Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

tronde wrote:
Gideon wrote:Hej!
Efter att min son ställde fram datumet ett dygn i sin mobil kan ingen av oss i hushållet synka Remotestick mot TelldusLive om vi inte ställer om tiden i våra mobiler ett dygn framåt. Vi har prövat ställa alla datum rätt, återkalla och aktorisera igen och installerat om appen, allt utan att lyckas.

Felkoden vi får är följande;
Kunde inte kommunicera med telldus live!
Detta beror antagligen på en av följande anledningar.
Antingen behöver du göra en ny auktorisering mot Telldus Live! (görs under inställningar)
eller så är tiden på din enhet inte synkroniserad. Kontrollera inställningarna för datum och tid och försök igen.
Still alle enhetene til samme tid og tidssone og vent noen timer. Alternativt kontakt support så de kan nullstille noe på serveren. Feilmeldingen skyldes en slags sikkerhetsfunksjon ved påloggingen.


Edit:

Fra support ang. samme sak med min konto:

Telldus answers: 2012-10-16 - 10:12

Hej!
Har du loggat in med någon annan enhet? När du loggar in sätts ett timestamp, och du kan sedan inte logga in med tidsinformation som är äldre än eller samma som detta timestamp. Detta är för att undvika att någon obehörig försöker logga in med samma information igen.

Jag har nollställt denna information nu, så om du ställer tillbaka klockan rätt på din telefon och loggar in på nytt så bör det fungera.
Precis, tronde har egentligen redan svarat men jag kan förtydliga. Om någon har gjort ett anrop med tidsstämpel T så kommer inget anrop kunna göras med en tidsstämpel mindre än T. I erat fall har ni två alternativ. Ställ in tiden rätt på alla enheter och vänta tills tiden T har löpt ut. Eller ställ in tiden rätt på alla enheter och kontakta Telldus för att be de göra en nollställning i deras system.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by petzno »

Får ikke Remotestick og Tasker til å fungere sammen. Har slått på både monitorering og export til Tasker i Remotestick, men ingen av variablene dukker opp i Tasker. Må en gjøre noen spesielle innstillinger i Tasker?

Variablene dukker opp i listen over variabler i Tasker etter jeg har lagt de inn i en profil eller task, men de er tomme. Det ser med andre ord ikke ut som verdiene blir oppdatert fra Remotestick.

Tasker fungerer fint hvis jeg bruker Remotestick som plugin, men får altså ikke variabler til å fungere. Ser for meg at det er mer stabilt pluss at jeg da kan f.eks. vise temperatur i en melding, det får jeg ikke gjort nå.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

I Tasker under Preferences och Misc. Kryssa i Allow external access. Jag blev själv tvungen att ominstallera RS efter detta men det borde inte behövas. Någon med mer Tasker-erfarenhet kanske vet.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by petzno »

gein wrote:I Tasker under Preferences och Misc. Kryssa i Allow external access. Jag blev själv tvungen att ominstallera RS efter detta men det borde inte behövas. Någon med mer Tasker-erfarenhet kanske vet.
Jeg prøvde dette men fikk desverre likevel ikke opp variablene.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by petzno »

Da fungerer det, gein du hadde rett - jeg måtte installere Remotestick på nytt og da fungerte det med det samme. Kjedelig bug som har kostet meg mye tid!

Hvis en endrer navn på variablene i Tasker til noe mer forståelig, blir de da ødelagt i forhold til oppdatering fra Remotestick? Regner egentlig med det...
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by tronde »

gein wrote:
tronde wrote:
Gideon wrote:Hej!
Efter att min son ställde fram datumet ett dygn i sin mobil kan ingen av oss i hushållet synka Remotestick mot TelldusLive om vi inte ställer om tiden i våra mobiler ett dygn framåt. Vi har prövat ställa alla datum rätt, återkalla och aktorisera igen och installerat om appen, allt utan att lyckas.

Felkoden vi får är följande;
Kunde inte kommunicera med telldus live!
Detta beror antagligen på en av följande anledningar.
Antingen behöver du göra en ny auktorisering mot Telldus Live! (görs under inställningar)
eller så är tiden på din enhet inte synkroniserad. Kontrollera inställningarna för datum och tid och försök igen.
Still alle enhetene til samme tid og tidssone og vent noen timer. Alternativt kontakt support så de kan nullstille noe på serveren. Feilmeldingen skyldes en slags sikkerhetsfunksjon ved påloggingen.


Edit:

Fra support ang. samme sak med min konto:

Telldus answers: 2012-10-16 - 10:12

Hej!
Har du loggat in med någon annan enhet? När du loggar in sätts ett timestamp, och du kan sedan inte logga in med tidsinformation som är äldre än eller samma som detta timestamp. Detta är för att undvika att någon obehörig försöker logga in med samma information igen.

