Tips: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Moderators: hekj, Telldus

hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Tips: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

Har lagt upp en testversion av NexaHome som ska kunna läsa in temperaturvärden från trådlösa väderstationer med hjälp av TellStick Duo.

1) hämta senaste testversionen [Edit: en version som hanterar både batch#1 och betan]
http://nexahome.se

2) välj menyalternativ 'View --> Raw Sensor Data (Console)' och titta sedan i konsolen efter temperaturvärden
'batch#1' wrote:2011-10-14 HH:MM:SS RawEvent: class:sensor;protocol:oregon;model:EA4C;id:0xF1;temp:22.6;
'beta' wrote:2011-07-19 20:23:36 RawEvent: protocol:sensor;type:temperature;id:0xEA4C;address:228;temp:25.4;
3) lägg till en ny "grupp" med hjälp av knappen Device/Groups 'Add' samt välj alternativ SENSOR i dialogen

Döp den till något lämpligt, exempelvis 'Temp Inne'

4) kolla på det som står i konsolen och skriv in dess parametrar plus texten "value:temp" i 'Parameters' fältet (använd informationen i konsolen):
'batch#1' wrote:model:EA4C;id:0xF1;value:temp
'beta' wrote:id:0xEA4C;address:228;value:temp
För att använda denna temperatursensor som indata till en fjärrmottagare vars till/frånslag styrs av sensor data (Function = sensor) så ska man (förutom det som står i manualen om motorvärmarfunktionen) se till att fältet 'Sensor Path' är tomt samt skriva in dess parametrar i 'Parameters' fältet (använd informationen i konsolen):
'batch#1' wrote:model:EA4C;id:0xF1
'beta' wrote:id:0xEA4C;address:228
Edit: Den trådlösa termometer som jag använder hittar man på clas ohlson (Art. nr. 36-4055):
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164635172

Edit: Följande givare fungerar bättre än ovanstående CO, iaf för dom som har en Duo batch#1...
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... S%e4ndare&
Last edited by hekj on Sat Oct 22, 2011 11:42 am, edited 10 times in total.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

För att få temperaturen presenterad på en av husets websidor så lägger man in följande rader i html filen:
<div style="position: absolute; top: 135px; left: 200px">
Inne: #SENSOR#Temp Inne#
</div>
Edit: ytterligare ett exempel
<div style="position: absolute; top: 135px; left: 200px">
Inne: #SENSOR_VALUE#Temp Inne# ºC (#SENSOR_TIMESTAMP#Temp Inne#)
</div>
Last edited by hekj on Sat Oct 22, 2011 11:46 am, edited 1 time in total.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

hekj wrote:Den trådlösa termometer som jag använder hittar man på clas ohlson (Art. nr. 36-4055):
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164635172
Jag såg att Martin hade lite synpunkter på ovanstående termometer (dålig räckvidd), finns det någon som har köpt en TellStick Duo samt har testat denna termometer eller något annat fabrikat och kan dela med sig av sina erfarenheter? :help:

/Henrik
Stisse
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Stisse »

hekj wrote:
hekj wrote:Den trådlösa termometer som jag använder hittar man på clas ohlson (Art. nr. 36-4055):
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164635172
Jag såg att Martin hade lite synpunkter på ovanstående termometer (dålig räckvidd), finns det någon som har köpt en TellStick Duo samt har testat denna termometer eller något annat fabrikat och kan dela med sig av sina erfarenheter? :help:

/Henrik
Jag fick min Duo igår och har en sådan termometer sedan tidigare... Får se om jag hinner testa ihelgen....
Är väldigt intresserad av hur Tellsticken fungerar ned olika sändande enheter.. All feedback uppskattas
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by LoA »

Jag har duo:n och samma termometer men jag lyckas inte hitta någonting i consolen :-(
kvrkvr
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by kvrkvr »

Har samma problem, samma termometer och testversionen, men kan inget se i consolen.
jrek67
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by jrek67 »

Har samma problem. Ser inget i consolen.
Jag har telldus center 2.1.0
Duo fungerar inte med förra versionen 2.0.4, så denna kan jag inte heller använda. :(
Windows XP and SwitchKing. Always using latest drivers and programs.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

jrek67 wrote:Har samma problem. Ser inget i consolen.
Jag har telldus center 2.1.0
Duo fungerar inte med förra versionen 2.0.4, så denna kan jag inte heller använda. :(
Även jag har upptäckt att 2.1.0 inte fungerar så bra, var tvungen att boota om burken för att få kontakt med sensorerna.

Har för mig att jag körde med TelldusCenter-2.0.104 tidigare och då fungerade det mycket bättre.

