Timer till kaffekokare

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Claes66
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Timer till kaffekokare

Post by Claes66 »

Hej

Efter att försökt att frisera om motorvärmar sidan till att fungera som en timer till kaffekokaren istället så att man har nybryggt kaffe på morgonen när man vaknar så ger jag upp. :banghead:
Har kommit på att att detta med HTML i texteditor är inget för mig och jag undrar därför om det finns någon annan själ där ute som har haft samma funderingar som jag och faktiskt fått till detta och som är villig att dela med sig av sina kunskaper.
Annars får man väl gå ut och köpa en med timer på, det enda med detta är att Moccamaster inte har någon bryggare med timer på ännu :(

/Claes
Wicket
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timer till kaffekokare

Post by Wicket »

Är visserligen ett tag sedan du ställde frågan, men så här gör jag.

När jag startar "pluggen" som bryggaren sitter i så startar en timer som stänger av bryggaren efter 80 minuter.

Här är skriptet som startar bryggaren:

Code: Select all

device = "Z-Wave_Plugg1";
timer = "coffee_timer";

if(!deviceIsOff(device)) {
	if(!timerIsRunning(timer)) {
		echo("Startar kaffebryggaren");
		startTimer(timer,80*60);
	}
}
och här är själva "timer-filen" (coffee_timer.bsh):

Code: Select all

device = "Z-Wave_Plugg1";

if (deviceIsOn(device)) {
  echo("Stänger av kaffebryggaren");
  deviceOff(device);
}
Hoppas det hjälper dig :)
Silversurfaren
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Re: Timer till kaffekokare

Post by Silversurfaren »

Hej!

Det finns en funktion i NexaHome som jag använder mig av för att stänga av brytare efter en viss tid, kolumnerna Max HH och Max MM. Här kan man definiera hur många timmar och minuter man vill att en brytare ska vara igång innan den slås av igen.
berndtb
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timer till kaffekokare

Post by berndtb »

Kan ingen göra något liknande i Telldus måste ju vara hur enkelt som helst om det nu genererar trafik så sätt då minsta tid till tio minuter men funktionen måste ju bara glömts bort det är ju det man använder mest exempel kaffebryggare trappbelysning med mera, tid innan den skall slå på är ju underligt att man kom på men inte det mest logiska en möjlighet att ställa tid som den skall vara aktiverad...
/Berndt
Kente
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timer till kaffekokare

Post by Kente »

Hej,
Du kan få exakt denna funktionalitet via ett LUA script.
Hittade det idag och har testat, det verkar fungera utmärkt.
https://github.com/telldus/tellstick-lu ... mer.lua#L3
/Kent
Claes66
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timer till kaffekokare

Post by Claes66 »

Tack all för era svar, jag gick in och tittade på forumet idag och såg att det var flera som hade svarat på min fråga och det tackar jag för.
Det är som så och det var kanske inte tydligt i mitt första inlägg men det är inte funktionen att den skall stängas av efter en viss tid efter att den startat som jag är ute efter utan..
Exempel:

Du vet att du skall till gå upp för att åka till jobbet kl 07.00 och då vill du att kaffekokaren (som är laddad med vatten och kaffe :D ) skall starta 06.50 så att kaffet är färdigt när du stiger upp och det luktar nybryggt kaffe i köket.
Denna funktion finns ju redan i Nexa på sidan för bilvärmarfunktionen för det är just funktionen att redan kvällen eller dagen innan enkelt kunna vilken tid kaffekokaren skall starta för det kanse inte är så att du börjar på jobbet eller går upp ur sängen samma tid varje dag :roll:

Hoppas att detta lite tydligare förklarar vad jag var ute efter och tack en en gång till er som har försökt att hjälpa och dela med sig i ämnet.

/Claes
Kente
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timer till kaffekokare

Post by Kente »

Hej Claes.
Det finns en app för iphone som heter Hem.
http://magneroald.no/hem/
Med denna så kan man lätt sätta en timer genom att klicka på de tre punkterna som syns på ikonen
för aktuell enhet, det är inte ett klockslag men du kan välja att starta eller stoppa efter ett antal timmar / minuter.
/Kent
Claes66
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timer till kaffekokare

Post by Claes66 »

Hej Kente

Tack för snabbt svar men det är som så att jag är en Android kille/gubbe som inte hamnat i Iphone/Ipad träsket ännu så detta är tyvärr ingen lösning för mig men tack för tipset hur som..

/Claes
Kente
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timer till kaffekokare

Post by Kente »

Hej Claes.
Tror att du kan få till detta på en Android med hjälp av Remotestick och Tasker.
http://tasker.dinglisch.net
http://remotestick.org
/Kent
Post Reply