Styra portöppnare med Nexa/Telldus 24V eller 5V

Moderator: Telldus

Post Reply
Fjomas
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra portöppnare med Nexa/Telldus 24V eller 5V

Post by Fjomas »

Har en Supramatic E från Garageportexperten som jag öppnar med en fjädrande brytare inne i garaget.
Brytaren är koppad på en plint som ger 5 volt och vid impuls så öppnar/stannar eller stänger den.
Det finns även en plint på 24 volt som är oanvänd som ger samma resultat.

Vad skall jag använda för att styra den via Znet lite V2?

Någon som också vet varför det finns både 5 V och 24 V med samma funktion, och varför elektrikern valt att koppla brytaren på 5 V?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra portöppnare med Nexa/Telldus 24V eller 5V

Post by etompau »

Försöker titta runt i Hörmans manual och jag tror du blandar ihop lite grejer här.
Som jag förstår manualen så ska en extern spänningsfri kontakt kopplas till plint 20 och 21.
Sedan finns det 24 V att tillgå för att driva en extern utrustning på plint 20 (0V) och 5 (+24 V).

Om din nuvarande återfjädrande knapp sitter på plint 20 och 21 så ska du bara parallellkoppla den med en passande extern mottagare som har en potentialfri kontakt.
Om du vill köra med 433-grejor så borde Nexa WRR-1 duga. Den ska dock matas med 230V. För Z-wave skulle en Qubino Flush 1 Relay kunna funka.
Den går även att driva på 24 VDC:
Fjomas
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra portöppnare med Nexa/Telldus 24V eller 5V

Post by Fjomas »

Inte för att jag är någon stjärna på el. :)

Nu har jag kopplat in en Nexa WRR-1 som matas med 230V från ett närliggande vägguttag.
Sedan har jag kopplat in D1 & D2 till samma anslutning som den befintliga fjädrande väggbrytaren.
Nu fungerar inte väggbrytaren längre.??
(S1 & S2 har jag inte kopplat alls)
Nexa brytaren klickar vid aktivering via Telldus Live eller appen, men inget händer.
Jag blir inte klok.
Fjomas
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra portöppnare med Nexa/Telldus 24V eller 5V

Post by Fjomas »

Nu har jag kopplat tillbaka till "orginal" och har bara den fjädrande väggbrytaren på 5V plinten.
Och då även testat med Nexa WRR-1 på 24V anslutningen, men får inte Vexa att fungera.
Däremot fungerar nu väggbrytaren.
WRR-1 klickar varje gång jag skickar en på signal, så kontakt med den har jag.
Den är inställd som självlärande Pro on/off i Telldus Live.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra portöppnare med Nexa/Telldus 24V eller 5V

Post by etompau »

Hur har du ställt in timerfunktionen i WRR-1? Eftersom du har en återfjädrande brytare så ska WRR-1 bara ge en kort slutning via sitt relä.
Sätt timern på 1 sekund.

Tycker inte du ska blanda in 24V-matningen i detta.
Att du kan mäta 5V över din knapp beror på att portstyrningslogiken matas internt med 5V.
Ett råd, var försiktig med din portstyrning, om du gör fel kan det bli en dyrbara reparation.
Fjomas
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra portöppnare med Nexa/Telldus 24V eller 5V

Post by Fjomas »

WRR-1 står på 1 sek.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra portöppnare med Nexa/Telldus 24V eller 5V

Post by etompau »

Du får försöka analysera problemet lite noggrannare. Det ska inte vara något problem att lägga WRR-1 parallellt över en befintlig vanlig brytare.
Utgår från att befintlig brytare är "öppen" i viloläge och sluter kort när du trycker på knappen.

viewtopic.php?f=1&t=6368&p=35009&hilit= ... 169#p35009
Post Reply