Att ta betalt eller inte

Moderator: Telldus

Post Reply
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Att ta betalt eller inte

Post by gein »

Den här diskussionen uppkom i en annan tråd men jag tänkte vi kunde köra den vidare i en separat tråd istället för att hålla ursprungstråden lite renare.
krambriw wrote:Jag publicerade min första plugin (SunTracker) till EvenGhost i april 2008 och den har inte dött ut, tvärtom förfinats mer och mer och det helt gratis och utan att jag fått ett enda öre. Den innehåller dessutom långt fler funktioner än Live!

Hela EvenGhost är förövrigt gratis och är så mycket mer än en simpel app.
Att EventHost eller SunTracker är fritt och fullt levande betyder inte att alla fria program lever och frodas. Så jag förstår inte det relevanta i det påståendet.
krambriw wrote:Jag har egentligen inget behov av att dela med mig av det jag gör, jag kräver inga pengar för det, jag gör det bara för att vara schyst. Om det krävs 25 kr för att hålla liv i ett (egen)intresse så tycker jag bara att det är tråkigt.
25kr? Vad får du det ifrån? Eller är det en kalkyl på att en enda person kommer köpa en app för 25kr? Förhoppningsvis är det ju åtminstone några fler ;) Och det är ju inte ett egenintresse som du påstår. Men jag kommer till det strax.
krambriw wrote:Jag förstår å andra sidan att en del försöker "surfa" med och kanske tjäna en slant. På diverse rf moduler tjänar vi ju inget även om gratisprogrammen kanske stimulerar hårdvaruförsäljningen något.
Skulle jag ta betalt för appen så är det knappast för att bli rik. Men 20 kr är åtminstone för mig personligen en struntsumma. Inte sällan betalar jag 20kr för en app på Android Market som jag senare inser att jag kanske inte har behov av. Tror att 20kr för de flesta är en väldigt liten summa, speciellt om man gör ett medvetet och väl genomtänkt köp. Man impulsköper för mer pengar på ICA. Alltså, om jag har att välja mellan en enklare app gratis eller en mer genomarbetad app med fler och bättre funktioner för 20kr så är valet för mig enkelt. I just mitt fall med RemoteStick så är det precis fallet.

Det är ju ofta så att den tid man lägger ner i open source-projekt delvis är ett arbete för att uppfylla ett eget behov man har. Den omskrivning jag gör just nu med RemoteStick har så mycket mer funktionalitet än vad som behövs för att fylla mitt personliga behov. Att ta en mindre summa för appen skulle kanske, om många gillar den, bli tillräckligt med pengar för att jag skulle kunna köpa en ny montering till mitt teleskop (som exempel). Det skulle vara morot nog för att göra en betydligt innehållsrikare app än den som hade blivit till om jag gett ut den gratis (då hade den med all säkerhet bara innehållit en delmängd av funktionaliteten istället, dvs det som hade behövts för att stilla mitt egenintresse).
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by krambriw »

Att EventHost eller SunTracker är fritt och fullt levande betyder inte att alla fria program lever och frodas. Så jag förstår inte det relevanta i det påståendet.
Det relevanta är att bra saker brukar överleva av egen kraft
25kr? Vad får du det ifrån?
Självklart förstår jag att du nu sitter med miniräknaren och just har hittat knappen för multiplikation
en mer genomarbetad app
Och detta uppstår ofta pga att andra användare testat enträget och ger dig nyttiga synpunkter. Skall du nu börja köpa dom synpunkterna via Android market så att dom också får betalt för sitt arbete?

Jag drar mig ur den här diskussionen, jag menade inte att såra någons känslor, det står var och en fritt att försöka kränga vad som helst till den som vill köpa.

Lycka till,

mvh
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by gein »

