det är rätt mycket mer kvar innan det är användarvänligt och fungerande.

Är appen tillräckligt bra har jag inga problem att betala 25-30kr för den. Dock höjs ribban för vad man står ut med när den kostar.

Om det, genom att du tar betalt, gör så att utvecklingen inte dör ut om 6 månader så tycker jag du gör rätt i att ta betalt.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

krambriw wrote::D

Jag har nog lagt 1000+ timmar på program som jag delat med mig gratis till många nöjda användare. I retur tar jag tacksamt emot det som dom i sin tur delar med sig av

25 spänn är så klart inte mycket men det rubbar balansen i principerna för det vi håller på med. Bara på det här forumet finns det många program som är värda mycket mer än 25 spänn och som vänliga själar lagt ner massor av tid på och som du (förmodligen redan gör) och andra åtnjuter gratis.

Det blir liksom litet sniket i sammanhanget om du fattar vad jag menar.

:wink:

mvh
Jag är själv en förespråkare för öppen källkod och har deltagit aktivt i säkert ett 10-tal projekt, några som jag dragit igång på egen hand. T.ex. så har jag ett populärt android-bibliotek för horisontell skrollning (det som jag använder i nya appen) som är Apache-licensierad och fri att använda. Känner mig därmed långt från sniken. Däremot tycker jag inte att det är fel att ta betalt för mjukvara och Android Market är ett perfekt sätt. Eftersom man når ut till en stor massa räcker det med en (för de flesta) symbolisk summa för att det trots allt ska bli tillräckligt mycket för att vara värt mödan att göra själva appen.

Nåväl, jag vill inte att den här tråden ska primärt handla om huruvida det är rätt eller fel att ta betalt. Ser hellre en diskussion kring appen som sådan och huruvida folk är villiga att betala eller inte (ett ja/nej räcker gott ;) )

Missförstå mig rätt! Jag vill ha era åsikter. Inte en för ensidig diskussion bara. :)
Last edited by gein on Mon Dec 12, 2011 1:37 pm, edited 1 time in total.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by petzno »

Det som er bra med dagens Remotestick app er at du kan lage grupper, det kan man (ennå) ikke på Live!
Det som mangler med dagens app er muligheten til å se sensors.

Blir det er bra app er det vel ikke 25 kroner som stopper en fra å kjøpe. Men det må i såfall gå an å teste ut først (trial version).
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by krambriw »

Om det, genom att du tar betalt, gör så att utvecklingen inte dör ut om 6 månader så tycker jag du gör rätt i att ta betalt
Jag publicerade min första plugin (SunTracker) till EvenGhost i april 2008 och den har inte dött ut, tvärtom förfinats mer och mer och det helt gratis och utan att jag fått ett enda öre. Den innehåller dessutom långt fler funktioner än Live!

Hela EvenGhost är förövrigt gratis och är så mycket mer än en simpel app.

Jag har egentligen inget behov av att dela med mig av det jag gör, jag kräver inga pengar för det, jag gör det bara för att vara schyst. Om det krävs 25 kr för att hålla liv i ett (egen)intresse så tycker jag bara att det är tråkigt.

Jag förstår å andra sidan att en del försöker "surfa" med och kanske tjäna en slant. På diverse rf moduler tjänar vi ju inget även om gratisprogrammen kanske stimulerar hårdvaruförsäljningen något.
Johann
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by Johann »

Om du gör något bra, ta betalt för fasen nu när det går, varför skall du jobba gratis, bara för att det är kul? Saken är den att jag är en av dom som bara snikar på open source mjukvara och har aldrig bidragit med något eget (önskar att jag kunde, jobbar på det), använder bla event ghost och en massa andra bra små prg snuttar som jag har haft massor av nytta av, och visst jag borde ha gjort en "donate" men...

