Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Ulfman
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by Ulfman »

hekj wrote:
Ulfman wrote:Provade din image men den vill boota upp. Hittade att Raspberry PI har gått ut med information om att nya Raspberry PI kort med Hynix minneschip kräver den senaste versionen av Raspbian.
Jag är helt ny på detta så jag undrar om detta fel även kan gälla på din wheezy distribution?
Följande image är helt otestat (unzip utförs med hjälp av 7z, http://www.7-zip.org), en image som du kanske kan testa?
http://nexahome.se/rpi/2013-02-09-wheez ... -swe-v1.7z (svensk)

Den har även stöd för z-wave för dom som förutom TellStick även "pluggar in" en RaZberry.

Hej.

Har nu äntligen haft tid att testa igen och nu bootar den upp fint. Troligen var det SBS :oops: från min sida när jag inte fick den andra imagen att fungera.

/Uffe
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by hekj »

Följande versionen är den senaste (den har patrikg tips angående webläsare och live registrering inlagt):
http://nexahome.se/rpi/2013-02-09-wheez ... -swe-v2.7z (svensk)
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by MrMad »

patrikg wrote:Ja om du menar tellduscenter, så läs denna tråd.
Där man måste ändra sin default web läsare, för att kunna regga sig på live sidan via tellduscenter.

http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... =45#p19002
Ska förklara mig lite bättre:
Går jag in på Telldus center så står det att jag är connected, men det har jag inte gjort själv. Jag kan logga in på live men där syns inte mina enheter. Känns som att imagen var aktiverad mot någon annans konto från början och att jag behöver aktivera mot mitt eget konto istället. I Windows kunde jag aktivera från systray men på raspberryn hittar jag inget ställe att aktivera. Jag har inte läst in config från en windowsdator utan moddade bara det som kom med på imagen. Är det därför det krånglar?
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by patrikg »

Hej.

Lite förklaring, när du reggar dig på live så skapas ett unikt id(uuid), som kopplas till ditt live konto.
Denna unika kod kan du ta fram genom hekj kommadon för att få fram config från windows versonen.
Se denna tråd: http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... =45#p19002

Eller om du startar på nytt genom att regga dig med ett helt nytt konto på telldus live.

Iallafall så skapas det en fil med detta konto id(uuid).
Om du tar bort filen så kommer tellduscenter att vilja att du reggar dig på nytt.
Eller om du ändrar i filen med ditt egna uuid, bestämmer du helt själv.

Du finner registrerings ikonen där du ser att du är reggad.
Namnlös.png
Namnlös.png (12.32 KiB) Viewed 13361 times

I exemplet nedanför så har jag bytt hex koden mot x.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi@raspberrypi ~ $ cd .config/
pi@raspberrypi ~/.config $ cd Telldus/
pi@raspberrypi ~/.config/Telldus $ ls
TelldusCenter.conf
pi@raspberrypi ~/.config/Telldus $ more TelldusCenter.conf
[General]
Size=@Size(640 480)
Pos=@Point(427 53)

[Live]
UUID=xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by MrMad »

Tack för att du tar dig tid att hjälpa till!
Eftersom jag inte har installerat min Duo på någon dator i samma nätverk, och inte ens har nexahome installerat på den, så letade jag upp mitt id själv.
Jag hittade det i windows-registret under HKEY_CURRENT_USER\Software\Telldus\TelldusCenter\Live\ (UUID)
Jag öppnade min TelldusCenter.conf och konstaterade att det inte fanns någon [Live]-sektion alls. Lade till den själv och lade in min nyckel (med små bokstäver).
Öppnade TelldusCenter men det stod fortfarande bara Connected, inte Registered som i ditt exempel. Det hjälpte inte heller att starta om.
Går jag in på live i webbläsaren på Raspberryn så ser jag de enheter som fanns reggade på windowsdatorn, men inte de på raspberryn.
Har jag missat något steg här?

Tänkte sen att jag skulle testa att regga ett nytt konto, så jag angav en annan av mina mejladresser. Den tyckte live att den redan existerade, men om jag bad live skicka nytt lösenord så stod det att den inte känner igen adressen :banghead:
När jag nu går in i TelldusCenter så får den ingen kontakt med Live, verkar som att mina fruktlösa försök har sänkt hela tjänsten :lol: :roll:
När är det filen ska skapas? Är det när jag lyckas regga kontot i webbläsaren? Eller inifrån TelldusCenter?
Känner mig allt mer korkad...
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by patrikg »

Filen skapas direkt när du kör tellduscenter.
Där den sparar position och storlek.
Men själva live delen läggs till när du reggar via menyn.

Skulle tro att du har problem.. med kontakten med live servern.
Tycker att telldus har gjort en liten tabbe, att inte använda någon utgående stardard port.
Det vill säga att det kan röra sig om problem med brandvägg.
Om du är lika paranoid som jag och har även spärr för utgående trafik.