krambriw wrote:Det relevanta är att bra saker brukar överleva av egen kraft
Egen kraft... det är ju alltid personer bakom varje projekt. Som driver det av egen tid (eller i vissa fall arbetsgivarens tid förstås). Så det krävs ju trots allt att det finns människor som kan ta sig tid.
krambriw wrote:Självklart förstår jag att du nu sitter med miniräknaren och just har hittat knappen för multiplikation
Jag kanske raljerade något. Men jag tyckte bara det var lite onödigt att göra en "poäng" av att jag försökte hitta motivation i 25kr. Så är det ju knappast.
krambriw wrote:
en mer genomarbetad app
Och detta uppstår ofta pga att andra användare testat enträget och ger dig nyttiga synpunkter. Skall du nu börja köpa dom synpunkterna via Android market så att dom också får betalt för sitt arbete?
Hehe, alla förstår orimligheten i det. Så om man inte får ersättning för att lämna synpunkter, varför gör folk det då? För att man vill få en förändring förstås. Ersättningen i att lämna en synpunkt är ju förhoppningen att få gehör. Det gäller ju oavsett produkt och pris.
krambriw wrote:Jag drar mig ur den här diskussionen, jag menade inte att såra någons känslor, det står var och en fritt att försöka kränga vad som helst till den som vill köpa.
Du har inte sårat några känslor. Iaf inte hos mig. Jag diskuterar gärna det här ämnet eftersom jag tycker det är intressant. Däremot vill jag ta det utanför ursprungstråden bara.

Jag var och såg Richard M. Stallman när han talade om fri mjukvara här i Stockholm för ett par veckor sedan. Ett väldigt intressant tal från en man med närmast extremradikala åsikter kring proprietär mjukvara. Han är verkligen en pionjär inom området och jag är glad att jag hann lyssna på honom live innan det blir för sent. Han har ju trots allt varit med i gemet ett tag nu. Däremot kan jag inte hålla med honom på alla punkter. Kommer man över någon litteratur med honom så ska man absolut ta sig tid att läsa. Oavsett om man står på hans sida eller ej.
kopimi
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by kopimi »

Detta är en diskussion som pågår precis överallt och inte bara här. För att hitta den älskade gyllene medelvägen så tycker jag att man bör titta lite förbi de lösningarna som man tänker på i första hand. Det går t.ex. att få betalt utan att ta betalt. Red Hat, som ger ut en gratis Linux-distribution, tjänar fortfarande pengar och frodas på NASDAQ.

Med risk för att det blir egenreklam här så jobbar jag med att hitta den där gyllene medelvägen. Flattr bygger vi och det är ett system som fungerar för de som vill ge eller få stöd för det de är intresserade av. Det ger folk möjlighet att via en endaste knapptryckning ge stöd till något de gillar. Tanken är att man då sprider sina pengar till många projekt. Kika gärna flattr.com så får ni se hur vi tänker.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by gein »

kopimi wrote:Detta är en diskussion som pågår precis överallt och inte bara här. För att hitta den älskade gyllene medelvägen så tycker jag att man bör titta lite förbi de lösningarna som man tänker på i första hand. Det går t.ex. att få betalt utan att ta betalt. Red Hat, som ger ut en gratis Linux-distribution, tjänar fortfarande pengar och frodas på NASDAQ.

Med risk för att det blir egenreklam här så jobbar jag med att hitta den där gyllene medelvägen. Flattr bygger vi och det är ett system som fungerar för de som vill ge eller få stöd för det de är intresserade av. Det ger folk möjlighet att via en endaste knapptryckning ge stöd till något de gillar. Tanken är att man då sprider sina pengar till många projekt. Kika gärna flattr.com så får ni se hur vi tänker.
Jo, jag känner till flattr och gillar tanken. Har t.o.m. ett konto och vill minnas att jag satte upp något för RemoteStick. Däremot så är väl inte flattr så utbrett i Sverige, speciellt inte hos gemene man som antagligen inte ens vet vad det är. Tankesättet ligger väl väldigt nära doneringar om jag förstått det rätt? Dvs, jag behöver inte använda flattr för att få ta del av det folk producerar? Jag hade ju en doneringsversion av min app men den drog inte in många kronor. Har lite känslan att folk är för lata för att donera pengar. För jag tror inte det handlar om snålhet.
kopimi
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by kopimi »

gein wrote:Jo, jag känner till flattr och gillar tanken. Har t.o.m. ett konto och vill minnas att jag satte upp något för RemoteStick. Däremot så är väl inte flattr så utbrett i Sverige, speciellt inte hos gemene man som antagligen inte ens vet vad det är. Tankesättet ligger väl väldigt nära doneringar om jag förstått det rätt? Dvs, jag behöver inte använda flattr för att få ta del av det folk producerar? Jag hade ju en doneringsversion av min app men den drog inte in många kronor. Har lite känslan att folk är för lata för att donera pengar. För jag tror inte det handlar om snålhet.
Snålhet är det absolut inte. Det är inte heller lathet - det är nog bekvämlighet. Vad vi märkt med Flattr är att folk stödjer (för det handlar om mer än donationer) jättemånga saker när de väl börjar förstå hur lätt det är. Gärna under längre tid. Det är för att det är så smidigt.

