NexahomeCMDguard.

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

NexahomeCMDguard.

Post by Micke-Falo »

Jag förstår inte :oops: vill någon föklara hur det fungerar, hittar bara 3 exempel i manualen och i forumet.
har jag förståt rätt att det är ett eget program? Hur och var konfigurerar man temperatur värdet och vilken device?

/Micke
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: NexahomeCMDguard.

Post by Snoopy »

Jag hade själv svårt att fatta grejen först, men det löste sig. Detta är inget program i vanlig mening,
det är ett kommando eller script egentligen som du skriver i terminalen... om du kör Linux som jag.
I windows finns säkert något liknande. Ett exempel som tänder en lampa om det blir för kallt
i mitt sovrum, om pannan skulle stanna mitt i vintern:
java NexaHomeCmdGuard "file:/home/nexahome/1wire/sovtemp" 20 lt 60 3600 --on 20 /home/snoopy/NexaHome.xml
vilket betyder att javascriptet ska kolla värdet i filen /home/nexahome/1wire/sovtemp. Är det
mindre än 20 så tänds enhet 20 (--on 20) av /home/snoopy/NexaHome.xml.
Det är NexaHome.xml som jobbar här så sökvägen dit måste finnas. Förklaringar till vad "lt 60 3600"
finns i manualen, lt/gt betyder skillnaden mellan om det är under eller över temperaturen som ska
aktivera enheten. Skriver jag gt 60 3600 så tänds lampan om tempen är över 20 grader.
Detta fungerar för mig så det borde göra det för dig. Frågan är väl var du hämtar din temperatur? :?

EDIT:
Jag såg först nu att du beskriver ditt system längre ner på forumet. Du kör Win7, din stackare :lol:
Ett system jag svurit mig hes på. Nåja, somliga kan hantera det. Jag är hör inte dit. Men du fixar detta
givetvis. :D
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: NexahomeCMDguard.

Post by Micke-Falo »

Ah! Tackar! Ska se om jag får det att funka nu då.
En sak i taget, kör Win 7 sålänge, kan bli Linux vad det lider. Har inte haft nåt problem ännu förrutom att jag fick backa versionen på telldus programmet då senaste versionen verkar hänga sig.. men som sagt en sak i taget...
Ja som du såg så kör jag ett 1-wire system som mäter temperaturerna.
Har just nu löst styrningen av elementet där i stället då den verkar starta i "rätt" läge även om strömmen försvinner.
Men ska se om jag får till termostatfunktionen i Nexahome oxå.

/Micke
Post Reply