Wireless Energy Meter och Telldus Live

http://automagucally.weebly.com

Moderators: davka003, Telldus

Post Reply
Foppa
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Wireless Energy Meter och Telldus Live

Post by Foppa »

Hej,
Jag har kört fast med att få över data till Telldus Live och tellmon.net
Vad ska jag skicka som sensor_report respektive sensor_event

Min Signal trace:

tellstick,raw:class:sensor;protocol:fineoffset;id:69;model:temperaturehumidity;humidity:30;temp:5.4;
tellstick,sensor,protocol:fineoffset,id:69,Temperature,value:5.4
tellstick,sensor,protocol:fineoffset,id:69,Humidity,value:30
tellstick,raw:class:sensor;protocol:fineoffset;id:68;model:temperaturehumidity;humidity:31;temp:5.6;
tellstick,sensor,protocol:fineoffset,id:68,Temperature,value:5.6
tellstick,sensor,protocol:fineoffset,id:68,Humidity,value:31
wem,data;status:OK;datetime:2014-04-14T10:18:42.061255;seq:30;energy:54.0;packetloss:1;pmom:3.1332;
KHolm
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Wireless Energy Meter och Telldus Live

Post by KHolm »

Hej,

För att kunna svara så behöver jag veta vad tellmon.net behöver för data. Vill minnas att tellmon.net implementerat paketförlustalgoritmen på samma sätt om wem.py har gjort. Om så är fallet behöver du skicka det som kommer från "båda" devicen.

Börja med att "registrera" dem genom att skicka dessa signaler:

Code: Select all

sensor_report,SD69:WEM1:fineoffset:temperaturehumidity:temp:5.4:humidity:30
sensor_report,SD68:WEM2:fineoffset:temperaturehumidity:temp:5.6:humidity:31
Lägg sedan till två signal transforms:
Pattern to match: tellstick,raw:class:sensor;protocol:fineoffset;id:69;model:temperaturehumidity;humidity:%d;temp:%f;
Signal to send: sensor_event,SD69:fineoffset:temperaturehumidity:temp:$2:humidity:$1

Pattern to match: tellstick,raw:class:sensor;protocol:fineoffset;id:68;model:temperaturehumidity;humidity:%d;temp:%f;
Signal to send: sensor_event,SD68:fineoffset:temperaturehumidity:temp:$2:humidity:$1


Du använder med andra ord inte wem.py alls utan låter tellmon.net kolla paketförlust o.dyl. Men, jag vet inte ifall detta fungerar - har inte testat.

/Marcus
Foppa
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Wireless Energy Meter och Telldus Live

Post by Foppa »

Hej,

Tack för ditt svar, nu verkar det som att jag fått det att fungera.

Jag får fyra stycken sensorer med samma namn (men med olika sensorId) för varje sensor report som jag skickar in. Tidigare har jag bara testat de två översta sensorerna och trott att jag gjort fel eftersom jag fick ett felmeddelande när jag klickade på dem. Den här gången testade jag alla sensorer en efter en och det visade sig att en av de fyra fungerade och även tog emot data. Det var bara att gömma de sensorer som inte fungerar och visa den sensor som fungerar.
Post Reply