NexaHome

Moderators: hekj, Telldus

elmaco
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome

Post by elmaco »

hekj wrote:
elmaco wrote:Hej, satt och funderade på om det går att koppla in Nexahome till ett befintligt larm, så när man larmar av/på så ändras Mode: till Hemma/Borta.
Hur tar man in det i datorn på lättast sätt?
Hur får man Nexahome att reagera?
Känner inte till vad man behöver för att koppla in larmutgångar till datorn, men man skulle väl istället kunna använda sig av trådlösa IR-detektorer som placeras innomhus och med hjälp av logik i NexaHome (bsh-filer) avgöra om det är någon hemma eller ej och därefter ändra Mode automatiskt till Hemma/Borta.

/Henrik
Hittade ett USB kort på Kjell.com som ev. går att använda, ska läsa på lite.
Däremot är jag helt novis gällande bsh, ska läsa om det i Nexahome manualen och se om jag fattar hur det funkar, nybörjar tips uppskattas=)
/Marcus
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome

Post by hekj »

elmaco wrote:
hekj wrote:
elmaco wrote:Hej, satt och funderade på om det går att koppla in Nexahome till ett befintligt larm, så när man larmar av/på så ändras Mode: till Hemma/Borta.
Hur tar man in det i datorn på lättast sätt?
Hur får man Nexahome att reagera?
Känner inte till vad man behöver för att koppla in larmutgångar till datorn, men man skulle väl istället kunna använda sig av trådlösa IR-detektorer som placeras innomhus och med hjälp av logik i NexaHome (bsh-filer) avgöra om det är någon hemma eller ej och därefter ändra Mode automatiskt till Hemma/Borta.

/Henrik
Hittade ett USB kort på Kjell.com som ev. går att använda, ska läsa på lite.
Däremot är jag helt novis gällande bsh, ska läsa om det i Nexahome manualen och se om jag fattar hur det funkar, nybörjar tips uppskattas=)
/Marcus
Skapa ett par bsh filer med följande innehåll:

1) no_ir_detected.bsh

Code: Select all

if (hourIsGreaterThan(21) || hourIsLessThan(7)) {
   startTimer("no_ir_detected", 60 * 60);  // 1 hour
} else {
   if (!modeIs("Borta")) {
      echo("No IR detected!");
      mode("Borta");
   }
}
2) IR detektor med Id 10, dvs filnamn 10.bsh

Code: Select all

if (deviceIsOn("10")) {
   echo("IR Övervåning - ON");
   if (!modeIs("Hemma")) {
      mode("Hemma");
   }
} else {
   echo("IR Övervåning - OFF");
}
if (timerIsRunning("no_ir_detected")) {
   stopTimer("no_ir_detected");
}
startTimer("no_ir_detected", 120 * 60);  // 2 hours
Mellan kl 22.00 och 06.59 ändras inte Mode, men övriga tider sätts Mode till 'Borta' om ingen IR är detekterad på 2 timmar.

Om du kopplar in ytterligare en IR detektor så tar du en kopia av 10.bsh samt ändrar till 11 på den första raden i den nya filen.

/Henrik
elmaco
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome

Post by elmaco »

elmaco wrote:
hekj wrote:
elmaco wrote:Hej, satt och funderade på om det går att koppla in Nexahome till ett befintligt larm, så när man larmar av/på så ändras Mode: till Hemma/Borta.
Hur tar man in det i datorn på lättast sätt?
Hur får man Nexahome att reagera?
Känner inte till vad man behöver för att koppla in larmutgångar till datorn, men man skulle väl istället kunna använda sig av trådlösa IR-detektorer som placeras innomhus och med hjälp av logik i NexaHome (bsh-filer) avgöra om det är någon hemma eller ej och därefter ändra Mode automatiskt till Hemma/Borta.

/Henrik
Hittade ett USB kort på Kjell.com som ev. går att använda, ska läsa på lite.
Däremot är jag helt novis gällande bsh, ska läsa om det i Nexahome manualen och se om jag fattar hur det funkar, nybörjar tips uppskattas=)
/Marcus

Hej, tack för din hjälp, började med bsh filer men gav upp då jag inte ens förstod hur man skall "köra" dem.
Istället gjorde jag 2st .bat filer, en Hemma och en Borta.
(java NexaHomeCmd --mode Hemma http://192.168.0.9:8282/nexahome psw=xxx)
(java NexaHomeCmd --mode Borta http://192.168.0.9:8282/nexahome psw=xxx)

Dessa skall triggas genom att en larmutgång blir 1/0, genom ett usbkort från ex.Valleman tas signal in och kör Hemma.bat eller Borta.bat.
http://www.velleman.eu/distributor/prod ... ?id=351980

Vad tror du om detta?