Flattr är inte jättestort i Sverige än. I tyskland så är Flattr i stort sett branschstandard och finns överallt i bloggar, tidningar osv. Det finns en hel del som använder Flattr i Debianvärlden också. I sverige så jobbar vi på att få Flattr större bl.a. genom vårt samarbete med Telenor - som kund hos dem får man konto på Flattr om man vill som de sponsrar t.o.m. med 150 spänn. Det gäller bara att få det lite mer synligt för de flesta känner inte till det.

Jag tror inte på att kräva betalt för mjukvara. Jag tror inte heller på att folk kan leva utan pengar. Det går att förena, men man måste våga utmana sina synsätt. Och tror man på alternativa saker, så får man nyttja dem och inte bara vänta på att de börjar nyttjas heller.. Flattr används t.ex. av ett stort korsstygnscommunity(!!!!) i USA som använder det för att stödja varandras skapande. De behövde inte andra än sig själva för att dra nytta av det. Det är dit jag vill inom de flesta communities, för det är snarare där intresset och stödet finns för det som skapas.

Personligen tycker jag det är märkligt att betala för en liten liten mjukvara. Jag har fritt operativsystem, fria mjukvaror som Firefox, VLC, SSH osv som jag kör alla mina dagliga rutiner med. Riktigt välutvecklade program som gjorts av tusentals människor helt fritt. För mig ter det sig lite konstigt att man då kan ekonomiskt värdesätta den där sista, låt oss säga appen, mer än allt det andra. Det är en filosofisk diskussion däremot...
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by gein »

kopimi wrote:
gein wrote:Jo, jag känner till flattr och gillar tanken. Har t.o.m. ett konto och vill minnas att jag satte upp något för RemoteStick. Däremot så är väl inte flattr så utbrett i Sverige, speciellt inte hos gemene man som antagligen inte ens vet vad det är. Tankesättet ligger väl väldigt nära doneringar om jag förstått det rätt? Dvs, jag behöver inte använda flattr för att få ta del av det folk producerar? Jag hade ju en doneringsversion av min app men den drog inte in många kronor. Har lite känslan att folk är för lata för att donera pengar. För jag tror inte det handlar om snålhet.
Snålhet är det absolut inte. Det är inte heller lathet - det är nog bekvämlighet. Vad vi märkt med Flattr är att folk stödjer (för det handlar om mer än donationer) jättemånga saker när de väl börjar förstå hur lätt det är. Gärna under längre tid. Det är för att det är så smidigt.

Flattr är inte jättestort i Sverige än. I tyskland så är Flattr i stort sett branschstandard och finns överallt i bloggar, tidningar osv. Det finns en hel del som använder Flattr i Debianvärlden också. I sverige så jobbar vi på att få Flattr större bl.a. genom vårt samarbete med Telenor - som kund hos dem får man konto på Flattr om man vill som de sponsrar t.o.m. med 150 spänn. Det gäller bara att få det lite mer synligt för de flesta känner inte till det.

Jag tror inte på att kräva betalt för mjukvara. Jag tror inte heller på att folk kan leva utan pengar. Det går att förena, men man måste våga utmana sina synsätt. Och tror man på alternativa saker, så får man nyttja dem och inte bara vänta på att de börjar nyttjas heller.. Flattr används t.ex. av ett stort korsstygnscommunity(!!!!) i USA som använder det för att stödja varandras skapande. De behövde inte andra än sig själva för att dra nytta av det. Det är dit jag vill inom de flesta communities, för det är snarare där intresset och stödet finns för det som skapas.

Personligen tycker jag det är märkligt att betala för en liten liten mjukvara. Jag har fritt operativsystem, fria mjukvaror som Firefox, VLC, SSH osv som jag kör alla mina dagliga rutiner med. Riktigt välutvecklade program som gjorts av tusentals människor helt fritt. För mig ter det sig lite konstigt att man då kan ekonomiskt värdesätta den där sista, låt oss säga appen, mer än allt det andra. Det är en filosofisk diskussion däremot...
Det är onekligen en filosofisk diskussion. Det är lätt att det tenderar att gå åt det hållet till slut. Lathet eller bekvämlighet. Jag tror nog vi menar samma sak.
Jag är hur som helst kluven men har på senare tid mer och mer känt att jag ligger närmare open source snarare än free software (för de som har koll på skillnaderna). Dvs, den kanske lite mindre radikala falangen som väljer att inte moralisera i samma utsträckning.

