NexaHome

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

NexaHome

Post by hekj »

NexaHome - Life Made Easy With Home Automation

Image

NexaHome är ett program för att styra fjärrströmbrytare med hjälp av en TellStick. Det är utvecklat i Java och har samma typ av "features" som alla andra program som jag har sett på denna site:

- schemaläggning, på/av för enheter som lagts upp med TelldusSetup
- automatisk justering av angiven tid (slumpartad)
- kan ange tider i förhållande till solens upp & nedgång
- yttre sensorer kan användas för att bestämma när det är dags att slå på/av enheter
- manuell styrning via internet med hjälp av en webläsare eller mobiltelefon (WAP)
- möjligt att definiera sin egen hemsida med egendefinierad navigering och valfri bakgrund samt klickbara bilder

Du hittar skärmdumpar här: http://nexahome.se

En användarmanual finner du på följande websida: http://nexahome.se/manual/

Hämta hem programmet och klicka på jar-filen för att starta... ha lite tålamod första gången du startar programmet, enheterna hämtas automatiskt och det kan ta en liten stund. Spara dina ändringar genom att välja menyalternativ "File --> Save".

/Henrik
Last edited by hekj on Tue Jan 05, 2010 2:15 pm, edited 5 times in total.
greger
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by greger »

Dina skärmdumpar ser lovande ut. Det verkar finnas mycket finesser. Att styra lampor med hjälp av solens upp/nedgång samt dessutom få slumpartad justering är bra funktioner.

Ska ladda ner programmet och se hur det fungerar.

/Greger
greger
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by greger »

Nu har jag prövat lite av programmets funktioner. Helt klart är detta ett program som jag kommer att fortsätta att nyttja. :clap:

Jag undrar om du har funderat på att lägga in något som, om möjligt, kan lösa problemet med att det ibland inte går att tända/släcka pga störningar. Nu använder jag mig av Telldus SysTray eller en vanlig Nexa fjärrkontroll för att repetera kommandon.

/Greger
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Kolla på Switch king där kan du ställa tider för att skicka ut synk pulser
switch king rockar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
greger
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by greger »

Tack för tipset men jag gillar den temperaturstyrda motorvärmarfunktionen i Nexahome som nyttjar en sensor på Internet.

Synkfunktionen kanske även kommer i Nexahome.

/Greger
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

Jag har också stött på samma problem, det är inte alltid fjärrströmbytarna reagerar på skickade kommandon.

Nästa version kommer innehålla ett par nya menyalternativ på tray icon för att skicka on/off samt repetera det senaste skickade kommandot. Jag kommer också lägga in en funktion för automatisk repetition av kommandon.

Kul att motorvärmarfunktionen uppskattas, den bör nog förklaras lite noggrannare... tanken är att man med det första eventet (on) anger när man har tänkt att åka iväg och med hjälp av det andra (off) anger hur länge bilen ska hållas varm.

Tidpunkten för påslaget beräknas med hjälp av en inmatad formel som användaren själv kan modifiera. Vid -12 grader sker påslaget (enligt nedanstående formel) 1 timme och 20 minuter före angivet klockslag.
< -20 # 02:00, < -15 # 01:30, < -10 # 01:20, < -5 # 01:10, < 0 # 01:00, < 5 # 00:45, < 10 # 00:20, >= 10 # 00:00

Bor du i Stockholm så är weater_msn.bat som finns på programmets hemsida redan färdig att användas.

Om du bor på någon annan ort så är det enklaste sättet att ta reda på just "din" parameter:
1) klistra in parametern för Stockholm i din webläsare
http://vader.se.msn.com/local.aspx?weal ... =Stockholm
2) sök på websidan efter din egen ort
3) kopiera den uppdaterade länken från websidan
4) lägg in den nya parametern i bat filen (mellan dubbelfnuttarna)

Exempel, om man bor i Lund ska följande parameter användas:
http://vader.se.msn.com/local.aspx?weal ... Sk%c3%a5ne

Om inte programmet lyckas gå ut på Internet och hämta den aktuella temperaturen så används ett default temperaturvärde som användaren själv har angivit.