Jag har nollställt denna information nu, så om du ställer tillbaka klockan rätt på din telefon och loggar in på nytt så bör det fungera.
Precis, tronde har egentligen redan svarat men jag kan förtydliga. Om någon har gjort ett anrop med tidsstämpel T så kommer inget anrop kunna göras med en tidsstämpel mindre än T. I erat fall har ni två alternativ. Ställ in tiden rätt på alla enheter och vänta tills tiden T har löpt ut. Eller ställ in tiden rätt på alla enheter och kontakta Telldus för att be de göra en nollställning i deras system.

Man kan undre seg over hva hva slags misbruk dette tidsstempelet skal forhindre. De fleste, også de u-ærlige, har vel stilt inn enheten sin på rett tid. Natt til i dag fikk min telefon det for seg at den skulle gå i heng, og stille litt på klokken. Hva den ble stilt til vet jeg ikke for jeg måtte ta en total ommstart, men pr. nå er det fortsatt mer enn 97000 sekunder å ta igjen før jeg får logget meg på live med Remotestick. Det er ikke veldig OK når support tydeligvis har stengt for julehelgen.

For andre som får dette problemet:

Remotestick Lite (gratisversjonen) gir en feilmelding som oppgir to tall. Differansen mellom disse to tallene er gjenværende tid i sekunder. Kanskje "gein" kan endre litt på feilmeldingen i RS slik at det blir til å forstå for vanlige dødelige også?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

tronde wrote:Man kan undre seg over hva hva slags misbruk dette tidsstempelet skal forhindre. De fleste, også de u-ærlige, har vel stilt inn enheten sin på rett tid. Natt til i dag fikk min telefon det for seg at den skulle gå i heng, og stille litt på klokken. Hva den ble stilt til vet jeg ikke for jeg måtte ta en total ommstart, men pr. nå er det fortsatt mer enn 97000 sekunder å ta igjen før jeg får logget meg på live med Remotestick. Det er ikke veldig OK når support tydeligvis har stengt for julehelgen.
Ja, det hade varit trevligt att kunna slå av detta skydd alternativ dra upp det tillåtna spannet. Men det är upp till Telldus att avgöra.
tronde wrote: For andre som får dette problemet:

Remotestick Lite (gratisversjonen) gir en feilmelding som oppgir to tall. Differansen mellom disse to tallene er gjenværende tid i sekunder. Kanskje "gein" kan endre litt på feilmeldingen i RS slik at det blir til å forstå for vanlige dødelige også?
Problemet är att det hjälpbibliotek jag använder i nya RS inte ger lika bra felmeddelande som det gamla gjorde. För att kunna se samma fel i nya RS måste jag göra ganska stora förändringar så det är inte så lätt att fixa som man kan tro. Men jag lägger upp det på TODO att se över detta. Speciellt då många har problem med detta.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

Att byta ut underliggande bibliotek var rätt smärtfritt och nu får jag tillbaka ett bättre felmeddelande. Så detta kommer förhoppningsvis med i nästa uppdatering. Det är dock ingen som helst lösning på grundproblemet.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by tronde »

gein wrote:

Problemet är att det hjälpbibliotek jag använder i nya RS inte ger lika bra felmeddelande som det gamla gjorde. För att kunna se samma fel i nya RS måste jag göra ganska stora förändringar så det är inte så lätt att fixa som man kan tro. Men jag lägger upp det på TODO att se över detta. Speciellt då många har problem med detta.
Men det er vel ikke så store jobben å legge til litt mer forklarende tekst i feilmeldingen så man bedre forstår årsaken?
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by PerA »

tronde wrote:
gein wrote:

Problemet är att det hjälpbibliotek jag använder i nya RS inte ger lika bra felmeddelande som det gamla gjorde. För att kunna se samma fel i nya RS måste jag göra ganska stora förändringar så det är inte så lätt att fixa som man kan tro. Men jag lägger upp det på TODO att se över detta. Speciellt då många har problem med detta.
Men det er vel ikke så store jobben å legge til litt mer forklarende tekst i feilmeldingen så man bedre forstår årsaken?
Om jag tolkar gein rätt så var det just det som var problemet. Biblioteket han använde för att prata med telldus live gav ifrån sig ett generellt felmeddelande (typ "inloggning misslyckades"), istället för ett mer specifikt (typ "Inloggning misslyckades pga felaktigt timestamp"). Remotestick vet därför inte vad som gått fel och kan därför inte ge ett bättre felmeddelande. Men nu har han tydligen bytt bibliotek och får bättre felmeddelanden internt i RS vilket gör det möjligt att visa ett tydligare felmeddelande mot användaren.

