Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Moderators: hekj, Telldus

callefc
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by callefc »

hekj wrote:Ny image upplagd, dags att testa om den fungerar på B+
Godafton!

Japp, den fungerar alldeles utmärkt på B+ nu, har bekantat mig lite med det ikväll nu, men en sak funderar jag lite över, klockan, klockan är just nu 20.34, men på pajjen står det att klockan är 21.42, ändrade i raspi-config och rebootat, vid uppstart visas rätt tid men klockan på skrivbordet visar fel, vad kan det bero på?

Tack för din hjälp hekj!

Har löst problemet, trots att jag var i rätt tidszon och allt så visade den 1t 8min före rätt rid, samt att datumet var ett antal dagar tidigare. vet inte vad det berodde på men ställde in tiden manuellt med "sudo date -s ÅÅÅÅMMDD HH:MM:SS"
Robban W
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by Robban W »

Hej alla!
Jag kör imagen i första inlägget (20150131SV) på en nyinköpt Pi2, kabelanslutet nätverk, och med duostick. Fungerar perfekt tills jag installerar tightvncserver. Raspbian crashar då så illa efter omstart, så att det är ny image som gäller. Behöver nåt fixas eller uppdateras innan jag lägger dit vnc tro?
Nån som lyckats med motsvarande setup på PI2?
M.V.H. Robban
P.S. Som ni säkert redan förstått är jag helt grön på Linux, så har ni några tips, så var gärna övertydliga :D

Edit: *RESOLVED* Det visade sig vara SD-kortet som spökade. Varning för Transcend Micro-SD 16g snabba varianten, inköpt på Netonnet 20150212! Ger inte några problem att läsa-skriva på datorn, men funkar inte riktigt i Pi 2.
ellghe
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by ellghe »

Jag har 2 Oregongivare och de behöver Tellduscenter 2.1.2, finns det några planer på att lägga in den tillsammans med Nexahome på RaZberry?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

ellghe wrote:Jag har 2 Oregongivare och de behöver Tellduscenter 2.1.2, finns det några planer på att lägga in den tillsammans med Nexahome på RaZberry?
Har nu lagt upp en ny image med Tellduscenter 2.1.2, testa om den funkar!
ellghe
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by ellghe »

hekj wrote:
ellghe wrote:Jag har 2 Oregongivare och de behöver Tellduscenter 2.1.2, finns det några planer på att lägga in den tillsammans med Nexahome på RaZberry?
Har nu lagt upp en ny image med Tellduscenter 2.1.2, testa om den funkar!
Jag har provat och avläsningen av givarna hänger sig efter en kort tid. Efter några timmar slutar även TelldusCenter upp att registera. Ska installera 4-an och se om det fungerar bättre då.
ellghe
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by ellghe »

Nu funkar det!
Tudde
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by Tudde »

Fungerar denna på en Raspberry Pi 3?

Är nybörjare o tänkte testa detta.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

Tudde wrote:Fungerar denna på en Raspberry Pi 3?
Har inte fått igång den på RPi 3, använd denna istället.
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=5967
Post Reply