Måste tänka på att ditt live konto kan ha fler tellduscenter konton.
Så testa och byt namn på din tellcenter.conf fil starta tellcenter och gå in och regga ett nytt tellduscenter koppling,

Tänk bara på att läsa min tidigare tråd att man måste byta default web läsare.
Då när den går in på reg.... så skall den öppna upp en rätt krånglig länk.

När själva reg live web sidan dyker upp så talar du om att du redan har ett konto och vill knyta
denna reg till just detta konto.

Tipps kan juh också vara att gå in på live telldus..manuellt för att
se vad som är reggat...dvs api sidan.

Skulle väl tro också att tellduscenter.. inte stödjer... att hämta enheter från live.
Utan dessa måste du fixat innan, samt kollat att deras id stämmer överens.

http://api.telldus.com/explore/index
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by krambriw »

Beträffande responsetiderna så måste jag faktiskt korrigera mig själv. Nu när jag fått igång kommunikationen med EventGhost ser jag att omslagen sker 'omedelbart', alltså ingen noterbar fördröjning alls. Det är när jag använder det inbyggda gui't som det känns lite långsamt.

mvh
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by MrMad »

patrikg wrote:Men själva live delen läggs till när du reggar via menyn.
Exakt vad menar du här egentligen? Jag har ingen meny någonstans där det står att jag kan registrera. Det enda jag har är en "Configure"-meny som leder till fönstret där det står "Connected" och inget mer.
patrikg wrote:Skulle tro att du har problem.. med kontakten med live servern.
Tycker att telldus har gjort en liten tabbe, att inte använda någon utgående stardard port.
Det vill säga att det kan röra sig om problem med brandvägg.
Om du är lika paranoid som jag och har även spärr för utgående trafik.
Nej, jag har ingen spärr för utgående trafik i min router/modem. Och min rasperry är kopplad med nätverkskabel rätt in i routern, och jag har inte konfigurerat någon brandvägg utan bara tankat ner imagen och använder den som den är.
patrikg wrote:Tänk bara på att läsa min tidigare tråd att man måste byta default web läsare.
Då när den går in på reg.... så skall den öppna upp en rätt krånglig länk.
Jo, det gjorde jag med en gång så det är inte problemet. Men jag har inte någon gång varit med om att TelldusCenter ens försöker öppna någon länk.
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by patrikg »

Men har du då tagit bort filen eller döpt om den ???
Och startat tellduscenter om från början ???
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by MrMad »

Ja, jag döper om filen och startar om. När jag startar TelldusCenter så skapas en ny fil (utan [Live]-sektion).
Exakt vart ska jag sen gå för att registrera? Jag hittar inget ställe.
Vinterhem
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by Vinterhem »

Hej!
Kunde ju inte låta bli att testa, men jag är helt noob på linux..
Har använt imagen: 2013-02-09-wheezy-raspbian-tellduscenter211-razberry-nexahome310-swe-v2.img
I loggfönstret får jag upp "Starting web server: 192..."
..tätt följt av "Åtkomst nekas", webservern kommer inte igång, och klickar jag i nexahome på "web" så visas ingenting. Vad gör jag för fel, eller vad har jag missat att göra för att webservern ska kunna köra?
/Peter
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by hekj »

Vinterhem wrote:Kunde ju inte låta bli att testa, men jag är helt noob på linux..
Har använt imagen: 2013-02-09-wheezy-raspbian-tellduscenter211-razberry-nexahome310-swe-v2.img
I loggfönstret får jag upp "Starting web server: 192..."
..tätt följt av "Åtkomst nekas", webservern kommer inte igång, och klickar jag i nexahome på "web" så visas ingenting. Vad gör jag för fel, eller vad har jag missat att göra för att webservern ska kunna köra?
Hos mig fungerar det utan felmeddelanden, efter att ha klickat på "Web" så måste du välja en sida, testa med Page: demo

Upptäckte en bug som gör att zwave enheter inte går att styra från web sidan, nytt försök...
http://nexahome.se/rpi/2013-02-09-wheez ... -swe-v2.7z (svensk)

Den som har en RaZberry ska öppna Config fliken och skriva in ip adress samt portnummer 8083 vid 'Z-Wave.Me' avsnittet.
hanspettersson
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hanspettersson »

Detta ser väldigt lovande ut :)
Kan man styra enheterna i Nexahome via tex iRule appen?
Styr allt annat idag via denna app och skulle gärna komplettera med en Pi å NexaHome
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

hanspettersson wrote:Kan man styra enheterna i Nexahome via tex iRule appen?
Jag kollade lite snabbt på iRule nu men hittade inga exempel på hur den kommunicerar med externa system, har du någon info?
hanspettersson
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hanspettersson »

hekj wrote:
hanspettersson wrote:Kan man styra enheterna i Nexahome via tex iRule appen?
Jag kollade lite snabbt på iRule nu men hittade inga exempel på hur den kommunicerar med externa system, har du någon info?
Den kan kommunicera via HTTP Post metod, network gateway UDP va ja kan utläsa.
Dom är väldigt bra å svara på mail om du vill veta mera.
Post Reply