Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by tronde »

pleterrobin wrote:Då jag för tillfället bara har en stationär dator, så blir det är himla springande i huset från mottagaren i väggen till datorn för att tycka på "learn"
Mottagaren är bara i "learnläge" ett visst antal sekunder, så det gäller att vara snabbare än snabbast, när man ska para ihop mottagaren längst bort i huset =)

Du kan jo sette mottakeren i en stikkontakt ved PC-en og programmere den opp der. Den mister ikke programmeringen når du flytter den rundt i huset.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by pleterrobin »

DrAze wrote:
Du behöver ju inte springa runt i huset för att lära den. Det du behöver göra är att lägga upp enheten via live sedan kan du fortfarande lära upp mottagaren via RS. Bara att hålla in "knappen" och välja "Lär upp" på mobilen.
Du har så rätt så.
Som sagt, jag är inte den "vassaste kniven i lådan" när det gäller det här. Men alltid lär man sig något. Klart man kan göra så som du säger. Är helt enkelt van vid mina gamla Proove med "code switch" dom kan man inte redigera direkt i RS. Men med "selflearning" går det ju efter att man lagt in dom i live. Nu efter du sa det och jag testat så blev det ju mycket lättare. Då har jag rusat runor hel i onödan här hemma.
Jaja, min sambo har iaf fått sig ett gott skratt =)
Tack så hjärtligt för upplysningen.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by pleterrobin »

tronde wrote:
pleterrobin wrote:Då jag för tillfället bara har en stationär dator, så blir det är himla springande i huset från mottagaren i väggen till datorn för att tycka på "learn"
Mottagaren är bara i "learnläge" ett visst antal sekunder, så det gäller att vara snabbare än snabbast, när man ska para ihop mottagaren längst bort i huset =)

Du kan jo sette mottakeren i en stikkontakt ved PC-en og programmere den opp der. Den mister ikke programmeringen når du flytter den rundt i huset.
Ja det har du helt rätt i. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag inte den allra "vassaste kniven" i lådan =/
Tack för informationen.
Gurraatg
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by Gurraatg »

gein wrote:Är det någon som har en HTC One X och provat den med RemoteStick över 3G. Har fått in en rapport om att detta inte skulle fungera. Och det är just 3G. WiFi går bra tydligen.
Hej!

Jag har en Samsung Galaxy Nexus med Telia som kör Android 4.1.1 och precis det problem som du beskriver ovan tillsammans med en Tellstick Net. Remotestick fungerar perfekt när jag är ansluten till Wifi (spelar ingen roll om det är samma LAN som Tellstick Net sitter på eller om det är ett annat LAN. Om jag är uppkopplad på 3G så får jag meddelandet: "An unknown error occured while communicating with Telldus Live! Please cross your fingers and try again" (Härligt felmeddelande btw.) efter detta så kommer en force close på remotestick. Det intressant är dock att widgetar och tasks i Tasker (som skapats när telefonen varit Wifi-uppkopplad) fungerar under 3G! Min känsla är att detta problem har att göra med nedladdning av devices från Telldus Live som ju görs när remotestick startas men inte redan existerande widgets eller tasks (Men jag är blott en lekman).

Min jobbtelefon, som är en Sony Ericsson Xperia Active med Telenor som kör Android 2.3.4 fungerar utan problem i både 3G och Wifiläge.

Hoppas detta kan bidra till felsökning!

mvh
/Gustav
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Gurraatg wrote:
gein wrote:Är det någon som har en HTC One X och provat den med RemoteStick över 3G. Har fått in en rapport om att detta inte skulle fungera. Och det är just 3G. WiFi går bra tydligen.
Hej!

Jag har en Samsung Galaxy Nexus med Telia som kör Android 4.1.1 och precis det problem som du beskriver ovan tillsammans med en Tellstick Net. Remotestick fungerar perfekt när jag är ansluten till Wifi (spelar ingen roll om det är samma LAN som Tellstick Net sitter på eller om det är ett annat LAN. Om jag är uppkopplad på 3G så får jag meddelandet: "An unknown error occured while communicating with Telldus Live! Please cross your fingers and try again" (Härligt felmeddelande btw.) efter detta så kommer en force close på remotestick. Det intressant är dock att widgetar och tasks i Tasker (som skapats när telefonen varit Wifi-uppkopplad) fungerar under 3G! Min känsla är att detta problem har att göra med nedladdning av devices från Telldus Live som ju görs när remotestick startas men inte redan existerande widgets eller tasks (Men jag är blott en lekman).

