TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Moderator: Telldus

Post Reply
jodo2017
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Post by jodo2017 »

Hej!

Idag fick jag hem min TellStick ZNet Lite v2 (v1.0.11) och har haft problem med att försöka få Tellsticken att koppla ihop sig med mina Nexa mottagare.
Jag har 3st Nexa NEYCR-1500 och 3st Nexa PBR-2300 och har sett till att rensa deras minne.
Först försökte jag i ca 2h och det har visat sig vara helt omöjligt att få Tellsticken att slå på/av mottagarna.
Den har inga problem att läsa temperatursensorer på 433,92MHz

Helt plötsligt började det fungera och jag lyckades programmera alla mina mottagare och de fungerade jättebra.
1h timme senare kopplade jag bort strömmen från Tellsticken för att byta eluttag i väggen och kopplade in den igen. Den kopplade upp sig till Telldus Live och jag kunde se alla mina programmerade mottagare, men nu klarar den inte av att kontrollera en enda. Det är som att den tappar förmågan att sända signaler.

Jag får inget felmeddelande. På webben/appen ser det ut som att signalen går iväg och mottagarstatusen ändras, men i verkligheten händer det inget alls.

Jag har testat att starta om tellsticken en massa gånger nu, både med el från eluttag och från routerns usb-port. samt att jag testat på alla möjliga avstånd från mottagarna (10cm-30m).

Jag misstänker att den slutar sända helt och hållet eftersom inget funkar och innan jag startade om den funkade alla mottagare i huset , på upp till 30m.

Jag har skickat mail till telldus support, men i väntan på svar undrar jag ifall någon känner igen detta och eventuellt har förslag på lösning.
tfri
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Post by tfri »

Försöker också få min nya Tellstick znet lite v2 att funka med mina gamla Nexa PBR-2300. Hopplöst.

Har du fått något svar ännu från Telldus support?
jodo2017
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Post by jodo2017 »

Ja, jag fick svar från supporten. Det var fel på enheten och fick den utbytt. Nu funkar allt som det ska.
Serut
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Post by Serut »

Har ungefär samma problem har dryg 40 enheter och dom kommer och går som dom vill, kan heller inte spara någon konfiguration på enheterna.
Har bytt enhet, l den första kunde inte ta emot z-wave enheter bara 433 enheter...
Den andra har slutat att ta emot z-wave enheter men går fortfarande att ansluta 433, får bara upp ett felmeddelande när jag försöker ansluta z-wave.
inkonsekventa fel, det som funka igår funkar inte i dag...
Swerino
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Post by Swerino »

Samma problem. Ersatte min Tellstick net v1 som fungerat avbrottsfritt i flera år. Ville uppgradera för att få möjlighet till Zwave och "lokal" lagring av händelser, enheter och scheman.
Alla mina tempgivare som visas under "sensorer" visas i app och webb som förut men Znet sändaren verkar leva ett eget liv.
Znet visar att den tar emot signalen från app eller webb via sin röda indikator led men det verkar inte som att den sänder, iaf. Inte så att mottagarna förstår. Problemet kommer och går och jag ser ingen logik och förutsägbarhet i när.
Tur att jag har kvar fjärrkontroller och fjärrströmbrytare som går "direkt" mot mottagarna, annars skulle familjen få leva med lamproulette över dygnet... :-/
Jag har HW Batch:14560 på min Tellstick Znet lite v2, har ni samma?
zurfvision
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Post by zurfvision »

Samma batch som tidigare nämnt och samma problem.
Supporten finns det mer att önska om.
Tar fruktansvärt lång tid att få svar där. :banghead:
Nty
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Post by Nty »

Jag har precis köpt en TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11 från INIT (har också en TellStick Net v17 sen något år).

Det fungerar fint att lägga till Z-Wave och Proove (433,92) men när jag ska lägga till NEXA, både väggplugg och inbyggnas bakom vägknapp (433,92) så verkar det inte sändas ut en korrekt signal. När jag sänder ut en signal så blinkar symbolen till rött så det verkar som en signal skickas. Jag kan inte lägga till en NEXA-enhet genom att "lär upp-funktion", inget händer. Jag har lagt till enheterna med koderna som jag hade i TellStick Net.

Den tar emot sensorer korrekt på 433,92 och det fungerar som sagt för Proove-väggpluggarna (både dimmar och vanliga on/off).

När jag lägger till NEXA till min gamla TellStick Net så fungerar det fint så det kan inte vara fel på mottagarenheterna.

Någon som har något tips?

Batch är 14560
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Post by etompau »

Nty wrote:Jag har precis köpt en TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11 från INIT (har också en TellStick Net v17 sen något år).

Det fungerar fint att lägga till Z-Wave och Proove (433,92) men när jag ska lägga till NEXA, både väggplugg och inbyggnas bakom vägknapp (433,92) så verkar det inte sändas ut en korrekt signal. När jag sänder ut en signal så blinkar symbolen till rött så det verkar som en signal skickas. Jag kan inte lägga till en NEXA-enhet genom att "lär upp-funktion", inget händer. Jag har lagt till enheterna med koderna som jag hade i TellStick Net.

Den tar emot sensorer korrekt på 433,92 och det fungerar som sagt för Proove-väggpluggarna (både dimmar och vanliga on/off).

När jag lägger till NEXA till min gamla TellStick Net så fungerar det fint så det kan inte vara fel på mottagarenheterna.

Någon som har något tips?

Batch är 14560
Du kan uppenbart styra andra 433-prylar, då ska det inte vara något problem med sändardelen. Om du använder samma huskoder i din Znet som du hade i din Net , behöver du ju inte lära upp mottagarna. Kanske är minnet fullt i de mottagare du testar med. Annars med den beskrivning du ger, borde det fungera OK tycker jag.
Nty
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite v2 sänder inte 433-signal

Post by Nty »

Jag har lagt till koderna som jag hade i min gamla NET-enhet.

Jag fick ett svar från supporten idag och dom säger att några enheter har problem med att lägga till Nexa-enheter. Dom kommer byta ut min Telldus.
Post Reply