Cannot get dynamic activation to work

http://karpero.mine.nu/ha

Moderators: Daniel, tom_rosenback, Telldus

Post Reply
bragrabb
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Cannot get dynamic activation to work

Post by bragrabb »

Hi there!

I have some problem to get dynamic activation to work.

If I run the command sudo php /var/www/html/ha/run.php command=activation id=dynamic everything works as intended but when I leave it to the scheduler nothing happens. If I manually activate/deactivate the devices via the web page everything works well. The same applies to static activation/deactivation.

I think I’ve done everything right during the installation and configuration but obviously that is not the case... :D

Any suggestions for where I've made a mistake?

Regards
/Mathias
bragrabb
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Cannot get dynamic activation to work

Post by bragrabb »

Nu har jag delvis löst problemet. Det visade sig att lödningarna i antennen till Tellstick:en var dåliga. Detta i kombination med att mina nya Nexa-switchar tydligen hade något sämre mottagning än mina tidigare. Efter att ha gjort om lödningarna blev det bättre.

Dock kan jag inte trigga på min ljussensor. När jag kör kommandot sudo php /var/www/html/ha/run.php command=activation id=dynamic så blir svaret
Running schedule: Test av skymningsrelä
Executing dynamic activation
Device: Diskbanken
Current value:
Comparison: Equal
Criteria: 1
Criteria not met, skipping execution

Running schedule: Test av skymningsrelä
Executing dynamic activation
Device: Diskbanken
Current value:
Comparison: Equal
Criteria: 0
Criteria met, continuing execution
1 devices toggled
Som ni ser finns det inget Current value:.

När jag provar att trigga denna regel mot någon av mina andra lampor blir det samma resultat - inget händer. Dock om jag manuellt tänder en lampa via webinterfacet så triggas den dynamiska regeln.

Någon som har en idé om vart jag skall felsöka?

/Mathias
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Cannot get dynamic activation to work

Post by tom_rosenback »

Vilken version på HA kör du?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
bragrabb
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Cannot get dynamic activation to work

Post by bragrabb »

Hej!

Jag kör den senaste på en RPi2. Under "Hjälp" står det:
HomeAutomation 3.1, släppt 2015-12-14
PHP -v:
PHP 5.6.14-0+deb8u1 (cli) (built: Oct 28 2015 00:02:05)
Copyright (c) 1997-2015 The PHP Group
Zend Engine v2.6.0, Copyright (c) 1998-2015 Zend Technologies with Zend OPcache v7.0.6-dev, Copyright (c) 1999-2015, by Zend Technologies
apache2 -v:
Server version: Apache/2.4.10 (Raspbian)
mysql -V:
mysql Ver 14.14 Distrib 5.5.44, for debian-linux-gnu (armv7l) using readline 6.3
De enheter som finns under rubriken "Temperature" (när man väljer enhet för dynamisk aktivering) kan jag trigga på, men på de som finns under rubriken "Enheter" kan jag inte få triggning att fungera.

Behöver du konfigurationsfiler eller några loggfiler är det bara att säga till. Jag är bara tacksam för all hjälp! :mrgreen:

Hälsningar
/Mathias
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Cannot get dynamic activation to work

Post by tom_rosenback »

bragrabb wrote:Hej!

Jag kör den senaste på en RPi2. Under "Hjälp" står det:
HomeAutomation 3.1, släppt 2015-12-14
PHP -v:
PHP 5.6.14-0+deb8u1 (cli) (built: Oct 28 2015 00:02:05)
Copyright (c) 1997-2015 The PHP Group
Zend Engine v2.6.0, Copyright (c) 1998-2015 Zend Technologies with Zend OPcache v7.0.6-dev, Copyright (c) 1999-2015, by Zend Technologies
apache2 -v:
Server version: Apache/2.4.10 (Raspbian)
mysql -V:
mysql Ver 14.14 Distrib 5.5.44, for debian-linux-gnu (armv7l) using readline 6.3
De enheter som finns under rubriken "Temperature" (när man väljer enhet för dynamisk aktivering) kan jag trigga på, men på de som finns under rubriken "Enheter" kan jag inte få triggning att fungera.

Behöver du konfigurationsfiler eller några loggfiler är det bara att säga till. Jag är bara tacksam för all hjälp! :mrgreen:

Hälsningar
/Mathias
Ok, skall försöka felsöka och återkommer.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
bragrabb
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Cannot get dynamic activation to work

Post by bragrabb »

Tjena!