Min jobbtelefon, som är en Sony Ericsson Xperia Active med Telenor som kör Android 2.3.4 fungerar utan problem i både 3G och Wifiläge.

Hoppas detta kan bidra till felsökning!

mvh
/Gustav
Jag har en Galaxy Nexus med 4.1.1 själv. Kör dock Tele2 just nu. Ska testa lite mer frekvent när jag är på 3G och se om det uppstår för mig med. Det är ett jäkligt svårt problem att felsöka tyvärr. Jag skulle gärna se att du testar att köra Force Close på RS när detta inträffar och därefter öppna appen och försöka igen. Fast när jag tänker efter så säger du att den krashar själv? Skulle iaf provat öppna App Info för RS och köra Force Close. Du kan även testa Clean Cache för att se om det gör någon skillad.

Om det verkligen är varje gång du startar appen i 3G så skulle jag även testat att starta om telefonen när du är på 3G och se om det efter det går att köra RS. Sådana saker skulle kanske hjälpa till ytterligare i felsökningen.
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by Lrnflk »

Jag märkte nyss en bugg med en widget. Jag skapade en grupp med brytare i remotestick och la den gruppen som en widget, men istället för att styra gruppen så styr widgeten en helt annan brytare som inte ens är med i den nyskapade gruppen. Är det någon bugg som du hört talas om eller någon mer info du behöver för att lösa den?

Likaså verkar appen nu skicka dubbla tända-signaler till enheterna, vilket leder till att mina icke-absoluta dimmers börjar dimma upp och ner istället för att bara tändas eftersom den första on-signalen tänder dimmern och den andra triggar dimfunktionen. Antingen det eller så är det Tasker som fått spel och skickar dubbelkommandon.
Last edited by Lrnflk on Tue Oct 09, 2012 7:23 pm, edited 2 times in total.
Cptnodegard
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by Cptnodegard »

Has this app been abandoned by the developer? Tried to contact him, no response. Hasn't been updated in ages, which is weird for something that claims beta status on part of the app. Help section is a dead link, and there generally doesn't seem to be much activity. I'm doing a review of the Tellstick Net for pocketables.com, which focuses on mobile devices, and this app's Tasker integration makes the entire tellstick system at least twice as interesting as just having a "dumb" standalone app. The app works right now, but I'd like to know if it will continue to be updated - both feature wise and compatibility wise. I do read Swedish and see activity from the dev in this thread, so I'm getting mixed messages as to the status of the app.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Cptnodegard wrote:Has this app been abandoned by the developer? Tried to contact him, no response. Hasn't been updated in ages, which is weird for something that claims beta status on part of the app. Help section is a dead link, and there generally doesn't seem to be much activity. I'm doing a review of the Tellstick Net for pocketables.com, which focuses on mobile devices, and this app's Tasker integration makes the entire tellstick system at least twice as interesting as just having a "dumb" standalone app. The app works right now, but I'd like to know if it will continue to be updated - both feature wise and compatibility wise. I do read Swedish and see activity from the dev in this thread, so I'm getting mixed messages as to the status of the app.
Hi,
No, it has not been abandoned. I have been very busy with our second baby coming as well as the project of building ourselves a new house.

For some reason, all my RemoteStick mails was put in the spam box in Gmail and I noticed this as late as yesterday. I was only able to answer mails 30 days back. Mails older than that has been deleted automatically by Gmail.

Today I release a new version of RemoteStick with support for Scenarios as well as setting transparent background on widgets. More features to come soon!
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by tronde »

gein wrote:

Today I release a new version of RemoteStick with support for Scenarios as well as setting transparent background on widgets. More features to come soon!
Jeg ser ingen forskjell i bakgrunnen på sensor-widgetene. Er ca. 50% transparent uansett valg.

Widget for enhet lar seg ikke plassere på skjermen. Får feilmelding om at den ikke kan hentes. I valg for "Choose Layout" vises kun On/Off selv om menyen åpnes.