Tack för ett riktigt bra program/
Marcus
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome

Post by hekj »

elmaco wrote:
elmaco wrote:
hekj wrote:Känner inte till vad man behöver för att koppla in larmutgångar till datorn, men man skulle väl istället kunna använda sig av trådlösa IR-detektorer som placeras innomhus och med hjälp av logik i NexaHome (bsh-filer) avgöra om det är någon hemma eller ej och därefter ändra Mode automatiskt till Hemma/Borta.

/Henrik
Hittade ett USB kort på Kjell.com som ev. går att använda, ska läsa på lite.
Däremot är jag helt novis gällande bsh, ska läsa om det i Nexahome manualen och se om jag fattar hur det funkar, nybörjar tips uppskattas=)
/Marcus
Hej, tack för din hjälp, började med bsh filer men gav upp då jag inte ens förstod hur man skall "köra" dem.
Istället gjorde jag 2st .bat filer, en Hemma och en Borta.
(java NexaHomeCmd --mode Hemma http://192.168.0.9:8282/nexahome psw=xxx)
(java NexaHomeCmd --mode Borta http://192.168.0.9:8282/nexahome psw=xxx)

Dessa skall triggas genom att en larmutgång blir 1/0, genom ett usbkort från ex.Valleman tas signal in och kör Hemma.bat eller Borta.bat.
http://www.velleman.eu/distributor/prod ... ?id=351980

Vad tror du om detta?

Tack för ett riktigt bra program/
Marcus
Bsh filerna körs automatiskt, men det krävs att man har en TellStick Duo för att kunna detektera IR.

Ett alternativ till att använda de två parametrarna, http://192.168.0.9:8282/nexahome psw=xxx, är att istället ge komplett sökväg till NexaHome.xml.

Velleman länken verkar inte fungera.

/Henrik
larst
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome

Post by larst »

Vad gör jag för fel? Enheten "Datorrum 1" har som synes i schemat ingen lampa tänd mellan c:a 20:00 och 22:00, men aktiviteterna anger väl ändå det?

L.S.
Attachments
Nexahome2.gif
Nexahome2.gif (31.9 KiB) Viewed 10181 times
Nexahome1.gif
Nexahome1.gif (5.92 KiB) Viewed 10181 times
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome

Post by hekj »

larst wrote:Vad gör jag för fel? Enheten "Datorrum 1" har som synes i schemat ingen lampa tänd mellan c:a 20:00 och 22:00, men aktiviteterna anger väl ändå det?
Även jag tycker att "Datorrum 1" borde vara tänd fram till 22 tiden (+- 10 minuter), testa med att skriva in en 'Cmd Group's bokstav, Event 2 och 3:
A
samt Event 4 och 5:
B
/Henrik
larst
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome

Post by larst »

Hej Henrik!

Ok, åtminstone för morgondagen ser det rätt ut med de åtgärder du nämner som införda, men fenomenet har uppträtt slumpartat tidigare varför jag måste vänta några dagar innan jag med någorlunda säkerhet vet att felet är avhjälpt.

Alltnog, fler märkligheter uppträder. Som synes är "Vardagsrummet 1" tänd hela natten, men jag tycker att schemat borde ange ungefär detsamma som i problemet ovan. Även detta - alltså att lampor inte släcks - uppträder stokastiskt.

OS: Windows Xp.
NexaHome: 2.3.0

L.S.
Attachments
Nexahome6.gif
Nexahome6.gif (19.33 KiB) Viewed 10172 times
Nexahome5.gif
Nexahome5.gif (14.15 KiB) Viewed 10172 times
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome

Post by hekj »

larst wrote:Ok, åtminstone för morgondagen ser det rätt ut med de åtgärder du nämner som införda, men fenomenet har uppträtt slumpartat tidigare varför jag måste vänta några dagar innan jag med någorlunda säkerhet vet att felet är avhjälpt.

Alltnog, fler märkligheter uppträder. Som synes är "Vardagsrummet 1" tänd hela natten, men jag tycker att schemat borde ange ungefär detsamma som i problemet ovan. Även detta - alltså att lampor inte släcks - uppträder stokastiskt.

OS: Windows Xp.
NexaHome: 2.3.0
Fortsätt ange 'Cmd Group' parvis (on + off) för samtliga Event med Function = sunlight (C, D, E, osv) samt se till att du har markerat fältet 'Synchronize' för alla Device.

