Tips: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Moderators: hekj, Telldus

Vinterhem
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Vinterhem »

Henrik: Jag har testat din "2.3.11", Fungerade perfekt! (Efter att jag startat om Telldus Service, såklart..=) ..Men det gäller att hålla tungan rätt i munnen på vad man lägger till i en sådan grupp.. :shock: ..insåg att ytterliggare en funktion skulle vara trevlig, "Reverse sync", dvs att man kan välja att en eller flera medlemmar i en grupp stängs av när de andra går på, tex när två saker drar mer ström än säkringarna klarar, så stängs den ena ned innan den andra går på, för att sedan göra tvärtom när "den andra" går på. Idag har jag löst det med script, men som sagt, det blir lätt oöverskådligt! .och ja, jag maxar ofta ut vad mina tre faser tål. Tack för att någon uppfann automatsäkringarna!

Darne: Min uppfattning är att Duons räckvidd är ganska exakt lika lång (eller kort) som en gammal Tellstick, men antennen är annorlunda, och den kan behöva flyttas lite för att nå full räckvidd.. ca 35cm var vad som behövdes hos mej, för att jag skull nå alla pryttlar igen. -35 cm längre bort från de som jag hade svårt med, i mitt fall.. Plåt-tak, datorer och annat av metall hindrade radiovågorna. Någon gång skall jag pröva ut "den perfekta positionen", men just nu är jag nöjd med att det funkar.

RAW-data i konsollen har jag aldrig fått.. Det enda som händer när raw är aktiverat är att jag får tillbaka svaret från en del
dos-kommandon som jag kör i scripten..

/Peter
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

Darne wrote:
hekj wrote:
jrek67 wrote:Har samma problem. Ser inget i consolen.
Jag har telldus center 2.1.0
Duo fungerar inte med förra versionen 2.0.4, så denna kan jag inte heller använda. :(
Även jag har upptäckt att 2.1.0 inte fungerar så bra, var tvungen att boota om burken för att få kontakt med sensorerna.

Har för mig att jag körde med TelldusCenter-2.0.104 tidigare och då fungerade det mycket bättre.
Samma här, Clabbes tempmätare och noll utslag i consolen, använder 2.3.11.
Är meningen att man skall köra reset på givaren för att få in RAW-datat, eller hur är det tänkt?

Informationen om hur man använder DUO:n är ju minst sagt bristfällig, är det verkligen bara att mata in i Parameters id:0xEA4C;address:228;value:temp?

Överhuvudtaget har jag helt kass räckvidd på DUO:n, är detta normalt?
Ser att du har skrivit följande i en annan tråd...
Darne wrote:Har samma problem, 2cm räckvidd med Nexa PET-910 fjärr som funkar klockrent till fjärrbrytarna. DUO:n orkar bara manövrera brytarna (Nexa on/off) på några meter också.
Min DUO är Batch#: 1, SN: 386
Att din Duo är defekt kanske är anledningen till att du inte får in något i konsolen, men när du väl får det så ska du skiva in din sensorns parametrar, dvs ersätta "0xEA4C" samt "228" med det som står i konsolen.

@Telldus, ni kanske kan ge någon ledtråd till varför en del av dom som har en Duo inte får in sensordata, är det någon funktionell skillnad på betan och batch 1 ?

/Henrik
bgma1961
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrköping

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by bgma1961 »

Hej,

Jag har försökt att få NexaHome att visa något i consolen från tempgivare utan att lyckats. Så jag testade via VB6 att polla DUOn och det verkar funka. har inte sestat med callback.
/BG
/Bengt-Göran
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

bgma1961 wrote:Jag har försökt att få NexaHome att visa något i consolen från tempgivare utan att lyckats. Så jag testade via VB6 att polla DUOn och det verkar funka. har inte sestat med callback.
Har du en Duo beta eller batch #1 ?

