Bygga mottagre?

Moderator: Telldus

supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Right, nu har jag kollat och testat lite olika. 

ACG var avstängt.

Kan inte se att:
nf/40/3/1/0 
nf/30/3/1/0 
nf/20/3/1/0

ger någon skillnad i räckvidd...

har minskat volymen till 1 men får fortfarande in höga värden.. "långt in på grönt"... verkar inte påverka så mkt.. kan det vara att vi inte hade exakt värde på R1 (5.1k ist f 4.71) 

lurar på det där att koppla bort NHS-filtret helt... enlig ditt förslag. det borde jag kunna få till utan att löda... tror jag.. om jag tvistar ihop ledarna.

Men jag antar att jag provar det efter dess att jag provat med extern / rätt längd på antennen...

(hur långt från datorn bör makapären vara?)
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Jag brukar ha den minst 2m bort. Den tycker inte alls om min dator...
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Vad konstigt, du får ju in jättestarka signaler trots att du skruvar ner nivån nästan till noll...hur kan det läcka igenom så mycket då?

Är det helt svart mellan sändningarna eller kan du se att den gula stapeln fladdrar lite (hos mig är gula stapeln hela tiden synlig och den fladdrar lite upp/ner. När jag sänder fylls det på med grönt)

Kör du XP eller Vista?

Om XP, är du säker på att du reglerar nivån på rätt enhet (plantronics måste då vara vald standardenhet för att man skall kunna ställa in nivån)?

Det är inte så att plantronics drivrutinen lagt in något effekt filter? Det borde i så fall också visas under avancerat för mikrofoninställningen

Helst skulle man vilja köra med en enkel windows standarddrivrutin men jag vet inte om det funkar

Att du har 5.1k borde bara dämpa ytterligare men det verkar inte vara problemet här

Om du tar bort NHS filtret så får du bara ännu starkare signal, ta inte bort det ännu

Jag har inte haft problem med att den var för nära datorn, en-två meter ifrån är väl bra för labtest. I "produktionssystemet" använder jag en liten USB server -> nätverket så att mottagaren kan stå högt i övervåningen långt från datorn

Lite nya tester (utan lödning)

- mät din antenn, den svarta sladden , hur lång är den?
- blir det lika dålig räckvidd med en annan sändare typ NEXA fjärr
- logga några fler raw värden när du står på olika avstånd från mottgaren tex 1,2,5 och 10 meter. Skulle vilja se hur snabbt signalstyrkan avtar

PS det är ju ett snyggt litet bygge du har så vi bara måste få igång det!

mvh
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Skulle inte problemen ändå kunna vara kopplade till att tillverkaren av det "ljudkort" som används hade möjlighet att tillverka ett kort som var anpassad till just den mikrofon som satt i headsetet. Den micken skulle ju i teorin kunna jobba med vilka nivåer som helst, det skulle ju kunna sitta en OP-amp eller nån annan anpassning på kortet som sabbar upp denna inkoppling. Jag röstar för att testa med det andra ljudkoret...
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Ja, jag är också benägen att hålla med, det sitter ju en hel del elektronik på plantronics kortet, kanske finns automatisk reglering av nivåer för att få en perfekt ljudbild och upptagning av mikrofonljud

Om man tittar på detaljerna i själva signalen så ser man faktiskt att det finns en klar tendens till "insvängningar" av nivån på samtliga flanker. Sådana har inte jag på mina mätningar. Jag tycker att detta tyder på någon form av reglerkrets antingen på kortet eller i drivrutinen (eller så beror det kanske på NHS filtret)

Det kanske är något av detta som gör att en inställning fungerar bra på kortare avstånd men inte på längre eftersom "självregleringen" träder in och sabbar

Det vore, förutom att få se fler mätningar på olika avstånd, också intressant att se en bild som visar den andra tabben, dvs "Pulse Length Distribution" för någon av mätningarna

Sen är jag också för att byta ljudkort till det vi vet fungerar men behålla mottagarmodulen. Steg 2 blir, om det fortfarande inte fungerar, att även byta ut den.


mvh
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Jag har en sådan där UPM väderstation fast den större modellen. Rent allmänt har jag alltid tyckt att den är kass vad avser mottagningen (det har jag visst skrivit förr)

Skruvade isär den nu idag (eftersom det regnar) och inuti sitter samma modul som du hade i din ESI

Jag förlängde också antennen till 34.5 cm som jag själv desperat föreslog men det gav ingen märkbar förbättring (kanske något...)