/Henrik
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by johe71 »

jag har testat NexaHome 2.3.0, 2.3.7 och 2.3.10

2.3.0 så är allt frid och fröjd (förutom att 'View --> Raw Sensor Data (Console) inte finns :)).
I 2.3.7 och 2.3.10 så kan jag inte tända eller släcka enheter, får "Unable to execute device command (JNA not activated)" i Consolen när jag försöker tända/släcka och tittar jag i loggfilen så har jag också fått ett fel som lyder "Unable to initialize JNA: Unrecognized calling convention: 1" (och alla enheter har status ? när jag startar programmet). Start jag istället 2.3.0 så fungerar allt som det ska....

jag har jar-filerna i samma mapp och startar dem på samma sätt... så vad gör jag för fel?

jag har en 36-4055 från clas ohlson, men jag har inte sett någon Raw Sensor Data i .7 eller .10, men det hänger säkert ihop med ovanstående fel?




(nu blir det nästan lite trådkapning... men det handlar om duo och samma temperaturgivare)
Så för att kunna testa lite ändå så har jag kompilerat SensorsJNACallback.java och SensorsJNAPoll.java (från http://developer.telldus.se/browser/tru ... va/sensors) och får följande svar

från Callback
Sensor: fineoffset temperaturehumidity
Temperature: -20.4C, Wed Oct 05 21:41:35 CEST 2011

Sensor: fineoffset temperaturehumidity
Humidity: 255%, Wed Oct 05 21:41:35 CEST 2011


och från Poll
getting sensors

Sensor: fineoffset temperaturehumidity
Temperature: -20.4C, Wed Oct 05 21:47:37 CEST 2011
Humidity: 255%, Wed Oct 05 21:47:37 CEST 2011

getting sensors

Sensor: fineoffset temperaturehumidity
Temperature: 20.4C, Wed Oct 05 21:49:46 CEST 2011
Humidity: 127%, Wed Oct 05 21:49:46 CEST 2011


basenheten för 35-4055 (som är längre bort (och en vägg mellan) från ute-enheten än vad min tellstick duo är (som är i samma rum som ute-enheten)) ändrar under denna tid ute temperatur ett par gånger...

sedan dyker följande upp från Callback-programmet som stod och snurrade
Sensor: oregon EA4C
Temperature: 21.0C, Wed Oct 05 21:55:50 CEST 2011


den kommer sedan lite då och då, dock inte alls lika ofta som basenheten uppdaterar sig, och inte alls lika ofta som jag får callbacks med "Sensor: fineoffset temperaturehumidity"

mig veterligen så har jag inga andra trådlösa termometrar i mitt hem.... så vad är denna Sensor: fineoffset temperaturehumidity som min duo verkar plocka upp? (för jag antar att oregon EA4C är ute-enehten til 35-4055, då temperaturvärdet från den stämmer med vad som visas på basenheten...)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by micke.prag »

johe71 wrote:mig veterligen så har jag inga andra trådlösa termometrar i mitt hem.... så vad är denna Sensor: fineoffset temperaturehumidity som min duo verkar plocka upp?
En grannes?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by johe71 »

micke.prag wrote:En grannes?
det skulle kunna vara en rimlig gissning, men eftersom jag bor ute på landet och har 220 meter till närmaste hus så känns det inte som att det är så enkelt....
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by micke.prag »

Värdena som kommer verkar inte vara riktiga heller. Den typen av sändare skickar bara ett paket så det kan vara något annat som ligger och stör som vi råkar snappa upp av misstag.

Vi kommer skriva om mottagningen av sensorer inom kort och kanske kan vi förbättra filtret för "skräp"? Jag rekommenderar dig att bara ignorera den sensorn tills vidare.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by johe71 »

micke.prag wrote:Vi kommer skriva om mottagningen av sensorer inom kort och kanske kan vi förbättra filtret för "skräp"? Jag rekommenderar dig att bara ignorera den sensorn tills vidare.
det låter bra... jag får väl leta genom mitt hus och se vad det kan vara för sak jag har :) för någonting är det ju som ligger hemma och sänder... men det var väl kanske inte det största undran som jag hade... jag startade SensorsJNACallback ca 21:40 och första gången min duo registrerade något från den korrekta enheten var 21:55... basenheten hade uppdaterat temperaturen flera gånger på den kvarten, så enheten sände ju uppenbarligen data... jag hade enheten ca 2 meter från duon med fri sikt mellan dem, basenheten hade jag i ett annat rum ca 4 meter bort med en vägg mellan....

kan trådlösa närverk störa? För accesspunkten till mitt trådlösa nät står på samma hylla som den barbone-dator (med ubuntu) som jag har kopplat in min duo i...
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by micke.prag »

Kommer datan oftare efter 21:55?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by johe71 »

micke.prag wrote:Kommer datan oftare efter 21:55?
det kom några till, räknade dock inte antalet.. jag skrev inlägget 22:17, efter det lade jag ut givaren på utsidan av fönstret och gick jag och la mig. SensorsJNAPoll uppgav då att sista mätvärdet var från 22:06

ssh:ar jag till min linuxdator nu och kör SensorsJNAPoll så får jag följande
Sensor: oregon EA4C
Temperature: 13.4C, Thu Oct 06 02:33:23 CEST 2011


så uppenbarligen snappade duon upp ett mätvärde mitt i natten... men inget sedan dess (jag har inte rört varken duon eller givaren efter det att jag la givaren utanför fönstret igår)
Post Reply