kombinera en wrr-1 med dimmer?

Moderator: Telldus

Post Reply
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

kombinera en wrr-1 med dimmer?

Post by tjabas »

Går det på något sätt att kombinera wrr-1 med en dimmer?

jag har precis satt upp ett 3 st lamp armaturer i våran utbyggda hall, jag köpte 2.8watts led lampor och installerade, dessa var dom svagaste jag kunde hitta, men det blir ändå för starkt ljus, skulle det då istället gå med att montera en dimmer ihopa med den redan befintliga wrr-1:an
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: kombinera en wrr-1 med dimmer?

Post by tjabas »

ingen som vet? skulle det gå att kombinera med en wdr-1 på något sätt?

funderar på om man skulle kunna lägga en wdr-1 under kåpan till taklampan, och dimmra den till ösnkat läge, skulle den sedan komma ihåg dimmningsvärdet när jag tänder lampan igen?
kan tillägga i då att i tändknappen så har jag monterat en wrr-1.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: kombinera en wrr-1 med dimmer?

Post by etompau »

Ska det vara en trådlös dimmer? Annars tror jag det funkar med en vanlig vriddimmer kopplad efter din relämottagare.
Om du ska ha en trådlös dimmer efter din relämottagare uppkommer problemet med att dimmern ska komma ihåg senaste läge (till eller från) när spänningen har varit avstängd. Inte många mottagare har denna funktion, om ens någon idag aktuell typ.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: kombinera en wrr-1 med dimmer?

Post by tjabas »

ok, jag ska kolla upp saken,
tack för hjälpen
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: kombinera en wrr-1 med dimmer?

Post by GOKAR »

tjabas wrote:Går det på något sätt att kombinera wrr-1 med en dimmer?

jag har precis satt upp ett 3 st lamp armaturer i våran utbyggda hall, jag köpte 2.8watts led lampor och installerade, dessa var dom svagaste jag kunde hitta, men det blir ändå för starkt ljus, skulle det då istället gå med att montera en dimmer ihopa med den redan befintliga wrr-1:an
Är det E27 eller E14 i armaturerna? Måste väl gå hitta led med mindre effekt så du slipper dimmer.
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: kombinera en wrr-1 med dimmer?

Post by agn »

Clas Ohlson har ledlampor med låg effekt. 36-5378 0, 8 W och 36-4869 1, 2 W
Det är E14 sockel på dessa. Det finns även adapter till E27 om det skulle behövas.

Det kan vara problem att få Nexas brytare att fungera vid laster under 3 W. Conrads
RSL serie fungerar betydligt bättre i sådana fall.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: kombinera en wrr-1 med dimmer?

Post by tjabas »

tack så mycket
Post Reply