(Om jag tolkat hans inlägg rätt..)
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by gein »

PerA wrote:
tronde wrote:
gein wrote:

Problemet är att det hjälpbibliotek jag använder i nya RS inte ger lika bra felmeddelande som det gamla gjorde. För att kunna se samma fel i nya RS måste jag göra ganska stora förändringar så det är inte så lätt att fixa som man kan tro. Men jag lägger upp det på TODO att se över detta. Speciellt då många har problem med detta.
Men det er vel ikke så store jobben å legge til litt mer forklarende tekst i feilmeldingen så man bedre forstår årsaken?
Om jag tolkar gein rätt så var det just det som var problemet. Biblioteket han använde för att prata med telldus live gav ifrån sig ett generellt felmeddelande (typ "inloggning misslyckades"), istället för ett mer specifikt (typ "Inloggning misslyckades pga felaktigt timestamp"). Remotestick vet därför inte vad som gått fel och kan därför inte ge ett bättre felmeddelande. Men nu har han tydligen bytt bibliotek och får bättre felmeddelanden internt i RS vilket gör det möjligt att visa ett tydligare felmeddelande mot användaren.

(Om jag tolkat hans inlägg rätt..)
Det är helt rätt tolkat. Jag får ett generellt fel tillbaka och kan gissa, av olika anledningar, att det har med tidsstämpeln att göra. Men att skriva det rätt ut är farligt eftersom samma fel kan vara resultatet av något helt annat problem också. Dessutom kommer jag aldrig, med det bibliotek jag använde, kunna skriva ut några tidsstämplar i felmeddelandet (som i Lite-versionen) då den texten kommer direkt från Telldus Live och förkastas helt i det biblioteket.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by tronde »

PerA wrote:
tronde wrote:
gein wrote:

Problemet är att det hjälpbibliotek jag använder i nya RS inte ger lika bra felmeddelande som det gamla gjorde. För att kunna se samma fel i nya RS måste jag göra ganska stora förändringar så det är inte så lätt att fixa som man kan tro. Men jag lägger upp det på TODO att se över detta. Speciellt då många har problem med detta.
Men det er vel ikke så store jobben å legge til litt mer forklarende tekst i feilmeldingen så man bedre forstår årsaken?
Om jag tolkar gein rätt så var det just det som var problemet. Biblioteket han använde för att prata med telldus live gav ifrån sig ett generellt felmeddelande (typ "inloggning misslyckades"), istället för ett mer specifikt (typ "Inloggning misslyckades pga felaktigt timestamp"). Remotestick vet därför inte vad som gått fel och kan därför inte ge ett bättre felmeddelande. Men nu har han tydligen bytt bibliotek och får bättre felmeddelanden internt i RS vilket gör det möjligt att visa ett tydligare felmeddelande mot användaren.

(Om jag tolkat hans inlägg rätt..)
Jeg leste ikke hans siste innlegg før jeg svarte :oops: Etter å lest hans svar slettet jeg mitt (trodde jeg i alle fall, da det ble borte fra min skjerm). :cry: Dataguden er visst ikke venner med meg nå for tiden.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Remotestick (Android)

Post by jorang »

Bug?

Har en Galaxy Tab hvor jeg kjører Remotestick på liggende skjerm. Da har jeg mye plass til å velge bort 'Toggle button on/off'

Problemet ved dette skjermbildet for devices er at jeg ikke kan se om devicen er av eller på i øyeblikket. Slik har det vel vært i mange versjoner nå, men jeg har glemt å kommentere.

Jeg er fargeblind slik at jeg skulle gjerne sett det var lettere å se forskjell mellom av og på. Da trenger jeg større kontrast eller større 'lyspære'på knappen...
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Cptnodegard
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Remotestick (Android)

Post by Cptnodegard »

I use both an iPad and an Android phone, and came up with a way to add homescreen shortcuts on my iPad that control equipment, through RemoteStick on Android. The way it works is that the shortcut loads a URL from an Android app called AutoRemote, which sends a message to the Android phone, where Tasker acts on the message and in turn uses the RemoteStick plugin to control things. Sounds complicated, but in practice I have "light on" and "light off" shortcuts on my iPad that control the light via Android, Autoremote, Tasker, and Remotestick.

If anyone is in a similar dual OS situation, the how-to is here: http://www.pocketables.com/2012/12/how- ... n-ios.html

The AutoRemote developer even added a couple of features today based on a request from me, which make this a much easier thing to do, as it allows you to specify an icon for the shortcut, as well as have the tab close itself once it has sent the message.
zenta
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hvordan redigere scenario?

Post by zenta »

Hei,

Må først få si at jeg er meget fornøyd med RS, spesielt pages og scenario. :D
Men jeg har et spørsmål/ønske: Er det mulig å redigere (editere) et eksisterende scenario? Jeg finner ingen mulighet for det. Om jeg ønsker å gjøre noen små endringer så er det tungvindt å lage en ny for hver gang.
Kåre Halvorsen, Zenta
-----------------------------------------
Zenta's blog
Zenta's YouTube channel
-----------------------------------------
Post Reply