switch-styring med temperatursensor?

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Tester42
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

switch-styring med temperatursensor?

Post by Tester42 »

Hej,

Jag har nyligen skaffat en Tellstick-Duo, ett antal nexaswitchar och en ThermoHygro-sensor från Proove.

Försöker få överblick över hur man konfigurerar NexaHome och vill förstå hur man knåpar ihop en enkel styrning av en fläkt, beroende av temperaturen.
Eftersom jag har mycket dåligt flyt med programmering vill jag om möjligt undvika det helt.
Är det möjligt att få till annat än direkta tidsbaserade styrningar med NexaHome?

Jag har tittat på exemplet för motorvärmare, men lyckas inte riktigt bli klok på hur jag skall ändra funktionen för att passa min enklare ansats med en lokal temperatursensor.
Det exemplet är mer komplicerat är det jag försöker göra genom sin indirekta justeringar av starttider som funktion av extern data.
För mig hade ett enklare exempel varit värdefullt.

Speciellt de olika kolumnernas funktion i NexaHome gör mig förvirrad.
Om beskrivningar av detta finns har jag misslyckats att hitta dem. I så fall var kan jag hitta informationen och läsa på?

Jag undrar över:
[Function]
Vad betyder/skiljer de olika alternativan som Sensor, Sensor + och Sensor -

[Parameters]
Jag har från RawEvent satt mina data från temp-sensorn på både device-raden för sensor och switch (id:135;model:temperaturehumidity;value:temp), OK?,
Jag ser temperatur-data i sensorns [Sensor Value], men ett frågetecken i switchens [Sensor Value]. Vad gör jag för fel?
Vad kan man annars skriva i denna kolumn?

[On Sensor Result],[Off Sensor Result]
Är detta en ren resultatkolumn? Ser inget resultat

[On Sensor Formula],[Off Sensor Formula]
Jag har provat med >26 och <25. Verkar inte att fungera så att jag ser några resultat i On Sensor Result eller Off Sensor Result.

/Ulf
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: switch-styring med temperatursensor?

Post by hekj »

Tester42 wrote: Är det möjligt att få till annat än direkta tidsbaserade styrningar med NexaHome?

Jag har tittat på exemplet för motorvärmare, men lyckas inte riktigt bli klok på hur jag skall ändra funktionen för att passa min enklare ansats med en lokal temperatursensor.
Det exemplet är mer komplicerat är det jag försöker göra genom sin indirekta justeringar av starttider som funktion av extern data.
För mig hade ett enklare exempel varit värdefullt.

Speciellt de olika kolumnernas funktion i NexaHome gör mig förvirrad.
Om beskrivningar av detta finns har jag misslyckats att hitta dem. I så fall var kan jag hitta informationen och läsa på?

Jag undrar över:
[Function]
Vad betyder/skiljer de olika alternativan som Sensor, Sensor + och Sensor -
Function sensor+ och sensor- används för att senarelägga respektive tidigarelägga ett tillslag.

'ON Sensor Formula' ger hur många hh:mm som klockslaget ska justeras.
< -20 # 02:00, < -15 # 01:30, < -10 # 01:20, < -5 # 01:10, < 0 # 01:00, < 5 # 00:45, < 10 # 00:20, >= 10 # 00:00

Har för mig att svaret hamnar i 'On Sensor Result' fältet först då kommandot exekveras.
Tester42 wrote: Jag har från RawEvent satt mina data från temp-sensorn på både device-raden för sensor och switch (id:135;model:temperaturehumidity;value:temp), OK?,
Jag ser temperatur-data i sensorns [Sensor Value], men ett frågetecken i switchens [Sensor Value]. Vad gör jag för fel?

[On Sensor Formula],[Off Sensor Formula]
Jag har provat med >26 och <25. Verkar inte att fungera så att jag ser några resultat i On Sensor Result eller Off Sensor Result.
Function sensor används för att skapa ett kommando med hjälp av ett sensorvärde.

Testa med nedanstående innehåll i 'ON Sensor Formula' fältet på device-raden:
> 26 # yes
samt 'OFF Sensor Formula':
<= 26 # no
Har för mig att man måste skapa ett event för device-raden för att få det hela att starta.
Cmd = On, HH = 00, MM = 00, Function = sensor
Post Reply