Få Tellstick att pinga en enhet

Moderator: Telldus

Post Reply
DenSnea
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Få Tellstick att pinga en enhet

Post by DenSnea »

Hej

Finns det någon möjlighet att få en tellstick (net/znet) att pinga en enhet, säg en mobiltelefon på det lokala nätverket, för att få status om enheten är påslagen i nätverket eller ej, och i sin tur lägga upp scener därefter? Tex. om alla mobiltelefoner befinner sig utanför lokala nätverket, stäng av samtliga lampor och tv.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Få Tellstick att pinga en enhet

Post by etompau »

Ingenting är väl omöjligt men jag har inte sett någon lösning där just Tellstick:en pingar enheter på nätet.
Det du önskar är genomförbart med tjänsten IFTTT. Där har du möjlighet att trigga enheter i ditt telldussystem om en mobil ansluter till ett trådlös nätverk och/eller befinner sig på en specifik plats (geofence).
Flest möjligheter ges om det är en android-telefon du har.
DenSnea
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Få Tellstick att pinga en enhet

Post by DenSnea »

Okej, ja jag har sneglat lite på detta men det betyder väl att jag måste installera IFTTT på samtliga telefoner som det berör? Hade önskat att jag kunde få till en lokal styrning som bara lyssnade efter ip numren, då jag helst inte vill ha en app igång som slukar batterier.

Anledningen till att jag frågar är för att jag har en net idag men funderar på att uppgradera till en znet lite v2, men undrar om den funktionaliteten fanns där. Läste någonstans att znet pro skulle ha stöd för plugins men den hade väl inte släppts än.
Post Reply