Howto: Write Tellstick sensor values directly to HA

http://karpero.mine.nu/ha

Moderators: Daniel, tom_rosenback, Telldus

hylsan
Posts: 158
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: skåne, sweden

Re: Howto: Write Tellstick sensor values directly to HA

Post by hylsan »

sant det är ju kanske bättre. Får se, det är ju ingen optimal lösning...så kanske ska ta mig tiden o göra ett script som rensar alla värden inom vissa intervaller. Som sagt så tycker jag nästan det räcker med 1h värden på rummen, sen är det lite skillnad när jag ska mäta tempen i akkarna och pannan t.ex. där vill man ha lite oftare.
aryan
Posts: 89
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Howto: Write Tellstick sensor values directly to HA

Post by aryan »

I api/sensors/setValue.php skulle du kunna lägga till lite vilkor när databasen får uppdateras, t ex isf

Code: Select all

if($sensorId != -1 || $serial != -1) {
		Sensors::writeReading($sensorId, $serial, $value, $name);
	}
nått sånt

Code: Select all

$minuteArr = array(10,40);
if($sensorId != -1 || $serial != -1) {
	if ($serial !=  'dinrumstemp sensor') {
			Sensors::writeReading($sensorId, $serial, $value, $name); // acktank uppdateras varje gång 
	} else if (in_array(date('i'), $minuteArr)) {
			Sensors::writeReading($sensorId, $serial, $value, $name); // rumstemp uppdateras (ca) 2 ggr per timme
	} 
}
'dinrumstemp sensor' ska då så klart bytas ut mot vad den har för serial i dit fall, t ex "fineoffset-temperature-123”.

Det borde väll även gå att lösa i shellscriptet om man föredrar det, t ex lägga in extra vilkor i shellscriptet som lägger till eller tar bort sensorer i whitelist arrayen.
hylsan
Posts: 158
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: skåne, sweden

Re: Howto: Write Tellstick sensor values directly to HA

Post by hylsan »

Tackar för den hjälpen, har inte så många givare än så det skulle fungera utan att skriva ihjäl sig.

Muchos gracias!! :clap:
Post Reply