Jag installerade om allt under /var/www/HA, kopierade över databas-inställningarna och parser-katalogen samt lade till en rad i crontab så funkade det igen.

Code: Select all

## Crontab: Kör igenom och testar de dynamiska aktiveringarna
*/1 * * * * /usr/bin/php /var/www/html/ha/run.php command=activation id=dynamic 2>&1
Får nog betraktas som en work around eftersom felet inte hittats men det funkar i alla fall. Risken är att jag ändrat någonting av misstag när jag kollat runt i filerna vid förra installationen.

@Tom Rosenback, hoppas du inte lagt ner för mycket tid på att felsöka detta! :oops:

Hälsningar
/Mathias
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Cannot get dynamic activation to work

Post by tom_rosenback »

bragrabb wrote:Tjena!

Jag installerade om allt under /var/www/HA, kopierade över databas-inställningarna och parser-katalogen samt lade till en rad i crontab så funkade det igen.

Code: Select all

## Crontab: Kör igenom och testar de dynamiska aktiveringarna
*/1 * * * * /usr/bin/php /var/www/html/ha/run.php command=activation id=dynamic 2>&1
Får nog betraktas som en work around eftersom felet inte hittats men det funkar i alla fall. Risken är att jag ändrat någonting av misstag när jag kollat runt i filerna vid förra installationen.

@Tom Rosenback, hoppas du inte lagt ner för mycket tid på att felsöka detta! :oops:

Hälsningar
/Mathias
Det verkar nog som om det skulle vara ngt fel med just tillägget av dynamiska raden i cron, felsöker ännu, men din workaround fungerar utmärkt tills det är fixat.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
bragrabb
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Cannot get dynamic activation to work

Post by bragrabb »

Tjena igen!

Hmm... Det verkar nog vara något knas i alla fall med de aktiveringar som styrs med tid. (de dynamiska funkar)

När jag kör sudo /usr/bin/php /var/www/html/ha/run.php command=updateschedules får jag en massa felmeddelande om att at inte anropats rätt.

Code: Select all

mp@pi-1:~ $ sudo /usr/bin/php /var/www/html/ha/run.php command=updateschedules

Updating schedules
Usage: at [-V] [-q x] [-f file] [-mMlbv] timespec ...
       at [-V] [-q x] [-f file] [-mMlbv] -t time
       at -c job ...
       atq [-V] [-q x]
       at [ -rd ] job ...
       atrm [-V] job ...
       batch

Flertal liknande rader bortklippta
När jag kör motsvarande på min ubuntu-burk blir svaret

Code: Select all

mp@zeppo:~$ sudo /usr/bin/php /srv/www/homeautomation/run.php command=updateschedules

Updating schedules
warning: commands will be executed using /bin/sh
job 7207 at Mon Jan 11 22:07:00 2016
warning: commands will be executed using /bin/sh
job 7208 at Mon Jan 11 22:43:00 2016
warning: commands will be executed using /bin/sh
job 7209 at Mon Jan 11 23:30:00 2016
warning: commands will be executed using /bin/sh
job 7210 at Mon Jan 11 23:54:00 2016

Nu har jag dock en helt ny installation av HomeAutomationpå min pi-burk, med undantag för att jag har kvar den ursprungliga databsen från min ursprungliga intsallation på pi. Frågan är om det kanske ligger något skräp i databasen som stör anropet till run.php?

Jag har även gjort om installationen av php5 med apt-get purge och så vidare...

Vidare, när jag lägger in en aktivering under "Scheduler" så dyker den upp både i statusfältet till höger under "Comming events", samt även när jag kör atq

Code: Select all

mp@pi-1:~ $ sudo atq
123	Mon Jan 11 23:19:00 2016 a root
126	Mon Jan 11 20:43:00 2016 a www-data
mp@pi-1:~ $ sudo atq
123	Mon Jan 11 23:19:00 2016 a root
Men, när aktiveringen försvunnit från atq, och därmed borde exekverats, så dyker den inte upp i statusfältet under "Latest in log". Och ingen lampa tänds.

/Mathias
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Cannot get dynamic activation to work

Post by tom_rosenback »

Verkar som om det är rättighetsrelaterat om ingen av aktiveringarna fungerar.

Har kollat på dynamiska händelser nu och iom det har jag gjort en ny release, 3.1.1, av HA. Testa den.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
bragrabb
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Cannot get dynamic activation to work

Post by bragrabb »

Toppen! Testar under helgen och återkommer.
/Mathias
Post Reply