Batterivakt?

Moderator: Telldus

Post Reply
rln
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Batterivakt?

Post by rln »

Jämmer och elände!

Batteriet i 'andrabilen' är dött - igen. Troligen pga att vi inte kört bilen på ett tag då vi varit bortresta mm.

Medan jag höll på att leta fram batteriladdaren slog det mig dock - borde det inte finnas en batterivakt som kan sända ut data på 433MHz?

Och om det inte finns, kan man kanske snickra ihop en? Jag är inte ohänt, även om det var tio år sen jag höll i en lödkolv sist...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Batterivakt?

Post by etompau »

Att bara mäta polspänningen och sedan trigga en sändning på 433 är nog inte särskilt svårt. En operationsförstärkare mäter spänningen på en av sina ingångar och jämför den med en inställd nivå på den andra ingången.
Utgången styr en transistor som sedan ligger över en ingång i en nexa WBT-912.
En mer förfinad lösning kan vara att använda en Arduino (ex. Nano) som med jämna mellanrum mäter spänningen med en av sina AD-ingångar och sedan kanske sänder data via en ansluten 433-sändarmodul.

Kruxet med trötta bilbatteri/kyla är att spänningen bör mätas under belastning, så för korrekt funktion behövs det nog också att batterivakten kopplar in en belastning under mätperioden. Allt är möjligt, frågan är bara om hur mycket jobb/tid du vill lägga ner på batterivakten. :roll:
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Batterivakt?

Post by kenjon »

Jag har monterat en Ctek-laddare i bilen, kopplad till motorvärmaren. Så fort jag sätter i kabeln till motorvärmaren laddas även batteriet.
Post Reply