/Henrik
larst
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome

Post by larst »

Så gjort. I överblicksbilden ser det korrekt ut, men av tidigare erfarenheter vet jag att felen kan uppträda med flera dagars mellanrum. Jag ska så klart ha koll på vad effekten blir.

L.S.
larst
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome

Post by larst »

Det verkade fungera. Tidigare så uppträdde avvikelsen en-två gånger i veckan och jag tror därför att åtgärden avhjälpte problemen permanent.

L.S.
hemligajens
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome

Post by hemligajens »

När kommer det en version med Web fliken fungerande ?
Rio
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome

Post by Rio »

Hej, jag lyckas inte få igång NexaHome på min Ubuntu 11.04.
Har installerat Telldus Center 2.1.0 som fungerar bra med mina Nexa-strömbrytare.
Men när jag ska starta NexaHome med kommandot "java -jar NexaHome_2.3.0.jar" så får jag detta fel:

Exception in thread "main" java.lang.InternalError: Failed to invoke main method
at SplashWindow.invokeMain(Unknown Source)
at NexaHome.main(Unknown Source)
Caused by: java.lang.reflect.InvocationTargetException
at java.lang.reflect.Method.invoke(libgcj.so.11)
at SplashWindow.invokeMain(Unknown Source)
...1 more
Caused by: java.lang.NoClassDefFoundError: java.awt.SystemTray
at s.F(Unknown Source)
at s.B(Unknown Source)
at s.<init>(Unknown Source)
at z.<init>(Unknown Source)
at HomeOnOffStart.<init>(Unknown Source)
at HomeOnOffStart.main(Unknown Source)
at java.lang.reflect.Method.invoke(libgcj.so.11)
...2 more


Behöver jag installera något mer för att få igång det eller vad är felet?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome

Post by hekj »

Rio wrote:Hej, jag lyckas inte få igång NexaHome på min Ubuntu 11.04.
Har installerat Telldus Center 2.1.0 som fungerar bra med mina Nexa-strömbrytare.
Men när jag ska starta NexaHome med kommandot "java -jar NexaHome_2.3.0.jar" så får jag detta fel:

Exception in thread "main" java.lang.InternalError: Failed to invoke main method
at SplashWindow.invokeMain(Unknown Source)
at NexaHome.main(Unknown Source)
Caused by: java.lang.reflect.InvocationTargetException
at java.lang.reflect.Method.invoke(libgcj.so.11)
at SplashWindow.invokeMain(Unknown Source)
...1 more
Caused by: java.lang.NoClassDefFoundError: java.awt.SystemTray
at s.F(Unknown Source)
at s.B(Unknown Source)
at s.<init>(Unknown Source)
at z.<init>(Unknown Source)
at HomeOnOffStart.<init>(Unknown Source)
at HomeOnOffStart.main(Unknown Source)
at java.lang.reflect.Method.invoke(libgcj.so.11)
...2 more

Behöver jag installera något mer för att få igång det eller vad är felet?
Det ser ut som att java.awt.SystemTray inte finns i ditt system eller att sökvägen till rt.jar inte är uppsatt, jag har bland annat följande kod i min programvara:

Code: Select all

import java.awt.SystemTray;

   private void initTrayIcon() {
      if (SystemTray.isSupported()) {

         // Get the SystemTray instance
         SystemTray tray = SystemTray.getSystemTray();
Får du samma fel med http://nexahome.se/NexaHome_2.3.11.jar ?

Vad skrivs ut om du ger följande kommandon?
java -version
which java
Testa att skriva nedanstående (byt ut /jre/lib/ till rätt sökväg):

Code: Select all

"java -cp .:/jre/lib/rt.jar -jar NexaHome_2.3.0.jar"
/Henrik
Rio
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome

Post by Rio »

Ja det verkar bli samma med 2.3.11 också.

Java -version ger:
java version "1.5.0"
gij (GNU libgcj) version 4.5.2

och which java ger:
/usr/bin/java

Provade även med raden längst ner men det blev samma fel då också. Är det nått med att java måste uppdateras eller så? Är inte så vass på linux eller javaprogrammering tyvärr.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome

Post by hekj »

Rio wrote:Java -version ger:
java version "1.5.0"
gij (GNU libgcj) version 4.5.2

och which java ger:
/usr/bin/java

Provade även med raden längst ner men det blev samma fel då också. Är det nått med att java måste uppdateras eller så? Är inte så vass på linux eller javaprogrammering tyvärr.
Försök att leta efter filen rt.jar och ange sökvägen till detta lib efter "-cp .:"

java -cp .:<komplett sökväg till rt.jar> -jar NexaHome_2.3.0.jar

/Henrik
Post Reply