Gleam - Windows Phone app

Moderator: Telldus

Orchide
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Orchide »

Jag har dolt den tills nästa update har godkänts av Microsoft.
Senaste uppdateringen innehöll ett wp core API fel.

Bör vara i storen igen i början av veckan.

Mvh Jonas
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Stig-Arne »

Da var siste oppdatering ute.
Men legger merke når jeg scroller på listen over enheter, så hopper den plutselig opp igjen. Må gjenta dette flere ganger før jeg klarer å scrolle helt ned.

Er det ikke mulig å endre innlagte alarm data? Får ikke til å gå inn på eksisterende alarm og endre den. Heller ikke slette den.
Heller ikke mulig med triggers

Ellers supert program. Bra noen tar seg tid til Windows Phone også
Bruker forøvrig en Lumia 920 nå :)
Ser heller ikke ut til at hverken alarm eller trigger fungerer, men kan like gjerne være feil i innstilling hos meg, men da jeg ikke kommer meg inn for å forandre innstillingene så blir det jo vanskelig
Orchide
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Orchide »

Stig-Arne,
om du håller fingret tryckt över ett alarm eller en trigger kommer en meny upp där du får valet att ändra eller "slette" i en context meny.

Har både en Lumia 800 och en 920 och det fungerar på min telefon med både triggers och alarm.
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Stig-Arne »

Ah.. bare jeg som ikke holdt lenge nok for å få frem undermenyen.

Men sliter fortsatt med å scrolle ned på listen over enheter.
Det som skjer er at bildet over enheter blir borte ett halvt sekund for så å komme tilbake, da er man tilbake på toppen igjen. Forsøker man pånytt å scrolle ned så skjer det samme.
Kan gjenta dette 4-5 ganger før man kommer seg ned til bunnen.. ganske irriterende
Orchide
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Orchide »

Det verkar konstigt med scrollningen och att bilderna försvinner. Inget som jag haft problem med i någon av mina telefoner.
Om du tänder eller släcker en device skall listan laddas om och ha fokus på den device som du klickade på.
Blir det så för dig?

Provat att installerat om appen?
Skicka mig ett mail om du har problem efter det. Kanske vi kan lokalisera felet.

MVH Jonas
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Stig-Arne »

Det som er underlig er at samme skjer på min lumia 800 som 920
Siden lastes på nytt som den skal når jeg slår av og på enheter.
Skal forsøke å reinstallere programmet

Kan virke som om programmet er for sensitivt på berøringen i enhets vinduet. Kan se ut som om programmet reagerer på scrollingen som en komando og da laster siden på nytt.
Så siden har blitt mer sensitiv etter oppdateringen, for slik var den ikke på forige versjon.
Last edited by Stig-Arne on Thu Jan 24, 2013 9:43 pm, edited 3 times in total.
Orchide
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Orchide »

Mycket märkligt...
Det är en standardkomponent i Windows Phone som används för att lista datan.
Är det några konstiga tecken i dina namn kanske som spökar?

Du hade samma namn på enheterna innan uppdateringen och då fungerade det på båda telefonerna?
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Stig-Arne »

Kan virke som om programmet er for sensitivt på berøringen i enhets vinduet. Kan se ut som om programmet reagerer på scrollingen som en komando og da laster siden på nytt.
Så siden har blitt mer sensitiv etter oppdateringen, for slik var den ikke på forrige versjon.

Edit: Kan bekrefte at det er det som skjer, da jeg har en del dimmelys som plutselig forandrer lysstyrke uten at jeg har bedt om det.. så programmet reagerer for lett på dimming.
Men siden man ikke hadde mulighet til å styre enhetene direkte fra vinduet på forrige versjon så var jo dette aldri noe problem.
Så mysterium løst :)
Orchide
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Orchide »

Aha, ja du scrollar och råkar klicka på en slider för en dimmad device, då börjar den dimma, laddar om sidan och hoppar dit du tryckte i listningen.
Ja, har man många dimmade devices blir det problem. Jag får ta och titta på det och se om jag kan hitta en lösning.
Det kanske går att lägga in ett "hold" kommando på dimmade devices, så den inte reagerar på en enkel "tap".

Det är ju som sagt både fördelar och nackdelar med att kunna styra alla devices direkt från listningen och inte via en "egen" sida. :D
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Stig-Arne »

Korrekt. Får leve med "problemet".
Men nå som jeg vet hva som skjer så er det lettere å unngå det :)
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by micke-71 »

Har kört Gleam ett par dagar på min WP8 (lumia 920) o måste säga att det är en kanonapp som ger nya möjligheter hos Telldus Net. Fast jag har några synpunkter också.

När man kör ett alarm eller en trigger så är den inbyggda felhanteringen inte 100% ännu. Om jag missar att mata in ett värde på ex temperatur eller slår punkt istället för komma så genererar appen ett fel. Förslag är att lägga in felhantering och automatiskt byta punkt till komma.

Sedan en fråga. När appen arbetar mer larm eller trigger, hur fungerar det? Ligger den o kollar mot telldus live med jämna mellanrum? Hur ofta och hur påverkar det batteritiden? Isåfall finns det möjligheter att lägga in en variabel hur ofta den ska kolla?

Nu en jag uselt insatt i hur saker fungerar men jag börjar fundera i banor kring vanliga pushmeddelanden till telefonen. Fast det måste kanske skötas från en server som kollar Live och generar pushmeddelanden.