/Henrik
bgma1961
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrköping

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by bgma1961 »

Har du en Duo beta eller batch #1 ?
Jag har en Batch#:1
/BG
/Bengt-Göran
Darne
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Darne »

Köpte i frustration en ny DUO idag. Med tveksamhet anslöt jag den då den var stämplad Batch1, SN322, men voila! den har väckvidd och svarar på mina sändare (även på avstånd!). Alltså hade jag fått en defekt DUO :(
MEN... jag ser vortfarande inget i RAW consolen. Bara för att kolla så jag inte fattat fel, "consolen" är samma "fönster" som visar andra manövrar som sker i NEXAHOME?
OCH
måste/kan jag scanna termometern i TELLDUS HOME eller skall jag göra allt i Nexahome?
Last edited by Darne on Fri Oct 14, 2011 8:35 am, edited 1 time in total.
Darne
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Darne »

Samma här, Clabbes tempmätare och noll utslag i consolen, använder 2.3.11.
Är meningen att man skall köra reset på givaren för att få in RAW-datat, eller hur är det tänkt?

Informationen om hur man använder DUO:n är ju minst sagt bristfällig, är det verkligen bara att mata in i Parameters id:0xEA4C;address:228;value:temp?

Överhuvudtaget har jag helt kass räckvidd på DUO:n, är detta normalt?
Ser att du har skrivit följande i en annan tråd...
Darne wrote:Har samma problem, 2cm räckvidd med Nexa PET-910 fjärr som funkar klockrent till fjärrbrytarna. DUO:n orkar bara manövrera brytarna (Nexa on/off) på några meter också.
Min DUO är Batch#: 1, SN: 386
Att din Duo är defekt kanske är anledningen till att du inte får in något i konsolen, men när du väl får det så ska du skiva in din sensorns parametrar, dvs ersätta "0xEA4C" samt "228" med det som står i konsolen.

@Telldus, ni kanske kan ge någon ledtråd till varför en del av dom som har en Duo inte får in sensordata, är det någon funktionell skillnad på betan och batch 1 ?

/Henrik
Tack Henrik för dina förslag.

Eftersom jag inte ser något RAW alls i Nexahome consolen (2.3.12) provade jag med Eventghost som loggar RAW-data fint (även om DUOns LEDar inte tänds upp).
Då jag är newbee bevöver jag dock lite hjälp att tyda denna sträng.

Detta skannas i Eventghost från min Clas Ohlssonmätare som enl. Telldus skall stödjas i DUOn:
TellStickDuo.RawEvent: class:sensor;protocol:oregon;model:EA4C;id:0x3D;temp:23.3;Duo_ID:3

Vilka delar motsvarar "0xEA4C" samt "228" enligt ovan i NexaHome?

Jag får även in RAW-data från en annan gammal tempsensor, skulle jag kunna använda denna i NexaHome också?
Eventghost RAW-sträng ser ut så här för denna sensor:
TellStickDuo.RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:-20.4;humidity:0xFF;id:0xFF;Duo_ID:3

/Darne
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by LoA »

Darne wrote: Eftersom jag inte ser något RAW alls i Nexahome consolen (2.3.12) provade jag med Eventghost som loggar RAW-data fint (även om DUOns LEDar inte tänds upp).
Då jag är newbee bevöver jag dock lite hjälp att tyda denna sträng.

Detta skannas i Eventghost från min Clas Ohlssonmätare som enl. Telldus skall stödjas i DUOn:
TellStickDuo.RawEvent: class:sensor;protocol:oregon;model:EA4C;id:0x3D;temp:23.3;Duo_ID:3

Vilka delar motsvarar "0xEA4C" samt "228" enligt ovan i NexaHome?

Jag får även in RAW-data från en annan gammal tempsensor, skulle jag kunna använda denna i NexaHome också?
Eventghost RAW-sträng ser ut så här för denna sensor:
TellStickDuo.RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:-20.4;humidity:0xFF;id:0xFF;Duo_ID:3

/Darne
Jag har precis samma problem och får en liknande sträng från CO-sensorn som jag inte vet vad jag ska göra med. Har även en precis likadan raw-data som den du säger är från en gammal tempsensor, även min visar -20,4 grader vilket jag inte har i något av rummen hemma. Denna data kanske är något helt annats om misstolkas?
Darne
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Darne »

LoA wrote:
Darne wrote: Eftersom jag inte ser något RAW alls i Nexahome consolen (2.3.12) provade jag med Eventghost som loggar RAW-data fint (även om DUOns LEDar inte tänds upp).
Då jag är newbee bevöver jag dock lite hjälp att tyda denna sträng.

