Julas anslut dimmer mottagare

Moderator: Telldus

Post Reply
robflo
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Julas anslut dimmer mottagare

Post by robflo »

Hej. Har nyligen blivit tellstick frälst och vill nu gå steget längre och börja använda inbyggda mottagare istället för att ha allt inkopplat i stick kontakter. Började såklart med det billigaste jag kunde hitta...en puck från Julas anslut sortiment. Har läst igenom forumet och verkar som om vissa inte får den att funka och för andra funkar det jätte bra.

Image har kopplat den mellan kontakten och lampan (enligt bild) och lampan börjar lysa när jag slår på strömmen. Lysdioden på pucken lyser grönt och när jag trycker en gång på on/off learn knappen på pucken så släcks dioden och då borde ju lampan också slockna men den förblir på. Lägger in pucken i telldus live som en nexa infälld dimmer, proove infälld dimmer och även anslut on/off. Tellstick verkar hitta pucken med alla tre inställningar då dioden slocknar när jag trycker off och tänds vid on men själva lampan lyser hela tiden. Hör heller inget klick ljud. Har även testat med fjärr och även skrivit in huskoder manuellt så beskrivits i ett annat inlägg. Får dioden att slockna men inte lampan. Är det nån som vet vad jag gör fel? Köpte igår en Nexa Lcmr 1000 on/off mottagare och kopplade in på samma lampa, funkade direkt.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Julas anslut dimmer mottagare

Post by etompau »

Vad jag kan se, så är det en dimmer du har köpt. En sådan har inget relä i sig, och således uppstår inget klickljud vid aktivering.
Sedan kräver dimmer en minimumbelastning på 40W (som du kan se på etiketten). Testa med någon anna typ av lampa och se om det funkar bättre.

Notera att Tellstick inte "hittar" din brytare, utan det är brytaren som lär sig koden från din Tellstick.
robflo
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas anslut dimmer mottagare

Post by robflo »

Jag har testat med 40w och 60w halogen. Det jag tycker är konstigt är att lampan lyser hela tiden. När jag trycker på knappen på mottagaren så borde strömmen till lampan brytas. För inlärnings knappen funkar väl som en on/off knapp?
Berrabongo
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas anslut dimmer mottagare

Post by Berrabongo »

Den här (NEXA WMR-252 Dimmer) tycker jag funkar bra, är lite dyrare c.a 199:- enkel att koppla in och fungerar med din normala strömbrytare.
Post Reply