Magnetsensor för dörr o fönster

Moderator: Telldus

Post Reply
Berra62
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Magnetsensor för dörr o fönster

Post by Berra62 »

Hej!

Har precis börjat med detta så har nu lyckat programmera mina enheter, men jag har en magnetsensor som jag kopplat till en fjärrkontakt så att när man öppnar dörren så skall den tända lampan för att sen lysa i 10 minuter och sedan släcka lampan, då jag har satt switchen i dom 2 stiften för 10 min. Det funkar, men nu vill jag lägga upp en regel som säger att den bara skall tända lampan under vissa tider om man öppnar dörren. Har försökt att lägga upp en trigger som startas av att man öppnar dörren, sen lagt ett villkor på att detta bara får ske vissa tider men det funkar inte. För om jag öppnar dörren så tänds lampan ändå. Vad kan jag ha gjort för fel? Sen om jag vill rensa minnet i magnetsensorn hur gör jag då. Skulle behöva göra så att den inte är kopplad till just denna fjärrkontakt. Tacksam för svar.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Magnetsensor för dörr o fönster

Post by etompau »

1. Du rensar ej minnet i magnetkontaktsändaren utan det sker i mottagaren. Hur du gör beror på vilken mottagare du har, men ofta gör du det genom att hålla inne registreringsknappen på mottagaren i några sekunder, därefter släppa knappen och därefter trycka på den igen.

2. För att få till önskad funktion måste du låta magnetkontakten aktivera en händelse.
- lägg upp din magnetkontakt som en enhet, läs in dess huskod.
- verifiera att lampikonen tänds och släcks när du aktivera magnetkontakten.
- skapa en händelse som triggas av att magnetkontakten aktiveras och med önskat tidsvillkor.
- skapa även en händelse som triggas av att magnetkontakten stängs av och med åtgärd att stänga av din mottagare.
Berra62
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetsensor för dörr o fönster

Post by Berra62 »

Tack för tipsen, nu fick jag till det så nu funkar det så som jag ville ha det.
Post Reply