Motorvärmaren startar inte före 04:00

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
jnyberg
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Motorvärmaren startar inte före 04:00

Post by jnyberg »

Har ett lite udda problem.
Jag kör med motorvärmar funktionen där jag satt upp när jag brukar åka och lagt in en formel för hur lång tid före motorvärmaren ska starta, allt enligt guiden men den ända skillnaden att jag använder en egen sensor istället för msn.

Detta har inte varit några problem tidigare men sedan flytt så har jag inte haft eluttag i närheten av bilarna och därmed inte använt funktionen på ett tag men då det är pågång med uttag så tänkte jag titta till att allt fungerar som den ska igen.

Men till min förvåning så ser jag att om starttiden (enligt formeln) blir före 04:00 på natten så visar inte Queue att motorvärmaren kommer att starta, ändrar jag så att starttiden blir 04:01 eller senare så visar Queue att den kommer att starta.
Detta oavsett om jag ändrar enligt formeln eller om jag ändrar tiden för när jag ska åka.

Blir också lite konfunderad gällande temperaturen, den slår hela tiden på den längsta inställda tiden i formeln.


Max HH: 04
Max MM: 00
Function: sensor-
Parameters: id:11;model:temperaturehumidity;value:temp;adjust:-1.6
Sensor Default: -5
Formel: < -20 # 03:00, < -15 # 02:30, < -10 # 02:00, < -5 # 01:30, < 0 # 01:00, < 5 # 00:30, < 11 # 00:15, >= 11 # 00:00

Starttid: 06:45 (default ibockad)
Stoptid: 08:00
Cmd Group: heater

Sensorn visar just nu 1.7 (men det syns ingenting i Sensor Value fältet på motorvärmar raden, men jag minns inte om det brukar visa något där eller om det bara är när den startat.).

I queue synd endast avstängningen 08:00 och ingen start av motorvärmaren.
Ändrar jag tiden för när jag ska åka till 7:45 så kommer starttiden för motorvärmaren upp i queue vid 04:45.
I Cmd Group fältet under Queue fliken står det heater-19 på raderna för start och stopp av motorvärmaren.

Kör med NexaHome 3.9.0
Ska testa att använda en äldre version av Nexahome för att se om det blir någon skillnad.

Någon idé?
jnyberg
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmaren startar inte före 04:00

Post by jnyberg »

Verkar vara en bugg i NexaHome.

Nu har jag testat med äldre versioner och till och med 3.3.0 fungerar det utan problem, nästa version jag har är 3.8.4 och där fungerar det inte och inte heller i 3.9.0.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorvärmaren startar inte före 04:00

Post by hekj »

Det är jag som har smygit in en förändring när det gäller Cmd Group, har förskjutit dygnsgränsen från midnatt till 03 eller 04 på natten, funktionen var inte så användbar i och med att det inte gick att koppla ihop events som låg på var sida om dygnsgränsen.

Jag glömde bort att jag hade med detta i de senaste versionerna, tanken var att släppa förändringen efter att ha lagt till ett inmatningsfält någonstans under Config-fliken :oops:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorvärmaren startar inte före 04:00

Post by hekj »

Testa att ändra på värdet i 'Cmd Group Offset' fältet under Config-fliken.
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=4821
Post Reply