Bra termometrar?

Moderator: Telldus

Post Reply
Broberg88
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Bra termometrar?

Post by Broberg88 »

Köpte två av telldus egna termometrar som även visar fuktighet.
Ligger dom bredvid varandra på bordet så visar dom upp till en grad skillnad. Jag gissar på att man inte kan kalibrera dom.

Finns det något annat märke som visar mer lika varandra?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bra termometrar?

Post by etompau »

Skulle säga att dessa givare tillverkas med en noggrannhet på +- 0,5 - 1,0 grad Celsius även om det inte framgår av specifikationerna.
Om du då jämför värdet från två givare riskera du att dessa diffar på 1-2 grader om enheterna ligger i ytterområdet på sin noggrannhet.
Detta blir inget problem om du bara använder en givare för att göra en mätning, vilket är det normal. Du får då noggrannheten för just den givaren.
Ska du ha bättre noggrannhet mellan två eller flera givare, ja då är det industri eller laboratoriegrejor du ska ha, då med en fet prislapp.

Jag använder själv några givare av typen multisensor https://tictail.com/foogadgets/wireless ... sensor-mk3
till dessa kan du koppla givare med en specificerad noggrannhet på +- 0,5 grader.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... DummvLpx8c

Annars är väl Oregon kända för att göra kvalitetsgrejor, även "vikinggivaren" funkar bra.
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bra termometrar?

Post by Leffe »

Broberg88 wrote: Fri Jan 26, 2018 11:55 pm Köpte två av telldus egna termometrar som även visar fuktighet.
Ligger dom bredvid varandra på bordet så visar dom upp till en grad skillnad. Jag gissar på att man inte kan kalibrera dom.

Finns det något annat märke som visar mer lika varandra?
Nja som sagt ovan är det nog svårt att få bättre digitala termometrar till ett överkomligt pris
Om vi undantar sk industri och laboratorie termometrar så är det så att undantagslöst har digitala termometrar(oavsett om dom är sändande eller ej) en felvisning på 2% av mätvärdet +- 0,8 gC och lägger man då till att några har en sämre kvalitet på AD omvandlaren så blir det ännu större .

Om vi tittar på den termometern från Telldus som jag tror du har så blir det ju något i stil med
Mätområdet på den är ju -40 till +50 = 90 gC
2% av 90 =1,8 gC +- 0,8 gC resulterar ju i en felvisning på 2, 6 gC som sämst
Lägger man då till en AD omvandlare av ännu sämre kvalitet blir ju resultatet ännu sämre
Så vi får nog nöja oss med att det är inga vetenskapliga siffror vi läser av

Detta gäller även om proben till termometern har bra värden beroende på att det är AD omvandlaren som ställer till det
Post Reply