Templight 2.0

Moderator: Telldus

Post Reply
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Templight 2.0

Post by henkepenka »

Hej,

Tänker att jag startar en helt ny tråd för Templight.se då jag släppt en ny uppdaterad version med massa nya roliga funktioner.

De funktioner som finns i dagsläget är:

Scenes
Scenes används för att logga temperatur och luftfuktighet och visa dem snyggt i en graf. Det finns idag ingen begränsning i hur länge datan sparas, så du kan få grafer långt tillbaka i tiden.
Bygger du egna sensorer och skickar datan till telldus live kan du på en scen ändra sensor-enhet (tex. till kwh eller liter) och du kan också använda formler för att ändra värdet på en sensor.
Jag har till exempel byggt en sensor som mäter avstånd. Jag har monterat denna i min brunn för att mäta av vattennivån. Efter att ha räknat ut hur många liter varje cm motsvarar i brunnen har jag skrivit en formel för att visa antal liter vatten brunnen innehåller i min graf.

Controls
Här sätter du upp om du vill att saker ska hända med dina enheter beroende värden från dina sensorer. Till exempel kan man sätta upp att om temperaturen är under en viss grad kan motorvärmaren till bilen starta eller om luftfuktigheten i badrummet är över ett visst värde kan fläkten starta.

Notifications
Fungerar ungefär på samma sätt som Controls fast skillnaden är att istället för att trigga en enhet så får man istället en notifikation om ett visst värde på en sensor inträffar. Detta använder jag för att få en push-notis i min mobil om vattennivån i brunnen understiger ett visst värde.

States
States används för att utföra många åtgärder på en gång. När du skapar ett state får du välja vad som ska hända med dina enheter när du triggar ett state. States används främst i dashboarden där man med ett klick kan sätta hemmet i "borta"-läge eller på kvällen i "sov"-läge.

Kodi control
Denna funktion är till för att styra din belysning, rullgardiner osv när du använder mediacenter-lösningen Kodi. Du sätter upp vad som ska hända med dina enheter när du startar, pausar eller stoppar en film.

Dashboard
Detta är den senaste funktionen som implementerats i Templight och kanske den funktionen jag är mest stolt över. Här kan du skapa upp flera dashboards som du sedan kan visa på till exempel surfplattor som finns uppsatta i huset. Du kan skapa upp en dashboard för köket, en för vardagsrummet och en för hallen. Det finns inga begränsningar på hur många dashboards du kan skapa. De olika widgets som finns att lägga till är:
- Enhet (on/off)
- Temperatur
- Temperatur & luftfuktighet
- Datum & tid
- Väder
- State
- Nuvarande state
- Ladda om dashboard

Fler widgets är på gång och jag vill hemskt gärna ha tips på vilka widgets som just du vill ha!
Här finns en video som visar hur dashboards fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=cDkRblYvlYo

Om du har tips på andra funktioner för Templight tar jag gärna emot dem och hittar du buggar eller saker som inte fungerar vill jag också gärna att du kontaktar mig!

Mvh
Henrik
http://www.templight.se
Reedyn
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Templight 2.0

Post by Reedyn »

Mycket trevlig tjänst. Defintivt bästa dashboard för Telldus-system än så länge.

Några förbättringsförslag:
  • Möjlighet att sätta intervall för högt och lågt på en temperatursensorbox. Dvs jag kan välja att 19 är lågt och 24 är högt. Detta är delvis kopplat till nästa förslag.
  • Egen CSS. Möjliggör egen styling per Dashboard, för mig till exempel som använder en AMOLED tablet som dashboard värderar jag det högt att använda svart och mörka färger. Möjligheten att ändra färg beroende på vad som händer är också bra. Till exempel rött när det är för varmt i ett rum, blått när det är för kallt, annars är det grått (allt stylat via en klass som läggs till baserat på högt/lågt).
  • Ladda upp/ta bort egen bakgrund
  • Fler storlekar på olika boxar. Skulle vara trevligt med en stor box med bara temperatur till exempel.
Än en gång, en trevlig tjänst!
greger42
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Templight 2.0

Post by greger42 »

Oj, verkar ju vara en grym tjänst. Reggade mig direkt när jag såg detta.

Tyvärr så funkar det inte, när jag skall se på mina sensorer/grafer (i en scene som jag lagt till) så kommer det upp rutor med värden på de olika sensorerna, men sedan kommer det en "vänta snurra" i mitten på skärmen som blir dimmad och den försvinner inte..... :(

Hoppas du kan lösa detta eller att det är något temporärt, vill gärna testa mer!


Borde inte siten köra https? Hoppas antar att lösenord lagras krypterade?
greger42
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Templight 2.0

Post by greger42 »

Provkörde i några dagar och det fungerade kanon...förutom någon bugg i början, men den verkade försvinna...
Är dock lite tveksam till att köra vidare med en betaltjänst och undrar över följande;
* Finns det någon support? Jag har inte fått svar på email eller frågor här i tråden...
* Skall inte tjänsten iaf fungera med en "scene" som gratistjänst? Nu kommer jag inte längre åt någon sida utan kommer bara till betalsidan direkt, vilket känns lite sådär...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Templight 2.0

Post by etompau »

Har ett minne av att föregångaren till denna tjänst rann ut i sanden. Sedan dök ver. 2.0 upp.
Får du inte svar från personen som driver tjänsten skulle jag rekommendera att du tittar efter någon annan tjänst.

För kännedom så är datumangivelserna för äldre inlägg ej korrekt, detta p.g.a. av uppdatering av forumprogrammet.
greger42
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Templight 2.0

Post by greger42 »

Ah,

Jag avvaktar lite, då denna tjänst känns låååångt mycket bättre än telldus live (för mina behov iaf) och jag inte vet om något bättre alternativ. Finns det?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Templight 2.0

Post by etompau »

Vilka behov har du?
Utökad loggning har du med ett pro-abonnemang hos Telldus.
Annars går det att logga på en egen dator.

Ny app från Telldus är på väg ut, senaste ver. 3.6 har nytt utseende och med fler möjligheter till programmering av schema mm.

Går att integrerar Apples Homekit-prylar om man nu är intresserad av detta.

Homestick ett windows-program viewtopic.php?f=7&t=5924&sid=d8613052cb ... d7fafe5c92
greger42
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Templight 2.0

Post by greger42 »

Det jag framförallt är ute efter är att logga temperaturer och fuktighet samt kunna visa detta i lite dynamiska grafer, där jag kombinerar olika värden och perioder.
Jag kör telldus live pro idag, men förutom att gränssnittet känns lite gammalt och att det inte kommer så mycket nya funktioner så är det väl framförallt möjligheten att kombinera värden i grafer som jag saknar....

Jag skulle kunna köra något eget på en dator, men just nu har jag inte tid och vill köra en extern tjänst.
Post Reply