Detta skannas i Eventghost från min Clas Ohlssonmätare som enl. Telldus skall stödjas i DUOn:
TellStickDuo.RawEvent: class:sensor;protocol:oregon;model:EA4C;id:0x3D;temp:23.3;Duo_ID:3

Vilka delar motsvarar "0xEA4C" samt "228" enligt ovan i NexaHome?

Jag får även in RAW-data från en annan gammal tempsensor, skulle jag kunna använda denna i NexaHome också?
Eventghost RAW-sträng ser ut så här för denna sensor:
TellStickDuo.RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:-20.4;humidity:0xFF;id:0xFF;Duo_ID:3

/Darne
Jag har precis samma problem och får en liknande sträng från CO-sensorn som jag inte vet vad jag ska göra med. Har även en precis likadan raw-data som den du säger är från en gammal tempsensor, även min visar -20,4 grader vilket jag inte har i något av rummen hemma. Denna data kanske är något helt annats om misstolkas?
Ja, LoA det är nog inte tänkbart att vi skulle kunna använda våra "gamla" sensorer, det är nog inte temp som tolkas till -20,4.

Kan du se något RAW i NexaHome, jag ser varken fjärrar eller något annat i consolen?

/Darne
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by LoA »

Darne wrote: Kan du se något RAW i NexaHome, jag ser varken fjärrar eller något annat i consolen?
/Darne
Nepp, inte ett smack, har testat 2.3.7 - 2.3.10. Jag har däremot fått resultat i EG från fjärrkontroller, rörelsesensor, magnetkontakt, och tempgivare men NexaHome förblir opåverkad tyvärr... väldigt synd eftersom det verkar vara den enda mjukvaran som har ambition att kunna hantera info från tempgivare.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

Darne wrote:Eftersom jag inte ser något RAW alls i Nexahome consolen (2.3.12) provade jag med Eventghost som loggar RAW-data fint (även om DUOns LEDar inte tänds upp).
Då jag är newbee bevöver jag dock lite hjälp att tyda denna sträng.

Detta skannas i Eventghost från min Clas Ohlssonmätare som enl. Telldus skall stödjas i DUOn:
TellStickDuo.RawEvent: class:sensor;protocol:oregon;model:EA4C;id:0x3D;temp:23.3;Duo_ID:3

Vilka delar motsvarar "0xEA4C" samt "228" enligt ovan i NexaHome?
Har uppdaterat NexaHome att även acceptera "class:sensor" samt att också titta efter "model", skriv dom två unika parametrar du har, dvs följande textsträng:
model:EA4C;id:0x3D;value:temp
http://nexahome.se/NexaHome_2.3.13.jar

Det här är som att skjuta på ett rörligt mål, programutveckling på slak lina :roll:

/Henrik
kvrkvr
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by kvrkvr »

Hej
Kanske tillhör dom trögare på forumet, men hur exakt skall man göra för att få temperaturvärden att slå till en brytare?
provar 2.3.13 och kan se värden från sensorn "RawEvent: class:sensor;protocol:oregon;model:EA4C;id:0xF1;temp:22.6;"

Har lagt till en SENSOR och lagt till strängen "model:EA4C;id:0xF1;value:temp" I parameter fältet, och lyckas få fältet "Sensor Value" visa värden med temperatur och tid (22.6 (15:11)). :D

Men sedan tar min fantasi slut hur man gör för att aktivera en mottagare med ett inställt värde tex 22.5 grader.

Du räddade min DUO från papperskorgen med ver 2.3.13, då jag äntligen kan se data från en sensor..Tack!!

Tack på förhand!

