Styra utomhuslampor

Moderator: Telldus

Post Reply
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra utomhuslampor

Post by makr »

Hej,

har precis köpt och installerat mina Telldusprodukter och funkar smidig.

Dock uppkom en tanke att styra mina utomhuslampor jag har på huset. I kombination med att slå på dom vid solnedgång och av med soluppgång.

Det finns ju saker att sätta bakom tryckknapparna inomhus men detta funkar inte för mej.

Delvis för att jag har dubbelknappar till olika saker och att kabeln på utsidan som går till lampan även går till en annan sak.

Jag vill helt enkelt kunna sätta nått direkt på sladden på utsidan gärna i en dosa som är IP-klassad.

Finns det något här som kan lösa mitt önskemål?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra utomhuslampor

Post by etompau »

Bör inte vara något större problem.
En Nexa LCMR-1000 samt lämplig kapsling och dragavlastning:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... da-402076/
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ar-402070/

Som vanligt, är du osäker på hur man gör en bra och säker elinstallation, så ta hjälp av behörig person.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra utomhuslampor

Post by tronde »

Dere som bor i Sverige kan jo handle hos Conrad. RSLR2 skal visstnok fungere med tellstick.
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra utomhuslampor

Post by agn »

makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra utomhuslampor

Post by makr »

Tack skall kika på dessa saker! Verkar ju lösbart.
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra utomhuslampor

Post by makr »

Har kikat lite mer på dessa prylar nu.
Dom prylarna likt

http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnads ... lsrc=aw.ds

har ju uttag för sladd L och N. Men jordkabeln som går hur gör man med denna? Kopplar man den bara direkt till lampan?

Jag vet behörig elektriker skall koppla detta men vill först veta det är rätt prylar jag köper så man inte står med prylar man inte kan använda.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra utomhuslampor

Post by etompau »

Svar ja. Jordledaren ska aldrig brytas utan den ska gå direkt till din belysningsarmatur.
Mig veterligen har inga inbyggnadsmottagare anslutning för jordledare då det är plastkonstruktioner.
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra utomhuslampor

Post by makr »

Tack för snabbt svar då vet jag.
RAPID
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra utomhuslampor

Post by RAPID »

Finns det möjlighet att styra dethär via Tellstick NET? Jag hittar inte något liknande i listorna där nämligen...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra utomhuslampor

Post by etompau »

RAPID wrote:Finns det möjlighet att styra dethär via Tellstick NET? Jag hittar inte något liknande i listorna där nämligen...
Vilka prylar är det du vill styra? Nexas grejor fungerar med Tellstick Net, även Conrads RSL-serie ska fungera, har dock ej själv någon erfarenhet av dessa.
RAPID
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra utomhuslampor

Post by RAPID »

etompau wrote:Vilka prylar är det du vill styra? Nexas grejor fungerar med Tellstick Net, även Conrads RSL-serie ska fungera, har dock ej själv någon erfarenhet av dessa.
Ursäkta otydligen. Jag vill styra denhär:

https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... cgod3iUILg
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra utomhuslampor

Post by etompau »

Den ingår i Conrads RSL-serie och ska fungera, vilket också en recension av en användare bekräftar.
RAPID
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra utomhuslampor

Post by RAPID »

etompau wrote:Den ingår i Conrads RSL-serie och ska fungera, vilket också en recension av en användare bekräftar.
Mjo, han bekräftar att det funkar med Telldus system. Men det står inte om det är DUO eller NET.
Jag har NET gick in och kollade på enheteslistor på Telldus hemsida, hittade inte den nämnda produkten. Därför jag undrar..
Post Reply