Justering av sunrise & sunset

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Pee
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Justering av sunrise & sunset

Post by Pee »

Idag finns 3 sätt att anpassa släckning och tändning mot solens upp och nedgång.
  • adjustSunlight() (adj)
  • Sunlight Offset (offset)
  • Dusk Coefficient (dusk)
Jag har gjort ett enkelt prov för att se hur olika inställningar på dessa påverkar funktionerna sunlight, sunrise +/- och sunset +/-. Jag har bara provat med positiva värden och tittat på hur tiderna i kön i NexaHome har ändrat sig med olika inställningar.

Jag kom fram till;
  • Om alla 3 (offset, dusk och adj) sätts på 0 (noll) så fungerar allt enligt manualen. :)
  • (adj) har ingen påverkan på vare sig tändning eller släckning med funktion Sunlight. :?:
  • (adj) fördröjer släckning med funktion sunrise+, enligt förväntan, men fördröjer även tändningen med funktion sunset+. :?:
  • (adj) tidigarelägger tändning med funktion sunset-, enligt förväntan, men tidigarelägger även släckning med funktion sunrise-. :?:
  • (offset) påverkar släckning och tändning med funktion Sunlight, men har ingen påverkan på vare sig släckning eller tändning med funktionerna sunrise +/- och sunset +/-. :?:
  • (dusk) fördröjer släckning och tidigarelägger tändning med funktion sunlight, enligt förväntan såhär på hösten. (Har inte gjort några försök att prova på andra tider på året.) :)
  • (dusk) fördröjer släckning med funktion sunrise+, enligt förväntan, men fördröjer även tändningen med funktion sunset+. (jmf (adj)) :?:
  • (dusk) tidigarelägger tändning med funktion sunset-, enligt förväntan, men tidigarelägger även släckning med funktion sunrise-. (jmf (adj)) :?:
Någon som har kollat och kommit till något annat?
Är det någon funktionalitet som jag missat?
/Pee
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Justering av sunrise & sunset

Post by hekj »

Pee wrote:Idag finns 3 sätt att anpassa släckning och tändning mot solens upp och nedgång.
  • adjustSunlight() (adj)
  • Sunlight Offset (offset)
  • Dusk Coefficient (dusk)
Jag har gjort ett enkelt prov för att se hur olika inställningar på dessa påverkar funktionerna sunlight, sunrise +/- och sunset +/-. Jag har bara provat med positiva värden och tittat på hur tiderna i kön i NexaHome har ändrat sig med olika inställningar.

Jag kom fram till;
  • Om alla 3 (offset, dusk och adj) sätts på 0 (noll) så fungerar allt enligt manualen. :)
  • (adj) har ingen påverkan på vare sig tändning eller släckning med funktion Sunlight. :?:
  • (adj) fördröjer släckning med funktion sunrise+, enligt förväntan, men fördröjer även tändningen med funktion sunset+. :?:
  • (adj) tidigarelägger tändning med funktion sunset-, enligt förväntan, men tidigarelägger även släckning med funktion sunrise-. :?:
  • (offset) påverkar släckning och tändning med funktion Sunlight, men har ingen påverkan på vare sig släckning eller tändning med funktionerna sunrise +/- och sunset +/-. :?:
  • (dusk) fördröjer släckning och tidigarelägger tändning med funktion sunlight, enligt förväntan såhär på hösten. (Har inte gjort några försök att prova på andra tider på året.) :)
  • (dusk) fördröjer släckning med funktion sunrise+, enligt förväntan, men fördröjer även tändningen med funktion sunset+. (jmf (adj)) :?:
  • (dusk) tidigarelägger tändning med funktion sunset-, enligt förväntan, men tidigarelägger även släckning med funktion sunrise-. (jmf (adj)) :?:
Någon som har kollat och kommit till något annat?
Är det någon funktionalitet som jag missat?
Dina iaktagelser är korrekta:
  • (adj) har ingen påverkan på vare sig tändning eller släckning med funktion Sunlight, det blev lite för komplicerat att lägga in stöd för kontinuerlig justering (iaf i dagsläget).
  • (offset) påverkar släckning och tändning med funktion Sunlight, men har ingen påverkan på vare sig släckning eller tändning med funktionerna sunrise +/- och sunset +/- pga att jag funderar på om offset ska ersättas med dusk, dvs tas bort helt och hållet .
  • (dusk) fördröjer släckning och tidigarelägger tändning med funktion sunlight.
Jag har nu rättat koden så att:
  • sunrise senareläggs med oavsett om man använder sunrise + eller -
  • sunset tidigareläggs oavsett om man använder sunset + eller -
Testa gärna igen.
Pee
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Justering av sunrise & sunset

Post by Pee »

hekj wrote:Dina iaktagelser är korrekta:
  • (adj) har ingen påverkan på vare sig tändning eller släckning med funktion Sunlight, det blev lite för komplicerat att lägga in stöd för kontinuerlig justering (iaf i dagsläget).
  • (offset) påverkar släckning och tändning med funktion Sunlight, men har ingen påverkan på vare sig släckning eller tändning med funktionerna sunrise +/- och sunset +/- pga att jag funderar på om offset ska ersättas med dusk, dvs tas bort helt och hållet .
  • (dusk) fördröjer släckning och tidigarelägger tändning med funktion sunlight.
Jag har nu rättat koden så att:
  • sunrise senareläggs med oavsett om man använder sunrise + eller -
  • sunset tidigareläggs oavsett om man använder sunset + eller -
Testa gärna igen.
Lite sen återmatning.... :wink:
Rättning av koden ser bra ut.
Kan förtydliga din sammanfattning med
  • (adj) fördröjer släckning och tidigarelägger tändning med funktionerna sunrise/sunset men har ingen påverkan på vare sig tändning eller släckning med funktion Sunlight, det blev lite för komplicerat att lägga in stöd för kontinuerlig justering (iaf i dagsläget).
  • (dusk) fördröjer släckning och tidigarelägger tändning med funktion sunlight och sunrise/sunset.
Något nytt om (adj) ska läggas in i funktionen sunlight eller om offset ska tas bort och ersättas med dusk?
/Pee
Post Reply