Proove in/out termometer visar 162,4 grader

Moderator: Telldus

Post Reply
Wheel
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Proove in/out termometer visar 162,4 grader

Post by Wheel »

Oftast, men inte alltid, visar utetemperaturen 162,4 grader. I övrigt funkar allt som det ska. Vad beror det på?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove in/out termometer visar 162,4 grader

Post by etompau »

Svårt att säga, men kanske:
- felaktig/trasig hårdvara i givaren
- dåligt batteri
- fel i överföringen mellan givare och Tellstick. Har sett det någon gång, dock mycket ovanligt, att man kan få in ett helt galet temp-värde, men som sagt, här sker det mycket sällan.
blackt
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove in/out termometer visar 162,4 grader

Post by blackt »

Fungerar den för någon annan? Har beställt en idag från Telldus sida. Kikade i Telldus Live för att lägga till den och valde märke "Proove" men hittar inte termometern?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove in/out termometer visar 162,4 grader

Post by etompau »

blackt wrote:Fungerar den för någon annan? Har beställt en idag från Telldus sida. Kikade i Telldus Live för att lägga till den och valde märke "Proove" men hittar inte termometern?
Termometrar och andra givare lägger man inte till manuellt, de dyker upp automatiskt när Tellstick:en har snappat upp givarsignalerna.
blackt
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove in/out termometer visar 162,4 grader

Post by blackt »

:-)
Jag märkte det och den funger perfekt hitentills!

Tack för svaret :-)
Magblo01
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove in/out termometer visar 162,4 grader

Post by Magblo01 »

Jag har två "TELLDUS INNE/UTE TERMO/HYGRO SENSOR 433MHZ 312203" som båda visar 162,4 grader ibland. Speciellt när temperaturen snabbt ökar.

Provade att sätta bådas externa givare, tillsammans med givaren på Clas Ohlsons 36-1797, på värmepannans varmvattenanslutning och får en spik på 162,4 grader från båda Telldus-givarna när jag tappar varmvatten på morgonen. Tror att det är en bugg i Telldus-givarna.

Jag använder Tell My House-appen och graferna i denna skalar automatiskt om så att även högsta värdet kommer med. Detta gör att variationen i de riktiga värdena runt 50 grader bara blir som ett streck.

Kan tyvärr inte ladda upp en bild på graferna eftersom jag får meddelandet "Sorry, the board attachment quota has been reached." när jag försöker.
Post Reply