Så till andra delen av din fråga, om man kan lägga in en beställning ;-) så skulle jag skulle gärna vilja kunna:

1, lägga upp ett par olika "scenes" för min belysning (2-3 stk räcker), gärna som home screen widgets
2, logga data från temperatur sensorer, gärna med någon snygg grafisk presentation
3, köra appen från surfplatta (detta kanske inte behöver ngn. anpassning?)


säg till när du är klar så köper jag direkt!
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

Johann wrote:1, lägga upp ett par olika "scenes" för min belysning (2-3 stk räcker), gärna som home screen widgets
2, logga data från temperatur sensorer, gärna med någon snygg grafisk presentation
3, köra appen från surfplatta (detta kanske inte behöver ngn. anpassning?)
Scenes, tänker du dig att man bara kan aktivera ett scenario och därmed utföra ett visst antal förbestämda kommandon? Eller är det något mer sofistikerat än så?
Loggning från sensorer är ett utmärkt förslag som jag ska titta närmare på. Att köra på surfplatta ska jag se till att det går bra också. Däremot kommer jag inte hinna göra en speciell surfplatte-anpassad variant som utnyttjar den större skärmen fullt ut. Men jag har själv en Galaxy Tab, så jag ska testa och se att det ser OK ut där med.
Johann
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by Johann »

Scenes, tänker du dig att man bara kan aktivera ett scenario och därmed utföra ett visst antal förbestämda kommandon? Eller är det något mer sofistikerat än så?
Vad jag skulle önska är att kunna skapa ett antal olika belysning scenarios som man sedan kan aktivera antingen via en schemaläggning eller direkt via en "knapp", är det så du menar ovan?

Jag tror på devisen "keep it simple" och jag förstår också att det krävs en del funderande för att få detta användarvänligt, jag har jobbat i "smarta hem" branschen under de glada it åren och vi/jag la ner en förmögenhet på GUI utveckling.

PS : Då blir det en galaxy tab till jul då så vet jag att det funkar sen ;-)
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

Galaxy Taben är riktigt bra! :)

Du har helt rätt i att man ska hålla det enkelt. Av just den anledningen vill jag göra så små avsteg från Live!-API:t som möjligt. Grupper är ett sånt exempel. Jag vet att många vill ha stöd för grupper (det finns i nuvarande RemoteStick). Samtidigt vill jag helst inte implementera det själv i appen eftersom jag vet att det snart kommer till Live!-APIt. Om det samtidigt också kommer gå att schemalägga en hel grupp genom APIt, ja då har vi "scenes"-konceptet mer eller mindre, om jag förstått det rätt. Jag ska fundera på det helt enkelt!
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

Här kommer en skärmdump på schemaläggaren jag jobbar med just nu. Har funderat litegrann på vilken skärning av informationen som är bäst. I webguit för Live! så är jobben grupperade utefter enhet. Jag valde dock att prova göra grupperingen på tid istället. Vill gärna ha lite input på det.

Jag tänker så här. Oftast lägger man upp att ett antal enheter ska tändas eller släckas vid en speciell tidpunkt. T.ex. kl. 06.00 så tänder vi fönsterlampor och ytterbelysning och när solen går upp så släcker vi dessa enheter.

Skärmdumpen har tre kolumner, men saknar än så länge kolumnrubrik. Kolumn 1 = Tidpunkten, Kolumn 2 = Antal berörda enheter, Kolumn 3 = Nästa tid för körning
Nästa tid för körning (kom jag på nu) stämmer inte hundra, eftersom det är nästa tid för körning av EN (någon, vilken som helst) av berörda enheter för tiden. Har man valt ett slumpintervall så kan detta skiljas åt mellan enheterna förstås. Kanske är acceptabelt dock.

Image

Tanken är alltså att man klickar på en tidpunkt och får upp de enheter som berörs av tiden. Där kan man sedan lägga till, ta bort eller redigera schemaläggning av enheterna.

Så, vad tror ni om en sån här typ av skärning? Blir man klok på den? Känns den användbar? Eller är det mer logisk att skära per enhet (så som webguit gör)?


Ps. Skärmdumpen är tagen på min Galaxy Nexus som kör Android 4.0 så gränssnittet kanske ser lite annorlunda ut.
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by Nexauser »

Bra med nya tankar och att försöka se det från andra håll men just i detta fallet tror jag det är bättre att ha det upplagt på enheter. Det är oftast så man vill göra ändringar ex. man vill ändra en lampas tillslags tid - då är det naturligare att gå in på den enheten en att gå in via en tid som man kanske är osäker på när den var.

Däremot att ha det som en informationssida är perfekt.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

Nexauser wrote:Bra med nya tankar och att försöka se det från andra håll men just i detta fallet tror jag det är bättre att ha det upplagt på enheter. Det är oftast så man vill göra ändringar ex. man vill ändra en lampas tillslags tid - då är det naturligare att gå in på den enheten en att gå in via en tid som man kanske är osäker på när den var.

Däremot att ha det som en informationssida är perfekt.
Ja, det kanske blir lite bakvänt trots allt.
Post Reply