Termometrar för "höga" temperaturer

Moderator: Telldus

Post Reply
arrowsmith
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Termometrar för "höga" temperaturer

Post by arrowsmith »

Är det någon som har exempel på fungerande 433MHz temometrar som klarar lite högre temperaturer?
Jag ska övervaka min pannas temperatur samt framledning och retur till radiatorkretsen.
Jag var inne på att bygga om befintliga termometrar, men generellt så når dom max runt +60-70C vilket givetvis inte räcker.

Hittade då Foogadgets multisensor "grej". Vad är erfarenheterna av dom? Räckvidd?
Jag har googlat lite men tycker mej sakna en bra dokumenterad installation som referens för installation & funktion.

Men vad finns det för fler alternativ?
Fyll på nedan med hur ni gjort och vad som finns länkar e-bay alternativ mm.

Tack på förhand !! :wave:

//HB
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Termometrar för "höga" temperaturer

Post by etompau »

Skulle starkt rekommendera att du använder multisensorn. Med denna kan du hänga på flera givare av typen DS18B20 i ett bussnät och då få flera mätvärde från din panna från samma givarmodul.
Har byggt flera av dessa givare och de rullar på mycket bra.
Du hittar de flesta delarna på ebay, ex 433-sändarmodul, PIC-processor och 18B20-givarna. Dock finns det en risk att du får falska givare.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Termometrar för "höga" temperaturer

Post by arneolav »

Jeg vil også anbefale Foo multisensor.
Sensor DS18b20: Operating temperature range: -55°C - +125°C (-67°F - +257°F)

Jeg har mange (15-20stk)sensorer av denne typen:
http://www.ebay.com/itm/10pcs-DS18b20-W ... SwuzRXcysJ

Aldri hatt problemer med Foo multisensor eller DS18b20.
En stor fordel er at sensorene har fast adresse, altså ingen ny adresse ved strømbrudd.

Til én FOO multisensor kan du koble til mange sensorer og 100meter kabel.
Foo multisensor behøver 5volt, standard USB er ok.
arrowsmith
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Termometrar för "höga" temperaturer

Post by arrowsmith »

Tack för snabba och utförliga svar !!
:D

Hur är det med FOO's räckvidd på signalen?
Jag tycker att min Telldus har förvånansvärt svårt att kommunicera med mina övriga moduler
trots att jag lagt 400+ på en ny antenn från Lohelectronics som folk varmt rekommenderar.

Fortsätt gärna posta om det är fler som har åsikter !

//HB
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Termometrar för "höga" temperaturer

Post by tronde »

Hvor stor rekkevidde har du bruk for? Er det bygningsmessige utfordringer som f.eks armert betong? Jeg oppfatter i alle fall min multisensor som både stabil og god.

Multisensoren kan også koples til et termoelement via adapter slik at du kan måle opp til mange hundre grader, f.eks røykgasstemperatur.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Termometrar för "höga" temperaturer

Post by arneolav »

Jeg har ikke testet rekkevidden, men opplever den som meget bra.
Hvis praktisk mulig, kan du montere én multisensor i nærheten av Tellstic og trekke kabler til flere (mange) sensorer.
Det går også bra å trekke én lang kabel fra/til multisenoren med flere sensorer tilkoblet i andre enden.
Jeg har én kabel ut av huset (ut av kjeller) og flere målepunkter ute (og inne).
Mulighetene er utrolig mange og med rett kobling fungerer det alltid.
Sensorer DS18b20 med kabel er enkle å koble til, gul tråd er signal, rød er +5 volt, svart er minus.
arrowsmith
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Termometrar för "höga" temperaturer

Post by arrowsmith »

Jag har beställt en FOO multisensor som kom i brevlådan idag efter era goda rekomendationer.
Tack för tipsen!


Vi får se när det blir dax att testa den, för jag har stora problem med den generella funktionen på min
Telldus Tellstick netV2 för tillfället när det kommer till räckvidd och funktion.
Jag startade en ny tråd om det och får nog se till att lösa det först innan jag bygger ut systemet mer
när inte "grunden" är mer stabil....... :roll:

http://forum.telldus.com/viewtopic.php?f=2&t=6353
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Termometrar för "höga" temperaturer

Post by Leffe »

arrowsmith wrote:Jag har beställt en FOO multisensor som kom i brevlådan idag efter era goda rekomendationer.
Tack för tipsen!


Vi får se när det blir dax att testa den, för jag har stora problem med den generella funktionen på min
Telldus Tellstick netV2 för tillfället när det kommer till räckvidd och funktion.
Jag startade en ny tråd om det och får nog se till att lösa det först innan jag bygger ut systemet mer
när inte "grunden" är mer stabil....... :roll:

http://forum.telldus.com/viewtopic.php?f=2&t=6353

Hej var beställde du den någonstans?? , hittar ingen som säljer
Post Reply