Man bör även ange en maximal inkopplingstid.

Feedback uppskattas, är det någon som har provat WAP gränsnittet?

/Henrik
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Det där var ju hur kul som helst!

du, några korta frågor:

- Vad menar du med slumpartad?
- Vilken licens använder du?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

Programmet är fritt att använda (freeware) och kommer förbli så men programkoden behåller jag tillsvidare för mig själv.

Slumpartad - Om man har angivit 17:00 som tillslagstidpunkt och lagt till random -5 min samt random +10 min så kommer tillslaget att ske någon gång mellan 16:55 och 17:10. Allt för att försöka lura eventuella tjuvar...

/Henrik
greger
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by greger »

Nu har jag prövat WAP gränssnittet. Jag vet inte om det är min telefon (BlackBerry) som krånglar eller vad det kan vara för fel men jag får inte alltid möjlighet att markera ON/OFF i Command kolumnen utan kan enbart flytta runt markeringen i Device kolumnen.

Funktionen som sådan tycker jag är mycket bra :clap: . Jag kommer nyttja den till att slå på motorvärmaren vid de tillfällen som jag har ett oplannerat ärende direkt efter jag har kommit hem från arbetet (åker kommunalt :cry: ).

/Greger
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

Den som får upp nexahome sidan på sin WAP telefon men som sedan har problem med att få iväg ett kommando kan med fördel lägga upp ett bokmärke för att på så sätt skicka iväg ett styrkommando:

Toggla motorvärmaren
http://server.ip.adress:portnummer/nexahome?device=motorvärmare

Nedanstående exempel funkar i din vanliga webläsare :)
http://localhost:8080/nexahome?device=motorvärmare

/Henrik
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

varför får jag detta fel medelande när jag försöker spata confen
Can't write file.Failed to save to file: /C:/Documents%20and%20Settings/Administrat%c3%b6r/Skrivbord/NexaHome/NexaHome.xmlFailed to export to file: C:\Documents%20and%20Settings\Administrat%c3%b6r\Skrivbord\NexaHome\NexaHome.xml :oops: :oops:

kom på felet själv....

Ja man kanske ska köra progget på en server typ :banghead: :banghead:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

Första buggen hittad, en guldstjärna till dig :wave:

Ser att du löste problemet själv, dvs lade programmet i ett bibliotek som inte innehåller blanktecken eller åäö någonstans i sökvägen.

Jag hade missat att lägga in följande rad i programmet:

Code: Select all

String path = URLDecoder.decode(path, "UTF-8");
Detta kommer att vara fixat i nästa version.

/Henrik
Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Hoffan »

Mycket intressant progarm :)

Har lekt med det lite å e mycke imponerad, Men
nått jag inte lyckas med e å komma åt det via Webben.. Måste man
göra nått speciellt för å få i gång webservern??
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

:D
För att få igång webservern så måste man ange en port, det gör man under Config fliken, testa med att ange 8080:

Web Server Port: 8080

Om man till en början bara vill komma åt websidan från sin egen dator så kan man med fördel ange localhost som Web Server Host:

Web Server Host: localhost

Då ska det gå att komma åt websidan på följande adress:

http://localhost:8080/nexahome

För att komma åt webservern från internet så måste man göra som jag har beskrivit i ett tidigare inlägg samt sätta upp port forwarding i sin router.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

Nu har jag släppt version 0.9.2, den har en ny verktygspanel med knappar som ska användas för att skicka ut kommandon till samtliga fjärrströmbrytare (Turn all ON, Turn all OFF, Synchronize all)

Det har också tillkommit ett par nya menyalternativ på tray icon för att skicka on/off samt repetera ett kommando.

http://nexahome.se

/Henrik
Post Reply