Då kommer ju funderingar kring funktioner i Live som är riktat mot Telldus. Man har sagt att det finns funktioner för att ta emot signaler från fjärrkontroller så som dörrklockor, IR detektorer och vanliga fjärrar men dom är inte satta i drift ännu. En sådan här app kan ju definitivt dra nytta av sådana funktioner. Jag kan ju styra mottagare och få meddelanden till telefonen på en trigger utifrån temperaturen, ex den kan larma om inomhus tempen sjunker och slå igång ett element eller värmefläkt. Men tänk vilken kanongrej om jag kunde få meddelanden om en IR deckare reagerade.

Ytterligare ett förslag på Gleam är att i trigger och alarm är att vilkorsstyra med timer och logiska funktioner med flera vilkor uppfyllda.

Men återigen en kanonapp.
Orchide
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Orchide »

Tack för din feedback!

Det stämmer att felhanteringen inte är den bästa när felaktig data matas in när man registrerar in ett alarm eller trigger, ska titta på det till nästa uppdatering.

Windows phone har något som kallas backgroundworkers som körs automatiskt med ett intervall av 30 minuter och då endast i 15 sekunder om jag inte minns fel.
Man kan se ett timestamp när den sista körningen genomfördes på sensortilen på startsidan om man har en sådan.
Under denna tid hämtar appen sensordata, lagrar ned data i lokal databas, uppdaterar tiles och exekverar triggers och alarm.
Intervallet är något som inte går att ändra. Man kan endast slå av och på bakgrundskörningar via telefonens inställningar.

Pushmeddelanden skulle kunna fungera för att skicka ut tex sensordata och ha tätare uppdateringsintervall men då krävs som du skriver nedan en server som sköter detta. Tror inte ens det går med rättigheter och användaruppgifter gentemot api:et. Det skulle bli väldigt mycket logik och jobb för att få till sådan funktionalitet.

Eftersom det är en begränsning på bakgrundtrådarna blir det svårt att tex lägga fördröjning på triggers etc. Man har de 15 sekunder som är tillåtet att utföra en rad kommandon var 30:e minut.

Jag tar tacksamt emot förslag på förbättringar och förändringar så skall jag försöka implementera dessa på den lilla fritid jag har över. :)
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by micke-71 »

Min tanke med timer var just inte att kunna styra tider på det sättet utan att kunna sätta klockslag o veckodagar på triggers.

Ex. Om temperaturen går under -10 så startar den motorvärmaren under förutsättning att klockan är mellan 04.00-06-00. Dvs klockslaget, veckodag måste vara uppfyllt parallellt med temperaturvilkoret.

Då kommer ju jag till en följdfråga. Om jag har en trigger som slår på vid -10, slår den också av när temperaturen går över -10 igen eller måste jag lägga en ny trigger för det?

Säger det återigen, en kanonapp som jag började fundera på men som jag inte har rätta kunskaperna för att fixa o inte heller tiden o energin att läsa in mig på. Tycker du gjort ett riktigt bra jobb o förstår att tiden är begränsad. Gleam har tagit mig ett steg närmare dit jag ville komma med mitt hemmasystem så jag är jäkligt tacksam för att du tog dig tid o skapade den. Tolka det inte annorlunda. Tyckte jag den var dålig eller medelmåttig så kom jag inte med förslag eller ägnade energi åt den.

Jag tänker att jag i framtiden när och om Telldus för in funktioner med att läsa av sändare också så skulle jag kunna låta sändaren trigga en "falsk" enhet via Live. När Gleam läser av Live så skulle den kunna skicka kommandon om den falska enheten är på/av under vissa klockslag. Tänker mig ett system där jag får lite koll på hemmet när jag inte är hemma. Extra säkerhet att vissa uttag slår av utifall att något skulle vara glömt på.

Mycket av det här sitter ju Telldus på och skulle kunna göra skitmycket med Live. Pushmeddelanden, vilkorsstyrning, ta emot fjärrsändare osv. Men jag tycker nog det verkar som att det går låååååångsamt eller inte alls just nu med att utöka funktionaliteten i Net.
Orchide
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Orchide »

Aha, då förstår jag. Det är ju ganska smart. Ska se om jag kan implementera det.
Trodde som sagt att du menade en fördröjning på en trigger när ett villkor var uppfyllt.

Ja, du måste skapa en ny trigger för att ev slå av den device som startats om villkoret inte längre är uppfyllt.

Jag är för dåligt insatt i hur IR enheterna funkar.
http://www.nexa.se/MDT507Rorelsevakt.htm
http://www.nexa.se/LMST606Magnetkontakt.htm

Kan dessa enheter kopplas till en tellstick.net? Har också funderat på om man kan ha något slags alarm som triggas via IR. Vore fränt att ha ett inbrottslarm ute i stugan. Men utan push blir det ju också en tidsfördröjning, har man otur kan det bli som max 29 minuter i och med begränsningen på bakgrundstråden.

Har även lite funderingar på att testa mot lokal access via wifi. Sett att det finns firmware för lokal access men inte satt mig in i lösningen. Det borde rent teoretiskt vara möjligt med windows phone api:et, åtminstone med wp8 telefoner.
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gleam - Windows Phone app

Post by Stig-Arne »

Får ikke opp graf til de forskjellige sensorene mine..
Andre som merker det samme?
Post Reply