Är Tellstick Net/Telldus Live helt opålitligt?

Moderator: Telldus

Post Reply
munge
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Är Tellstick Net/Telldus Live helt opålitligt?

Post by munge »

Jag körde gamla original-Tellstick under några år på landet utan problem. Diverse brytare från Nexa och Proove. Nu har jag dammat av prylarna och skaffat en Tellstick Net (sålde den gamla förut). Till min besvikelse så verkar ju Tellstick Net och Telldus Live helt värdelöst! Är det något som är allmänt känt? Borde jag skaffa original-Tellstick i stället? Helt slumpmässigt om kommandon går fram eller inte, och ingen skillnad om jag kör appen eller styr direkt från live.telldus.com.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Är Tellstick Net/Telldus Live helt opålitligt?

Post by arneolav »

Har selv 2 stk TellsticNet, hjemme og på hytta, med mange titalls NEXA brytere, dimmere, diverse temperaturgivere.
Benytter TelldusLive og app.
Det här fungere til 99.9%

Du kan prøve og resette/nullstille brytere og gjøre ny opplæring.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Är Tellstick Net/Telldus Live helt opålitligt?

Post by etompau »

Har driftsatt 5 system med Net, inga problem öht. Som vanligt när det gäller 433-mottagare gäller det att testa och justera lite för de mottagare som sitter längs från Tellstick:en.
När det är gjort, är enligt min uppfattning, tillförlitligheten mycket bra för ett system som kostar knappt 1000 kr. De avbrott jag har haft, har varit relaterat till inkommande fiberförbindelse.

433-mottagarna är uppbyggda på enklast och billigaste sätt, vilket kan göra ett det finns spridning i deras känslighet. Testa med att byt plats på mottagare som inte reagerar på varje kommando.
Enskilda hårdvarufel på Net ska inte heller uteslutas.
Post Reply