Har tatt omstart på telefonen uten resultat.
Motorola Defy+ / Android 2.3.6.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

tronde wrote:
gein wrote:

Today I release a new version of RemoteStick with support for Scenarios as well as setting transparent background on widgets. More features to come soon!
Jeg ser ingen forskjell i bakgrunnen på sensor-widgetene. Er ca. 50% transparent uansett valg.

Widget for enhet lar seg ikke plassere på skjermen. Får feilmelding om at den ikke kan hentes. I valg for "Choose Layout" vises kun On/Off selv om menyen åpnes.

Har tatt omstart på telefonen uten resultat.
Motorola Defy+ / Android 2.3.6.
Ajdå! Jag tittar på det omgående och försöker släppa en ny version under kvällen.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: RemoteStick (Android)

Post by peswe »

gein wrote:
Cptnodegard wrote:Has this app been abandoned by the developer? Tried to contact him, no response. Hasn't been updated in ages, which is weird for something that claims beta status on part of the app. Help section is a dead link, and there generally doesn't seem to be much activity. I'm doing a review of the Tellstick Net for pocketables.com, which focuses on mobile devices, and this app's Tasker integration makes the entire tellstick system at least twice as interesting as just having a "dumb" standalone app. The app works right now, but I'd like to know if it will continue to be updated - both feature wise and compatibility wise. I do read Swedish and see activity from the dev in this thread, so I'm getting mixed messages as to the status of the app.
Hi,
No, it has not been abandoned. I have been very busy with our second baby coming as well as the project of building ourselves a new house.

For some reason, all my RemoteStick mails was put in the spam box in Gmail and I noticed this as late as yesterday. I was only able to answer mails 30 days back. Mails older than that has been deleted automatically by Gmail.

Today I release a new version of RemoteStick with support for Scenarios as well as setting transparent background on widgets. More features to come soon!
What's a Scenario in Remotestick?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Now I have released a bug fix version, 2.4.2. Seems I was a bit trigger happy earlier today when I submitted 2.4.0. There were quite a few bugs associated with this release. They should now have been fixed. Please report here or to hello @ remotestick.org if you find any issues and I'll look into it.
peswe wrote:What's a Scenario in Remotestick?
A scenario is a set of commands to execute. Like a scenario could be called "Good morning" and execute Bedroom window On, Livingroom center Dim 50%, Livingroom window On.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by peswe »

gein wrote:
peswe wrote:What's a Scenario in Remotestick?
A scenario is a set of commands to execute. Like a scenario could be called "Good morning" and execute Bedroom window On, Livingroom center Dim 50%, Livingroom window On.
Where are the Scenarios saved? Can't find the Test-scenario I just created in Remotestick.

I've already created a few groups in Telldus Live, with similar names (Morning, Evening etc.)
I don't understand the difference between Groups and Scenarios...

/Peter
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by gein »

peswe wrote:
gein wrote:
peswe wrote:What's a Scenario in Remotestick?
A scenario is a set of commands to execute. Like a scenario could be called "Good morning" and execute Bedroom window On, Livingroom center Dim 50%, Livingroom window On.
Where are the Scenarios saved? Can't find the Test-scenario I just created in Remotestick.

I've already created a few groups in Telldus Live, with similar names (Morning, Evening etc.)
I don't understand the difference between Groups and Scenarios...

/Peter
Wait for the 2.4.2 update and get back to me if it still doesn't work!
Scenarios are one of the most requested features actually. It's especially useful if you are combining on/off devices and dimmers and when you don't want the exact same method to be called on each device. Like if you want to dim one device to 25%, another one to 75% and the turn off a third device. This can't be done with a group.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by peswe »

gein wrote: Wait for the 2.4.2 update and get back to me if it still doesn't work!
Scenarios are one of the most requested features actually. It's especially useful if you are combining on/off devices and dimmers and when you don't want the exact same method to be called on each device. Like if you want to dim one device to 25%, another one to 75% and the turn off a third device. This can't be done with a group.
Got it.
I'm still a Tellstick-newbie ;-)

Edit:
Still can't find the Test-scenario I created in Remotestick.
/Peter
Post Reply