Skall slakta den och bygga ihop en "referens" mottagare lika din men använda ett enkelt USB ljudkort av den sort du också har. Resterna skickar jag med glädje till elektronikåtervinning vid nästa vända till soptippen


Återkommer med resultat senare

mvh
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Är det helt svart mellan sändningarna
Japp
Kör du XP eller Vista?
7
- mät din antenn, den svarta sladden , hur lång är den?
Den isolerade delen är: 17,15
Sedan är min bedömning att det är cirka 3-4 mm som är oisolerat vid lödningen.. men det beror på var man skall börja mäta...
den svarta sladden
Jasså, är det antennen???! :wink:
PS det är ju ett snyggt litet bygge du har så vi bara måste få igång det!

Tyckte det också.. men nu är jag berädd att ge upp...
Jag röstar för att testa med det andra ljudkoret...
Det kanske är något av detta som gör att en inställning fungerar bra på kortare avstånd men inte på längre eftersom "självregleringen" träder in och sabbar
Känns som det är troligt.

Fråga/Ide/(eller kanske precis vad ni menade)

Om jag skalar en mic/audio-kabel och ansluter signal & jord till mitt kjell usb kort så kanske man kan få det att lira utan att löda?

(lödkolven är inte tillgänglig idag och det kommer dröja typ 1-2 veckor tills jag kan få komma till förorten igen)

driva kretsen med plantronicsen och ta signalen med kjelle?
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Image
Hittade 5 st 3.5mm pluggar i techtrashlådan. Det lutar åt, antingen en gamal MS-mediacenter IR sändare, eller ett par sony-lurar som vi nog aldrig kommer sakna.

Fördel Sony:
Troligen skärmad.

Fördel MS:
Bara 2 ledare och den ena verkar vara markerad som - på kabeln. (min multimeter är med min lödkolv i förorten). Kommer testa med ett batteri och tungan...

Kan det finnas risker med att att ha +5v och jord/signal från olika datorer eller är det safe?

Provar först med att köra efter filtret...
Last edited by supermangesthlm on Sun May 23, 2010 1:14 pm, edited 1 time in total.
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Funkar detta borde jag byta handel till McGyver:
Image
(fick elda lite på jord för att kunna skala utan att klippa..)

Inte lika cleent inuti längre:
Image

Men utanpå ser det okej ut tycker jag:
Image

Allright. Om någon tror att jag kan bränna mina USB-portar eller liknande, posta något innom en kvart?? (or forever hold your peace!)

Sen blir det åka av!? :P :P

Nu kör vi!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Mer än en kvart har gått men det borde gå...varför koppla till två olika datorer??? Samma dator men två usb portar räcker
Datorn bör ju hitta båda ljudkorten (hoppas du inte behöver lämna dom till ljudskroten bara...håller tummarna)

mvh
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Konstigt... nu får jag inte ut någonting... fast jag tror att jag kanske fick in några signaler när jag kopplade först.. fast jag vet inte riktigt vad som hände där..

Plantronicsen installeras och kommer upp i listan - alltså mottagren borde ha ström.

sneak-usb-kjelle installeras och jag har provat med att köra med en vanlig mic och det funkar. (en sak undrar jag lite över.. dioden blinkar hela tiden - skall det vara så?)

Nåja.. hinner inte testa mer nu.. familjen har vaknat från sina eftermiddagsvilor.. så jag får sitta en stund i kväll igen..
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

har jag för lång signalkabel kanske? typ 120 cm oskärmat? förlust av mina klena signaler där?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Har du konfigurerat det nya ljudkortet i Windows? (AGC OFF, nivå 100)
mvh
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

supermangesthlm wrote: (en sak undrar jag lite över.. dioden blinkar hela tiden - skall det vara så?)
Min blinkar friskt hela tiden så det är säkert bra.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Jag har nu labbat lite med den mottagarmodul som satt i min väderstation (UPM)

Min slutsats är att det är en mycket "billig" modul med låg känslighet. Det förklarar också varför min väderstation hade så svårt att hitta sensorerna

Den är i jämförelse med mina AUREL moduler helt värdelös

Jag lyckades trots allt få igång den delvis

- den avkodar Nexa fjärrkommandon på ca 10 meters avstånd
- den tar emot upm sensorer på ca 2-3 meters avstånd
- jag har inte lyckats ställa in parametrar så att den avkodar NexaL

Parametrar:
no lowpass filter
flank swing 90
flank length 5
flank holdoff 2
burst length comp 75

I princip en rak koppling mellan micken på usb ljudkortet och mottagarens signalutgång (belastar mottagarmodulens utgång med en 10k trimpot ställd för att ge max signal till ljudkortet)

Provat med bra extern antenn, tycker inte att det gav någon förbättring

Modulen är också en kandidat för återvinning....


mvh
Post Reply