Tellstick Znet och Visonic 868

Moderator: Telldus

Post Reply
ofog
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Znet och Visonic 868

Post by ofog »

Hejsan,

* Jag undrar om ni planerar stödja Visonic 868 sensorer med Tellstick Znet?

* Alternativt om det kommer finnas förutsättningar för att med hjälp av Tellstick Znet och telldus-core implementera stöd för Visonic 868 sensorer och enheter?


Stort tack på förhand
Berrabongo
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Znet och Visonic 868

Post by Berrabongo »

Tror knappast det, om inte Visonic kommer med Z-wave kompatibla produkter.
Båda använder 868Mhz men har olika protokoll. Vad vill du göra?
ofog
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Znet och Visonic 868

Post by ofog »

Inte alldeles säker på att den liknelsen är helt genomgående vass då Telldus tidigare har gjort det till en marknadsföringspunkt att stödja en bred uppsjö protokoll i 433 frekvensen. Men visst Znet är ett namn på ett protokoll.

Intressant att se om de väljer att stödja - eller som jag skrev - göra det möjligt att stödja ett protokoll som inte är baserat på z-wave.

Jag vill kunna använda det större antal Visonic 868 sensorer och enheter (50+) som vi har installerade och knyta dem till något lite mer framtidssäkert än en visonic larmcentral.

(tror redan visonic släppt zwave produkter men det är som sagt inte helt relevant för oss)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Znet och Visonic 868

Post by etompau »

Trådlösa larm av högre klass använder ofta chipset med hög säkerhet och krypteringsfunktioner. Att införa stöd för detta skulle sannolikt kräva ny hårdvara och/eller avancerade avkodningsrutiner.
En kostnad och arbetsinsats som inte skulle betala sig.
ofog
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Znet och Visonic 868

Post by ofog »

Hmmm förlåt jag är inte säker på om någon av er representerar telldus...

Hur som helst tackar jag för den återkopling ni givit även om den är generell och inte svarar på frågan.

Vore toppen en officiell återkoppling på frågan. Annars är det väl inte värre än att behöva vänta in rfxtrx868 när nu den kommer.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Znet och Visonic 868

Post by Zaman »

Om du läser lite om Z-wave (som Znet bygger på) så är det en spelare som ligger bakom det chipset som används för kommunikationen på 868-bandet.
Eftersom z-wave alliance, som denna spelare heter, inte vill blanda in andra konkurrenter i sina produkter så är möjligheten att styra kommunikationen på en så låg nivå som krävs väldigt små.
Enheterna som de klassiska Telldus-produkterna kommunicerade med var mycket enklare, billigare och mindre kontrollerade vilket erbjöd möjligheten att kopiera signalen som dessa sände/tog emot utan att behöva gå via någon central organisation för att få tillgång till tekniken
Problemet är alltså inte att signalen från dina sensorer tekniskt inte går att plocka upp utan att mottagaren inte är byggd för att hantera och skicka vidare signalen utan kommer slänga den direkt och inte låta mjukvaran bakom få tillgång till det rå-data som behövs för att kunna göra en analys.
ofog
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Znet och Visonic 868

Post by ofog »

Tack - jag var helt medveten om detta. Skulle dock bli väldigt överraskad om telldus väljer att enbart stödja strikt z-wave då det finns derivat och tillägg på detta protokoll som används av väldigt många enheter.

Jag har svårt att tro att telldus nu tror sig bli en spelare som levererar ett riktigt brett utbud av sensorer utan att snarare de kommer forstätta med styrkan att vara kompatibla med ett brett utbud av existerande och kommande enheter - detta är dock ren spekulation.

Jag tror inte att visonics powecode protoll ligger högst på listan att imlementeta men utesluter samtidigt inte att det övervägs då det är ett enkelt protoll (speciellt om man inte tar hänsyn till den "säkra" varianten som ändå inte används av rena sensorer.

Jag får vända mig till telldus direkt - trodde lite att de övervakade och svarade i detta forum.

Ha en fin jul
Post Reply