Mode där inget ska utföras ger kommande events

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Mode där inget ska utföras ger kommande events

Post by folkeorg »

Har lagt in en massa tider för brytarna i mode "Borta". När jag är hemma ska alla brytarna vara tillslagna. Har därför lagt in "Borta" i "+ Mode" och "Hemma" i "- Mode" för alla events.
Dock kommer samma till- och frånslag upp i "Queue" samt i "Tidslinjen" men med "*" när jag ändrar till "Hemma".

Innebär "*" att det eventet inte kommer utföras men finns som möjligt event i annat mode?

Hur gör jag för att ändring av mode "Borta" => "Hemma" ska göra enbart tillslag av alla brytarna? Och att motsvarande ändring "Hemma" => "Borta" gör en synkronisering?

Kör 2.8.1.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mode där inget ska utföras ger kommande events

Post by hekj »

folkeorg wrote:Har lagt in en massa tider för brytarna i mode "Borta". När jag är hemma ska alla brytarna vara tillslagna. Har därför lagt in "Borta" i "+ Mode" och "Hemma" i "- Mode" för alla events.
Dock kommer samma till- och frånslag upp i "Queue" samt i "Tidslinjen" men med "*" när jag ändrar till "Hemma".

Innebär "*" att det eventet inte kommer utföras men finns som möjligt event i annat mode?
Ja, det stämmer.
folkeorg wrote: Hur gör jag för att ändring av mode "Borta" => "Hemma" ska göra enbart tillslag av alla brytarna? Och att motsvarande ändring "Hemma" => "Borta" gör en synkronisering?
Du blir nog tvungen att skriva lite kod själv.

Filen mode.bsh exekveras vid ändring av mode, följande exempel är plockat från manualen (&& översätts till AND, || översätts till OR):

mode.bsh

Code: Select all

if (modeIs("Away") && deviceIsOn("Sovrum (fönster)")) {
   deviceOff("Sovrum (fönster)");
   deviceOff("Sovrum (sängbord)");
} else if (modeIs("Home") && deviceIsOff("Sovrum (fönster)")) {
   deviceOn("Sovrum (fönster)");
   deviceLevel("Sovrum (sängbord)", "25%");
}
Post Reply