Tar man mitt fall som exempel så vet jag med relativt stor säkerhet att jag inte skulle få lika stor inkomst om jag valde Flattr + gratis app istället för en app som kostar pengar. Inte så mycket för att Flattr är litet i Sverige utan för att folk är bekväma. Vore folk inte bekväma av sig så hade fler köpt den doneringsapp jag har på Market. Jag antar alltså att det skulle finnas en korrelation mellan antalet användare som köpte doneringsappen med antalet potentiella Flattr-bidragare till min app. Har du donerat pengar för varje fri mjukvara du använder? Isåfall vore det intressant att veta ungefär hur mycket och vad du baserar storleken på doneringen på. Om du inte har donerat pengar för vissa fria mjukvaror du använder, varför inte? Bekvämlighet? Använder mjukvaran "för lite"? Mjukvaran är inte av den kvalité du förväntar dig?

(Jag hoppas vi fortsatt kan hålla diskussionen på en vänlig och ödmjuk nivå. Ämnet intresserar mig och jag hör mer än gärna andras åsikter och tankar)
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by gein »

kopimi wrote:För mig ter det sig lite konstigt att man då kan ekonomiskt värdesätta den där sista, låt oss säga appen, mer än allt det andra. Det är en filosofisk diskussion däremot...
Här håller jag inte riktigt med. Jag tycker det är orättvist att säga att någon som tar betalt för sin mjukvara värdesätter den (ekonomiskt) högre än all annan mjukvara som är billigare (därmed inkluderat all fri mjukvara). Man måste ta in flera aspekter anser jag. Ett stort projekt som Firefox har t.ex. helt andra förutsättningar att ta in alternativa inkomster. Större efterfrågan => större doneringsintäkter. Det är iaf mitt antagande. Med det antagandet skulle det finnas en kritisk gräns där det inte är lönsamt att utveckla en mjukvara därför att konsumenterna av mjukvaran är så få att intäkterna från donering inte räcker till. Alltså: Om alla tvingades att ge ut mjukvara fritt och istället ta in alternativa inkomster såsom Flattr så skulle min gissning vara att vi skulle se färre nischade mjukvaror som har en liten skara konsumenter. Visst, det är helt och hållet spekulationer från min sida. Men jag tycker nog ändå att det är rimliga antaganden jag gör.

Nu vill jag ta mitt eget fall som exempel igen (även om jag gärna ser diskussionen på en högre nivå, jag försöker bara exemplifiera). Skulle jag släppa min app gratis och istället sätta upp en Flattr-knapp så skulle jag få in betydligt mindre inkomster. Så pass lite att det inte skulle räcka till för att motivera alla de timmar som jag nu redan har lagt ner (och all den tid jag har framför mig) på den nya versionen. Dvs, om någon hade sagt till mig att jag måste ge ut den gratis så skulle jag antagligen inte ha skrivit om appen över huvud taget. Det jag känner mig tveksam till är om olika doneringsmöjligheter någonsin kommer bli så populära att inkomsten från en sådan källa skulle kunna mäta sig med att ta betalt. För vissa projekt, absolut. Det finns säkert exempel på det idag. Men inte för alla. Om något är fritt så kommer det alltid finnas de som väljer att inte donera något alls. Vilket betyder att de som faktiskt donerar behöver donera en större summa.
kopimi
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by kopimi »

gein wrote:Det är onekligen en filosofisk diskussion. Det är lätt att det tenderar att gå åt det hållet till slut. Lathet eller bekvämlighet. Jag tror nog vi menar samma sak.
Jag är hur som helst kluven men har på senare tid mer och mer känt att jag ligger närmare open source snarare än free software (för de som har koll på skillnaderna). Dvs, den kanske lite mindre radikala falangen som väljer att inte moralisera i samma utsträckning.