//Kenneth
Last edited by kvrkvr on Fri Oct 14, 2011 1:14 pm, edited 2 times in total.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by stefan.persson »

hekj wrote:@Telldus, ni kanske kan ge någon ledtråd till varför en del av dom som har en Duo inte får in sensordata, är det någon funktionell skillnad på betan och batch 1 ?
Inte funktionell skillnad, men det är skillnad hur TellStick Duo pratar med servicen jämfört med betaversionen av Duo. Vilket inte påverkar funktionen för de metoder som exponeras utåt via API:t. Men man kan se en skillnad i raw, så här:

FÖRR:

Code: Select all

RAW: protocol:arctech;type:codeswitch;house:A;unit:2;method:turnon;
RAW: protocol:sartano;type:codeswitch;code:1111011110;method:turnoff;
RAW: protocol:sensor;type:temperature;temp:8.3;
NU:

Code: Select all

RAW: class:command;protocol:sartano;model:codeswitch;code:1111011110;method:turnoff;
RAW: class:command;protocol:arctech;model:codeswitch;house:A;unit:2;method:turnoff;
RAW: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:21.5;humidity:0x15;id:0x3B;
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by LoA »

hekj wrote:
Darne wrote:Eftersom jag inte ser något RAW alls i Nexahome consolen (2.3.12) provade jag med Eventghost som loggar RAW-data fint (även om DUOns LEDar inte tänds upp).
Då jag är newbee bevöver jag dock lite hjälp att tyda denna sträng.

Detta skannas i Eventghost från min Clas Ohlssonmätare som enl. Telldus skall stödjas i DUOn:
TellStickDuo.RawEvent: class:sensor;protocol:oregon;model:EA4C;id:0x3D;temp:23.3;Duo_ID:3

Vilka delar motsvarar "0xEA4C" samt "228" enligt ovan i NexaHome?
Har uppdaterat NexaHome att även acceptera "class:sensor" samt att också titta efter "model", skriv dom två unika parametrar du har, dvs följande textsträng:
model:EA4C;id:0x3D;value:temp
http://nexahome.se/NexaHome_2.3.13.jar

Det här är som att skjuta på ett rörligt mål, programutveckling på slak lina :roll:

/Henrik
Du träffade rätt iaf :-)

Jag ser nu informationen i consolen och lyckas få aktuell temp under "sensor value". MEN jag får inte temperaturen att styra mina enheter. Jag skriver "model:EA4C;id:0xEF" som parameter samt t ex 22 i "OFF Sensor Formula"... ska jag välja sensor eller sensor+ om jag vill att min enhet ska "tändas" vid 22 grader? Gör jag något annat fel?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

kvrkvr wrote:Hej
Kanske tillhör dom trögare på forumet, men hur exakt skall man göra för att få temperaturvärden att slå till en brytare?
provar 2.3.13 och kan se värden från sensorn "RawEvent: class:sensor;protocol:oregon;model:EA4C;id:0xF1;temp:22.6;"

Har lagt till en SENSOR och lagt till strängen "model:EA4C;id:0xF1;value:temp" I parameter fältet, och lyckas få fältet "Sensor Value" visa värden med temperatur och tid (22.6 (15:11)). :D

Men sedan tar min fantasi slut hur man gör för att aktivera en mottagare med ett inställt värde tex 22.5 grader.
LoA wrote:Jag ser nu informationen i consolen och lyckas få aktuell temp under "sensor value". MEN jag får inte temperaturen att styra mina enheter. Jag skriver "model:EA4C;id:0xEF" som parameter samt t ex 22 i "OFF Sensor Formula"... ska jag välja sensor eller sensor+ om jag vill att min enhet ska "tändas" vid 22 grader? Gör jag något annat fel?
Jag har gjort ett separata temperaturvaktsprogram (som finns beskrivet i forumet)... men detta använder sig inte av temperaturvärden från NexaHome...ett tips är att även kolla på motorvärmarfunktionen trots att den fungerar på ett helt annat sätt (finns beskrivet i manualen).

Jag blir nog tvungen att fundera lite mer på hur jag ska lägga in en temperaturvaktsfunktion i NexaHome.

/Henrik
Post Reply