Tar man mitt fall som exempel så vet jag med relativt stor säkerhet att jag inte skulle få lika stor inkomst om jag valde Flattr + gratis app istället för en app som kostar pengar. Inte så mycket för att Flattr är litet i Sverige utan för att folk är bekväma. Vore folk inte bekväma av sig så hade fler köpt den doneringsapp jag har på Market. Jag antar alltså att det skulle finnas en korrelation mellan antalet användare som köpte doneringsappen med antalet potentiella Flattr-bidragare till min app. Har du donerat pengar för varje fri mjukvara du använder? Isåfall vore det intressant att veta ungefär hur mycket och vad du baserar storleken på doneringen på. Om du inte har donerat pengar för vissa fria mjukvaror du använder, varför inte? Bekvämlighet? Använder mjukvaran "för lite"? Mjukvaran är inte av den kvalité du förväntar dig?

(Jag hoppas vi fortsatt kan hålla diskussionen på en vänlig och ödmjuk nivå. Ämnet intresserar mig och jag hör mer än gärna andras åsikter och tankar)
Oj, nu blev det dubbla svar från dig och långa trådar. Trettondagen idag så jag tänkte få saker gjorda och inte bara prata idag, så det kommer nog bara lite kortare svar här.
Flattrs uppgift och mål är inte att få människor att kunna leva av att skapa. Det är snarare ett stöd för de som skapar. Vi tror stenhårt på många bäckar små - men bara ett sätt att få betalt på är idag inte längre riktigt funktionellt - speciellt inte när det gäller fri mjukvara, kultur och dylikt. Själv stödjer jag många olika fria mjukvaror - men också på olika vis. Förutom att jag skänker pengar (både till organisationer som sponsrar olika projekt, men också direkt till projekten), Flattrar ganska friskt varje månad + donerar via Flattr donationsfunktion, stödjer via paypal/autogiro mm, så stödjer jag även med min tid. Ofta är jag och diskuterar anledningen till att fri mjukvara är viktig för samhället i såväl politiska sammanhang som rent krasst kommersiella. Alla bidrar vi lite olika. Andra använder bara mjukvaran - men det är också en form av betalning. Om jag väljer att inte använda Windows så förlorar Microsoft pengar - och därmed så växer fri/öppen källkods-världen lite mer. Både i slagkraft men även i att de blir viktigare med fler användare och därmed kan få bidrag, fler får jobb för konsulttjänster/utveckling mm. Titta på hur det skedde i Brasilien, där man förbjudit proprietär mjukvara från att köpas in av stat/kommun/region. Det har lett till att det finns massa nya inhemska jobb för utvecklare (tio tusentals nya) samtidigt som totalkostnaden ändå har sjunkit eftersom man inte betalar för licenser. Något som också sker är ju såklart att medborgarna får insyn i källkoden som utvecklas av de nya utvecklarna eftersom det är en del av kontrakten - all källkod skall göras (och förbli) öppen. Man betalar 1 gång istället för 100tals för mjukvaran.

Summa summarum, pengar är inte enda formen av betalning. Fråga Media Markt - när jag köper en pryl hos dem som de prismatchar så förlorar de pengar på försäljningen. Men de tjänar en kund som vet att de alltid kommer matcha priset. När de till slut pröjsat mig och alla andra länge nog så har de inga konkurrenter kvar (se vad som hände med onoff)... sitter man ensam kvar får man dessutom alla kunder....
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Att ta betalt eller inte

Post by hekj »

Kan dela med mig av mina erfarenheter angående NexaHome och PayPal (knapp finns längst ner på nexahome.se), gjorde det möjligt att donera pengar Oktober 2010 efter att en norrman kontaktat mig och ville visa sin uppskattning genom att lämna ett bidrag.

Edit: Har kompletterat nedanstående statistik med 2012 års siffror...

Statistik - PayPal
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=3105

Tack för era bidrag!

När jag kollar efter appar på Google Play så ser jag att det finns många utvecklare som tar betalt genom att visa reklam i sina gratis-appar.

Har lagt upp en ny gratis-app (utan reklam) på Google Play, NewsWasher.
https://play.google.com/store/apps/deta ... asher.free

Funderar på om jag också ska lägga upp en reklamfinansierad version.

Här finns en beskrivning av appen.
http://newswasher.com
swecmh
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by swecmh »

Årets donering pay-palad.
Tack för ett bra programkoncept!

/Morgan
swecmh
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Att ta betalt eller inte

Post by swecmh »

"Funderar på om jag också ska lägga upp en reklamfinansierad version."

Jag tycker att det är OK att i gratis-appar ha reklam i en _liten_ banner.
Vill jag ha bättre GUI (utan reklambanner) så köper jag appen, om den inte kostar för mycket.
Post Reply