ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Moderator: Telldus

homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

Hej.
Har suttit och läst i denna tråd utan att lyckas få ihop det.
https://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=5043

Jag vill helst kunna kontrollera projektorduken med både den medföljande fjärren men också via Telldus Live. Men till att börja med försöker jag bara få den att fungera endast via Telldus Live och kommer ingenvart! :banghead:
8xqHqjeAfn8AecFZMhAGcaxyF8bQptF3KbeikNAnEIw.jpg
8xqHqjeAfn8AecFZMhAGcaxyF8bQptF3KbeikNAnEIw.jpg (395.97 KiB) Viewed 10741 times
Om jag gör som den bifogade bilden så får fjärrkontrollen till projektorn konstant signal från ELJR-1000 när man skickar kommando till ELJR-1000 från Telldus Live (led-lampan på fjärrkontrollen till projektorn lyser konstant efter att den har fått kommandot). Det är som att man håller in knappen hela tiden. Det gör att man inte kan göra någonting annat. Man får dra ut strömkabeln till ELJR-1000. Därefter kan man skicka nytt kommando.
Jag måste få den att bara skicka kommandot en gång, inte skicka konstant!
Vet ni vad jag gör för fel?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Om du tittar i manualen för ELJR-1000 på sid. 6, så ser du hur man manuellt kan styra reläväxlingen i enheten.
Skickar du ett till-kommando, så sluter ena reläet sin kontakt och öppnar igen om du skickar ännu ett till-kommando,
Samma sak gäller om du skickar ett off-kommando, då sluter det andra reläet.

Om du inte skickar ett till- eller från -kommando då ligger reläet slutet i två minuter (står också på sid. 6) vilket då gör att din fjärrkontroll ligger aktiv under hela denna tid.

Med händelsestyrning i Telldus Live bör det gå att automatisera så att det skickas till/till eller från/från-signaler när du vill höja och sänka duken.
Kan kräva att du har ett Pro-abonmang av Live-tjänsten då en fördröjningsfunktion kommer in i leken.
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Om du tittar i manualen för ELJR-1000 på sid. 6, så ser du hur man manuellt kan styra reläväxlingen i enheten.
Skickar du ett till-kommando, så sluter ena reläet sin kontakt och öppnar igen om du skickar ännu ett till-kommando,
Samma sak gäller om du skickar ett off-kommando, då sluter det andra reläet.

Om du inte skickar ett till- eller från -kommando då ligger reläet slutet i två minuter (står också på sid. 6) vilket då gör att din fjärrkontroll ligger aktiv under hela denna tid.

Med händelsestyrning i Telldus Live bör det gå att automatisera så att det skickas till/till eller från/från-signaler när du vill höja och sänka duken.
Kan kräva att du har ett Pro-abonmang av Live-tjänsten då en fördröjningsfunktion kommer in i leken.
Tack för ditt svar, men jag har redan försökt med det och fjärrkontrollen fortsätter att lysa utan att man kan göra något. Även om man trycker fysiskt på knapparna på fjärrkontrollen så reagerar inte kontrollen. Man får helt enkelt stänga av strömmen till EJLR-1000. Då fungerar kontrollen igen manuellt.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Ja då är något del ... Testa först med att skruva loss de tre trådarna från ELJR och verifiera att du kan styra fjärrkontroll och duk genom att koppla ihop tråden från COM med kabel från upp resp. ned-knapp. Fungerar det korrekt så ligger felet utanför fjärrkontrollen.
Ett mätinstrument hade sedan varit bra att ha till hands, och då ohmmäta mellan COM och de två reläplintarna. Där ska inte finnas någon kontakt/förbindelse, förrän du skickar en on eller off-signal.

En fråga: hur långa ledare har du mellan fjärr och ELJR? Långa ledare kan eventuell trigga fjärrkontrollen.

Observera att ritningen från tidigare tråd inte helt stämmer. COM-plinten är nummer två från vänster räknat. Upp/ner är plint ett och tre.
Var försiktigt så att du inte får nätspänning på trådarna till fjärren, då är det kört.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Hur har det gått med din projektorduk?? Har du fått ihop styrningen?
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Hur har det gått med din projektorduk?? Har du fått ihop styrningen?
Jag ska faktiskt ta och prova det du sa i det förra inlägget ikväll eller imorgon. Jag återkommer definitivt med resultat :)
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Ja då är något del ... Testa först med att skruva loss de tre trådarna från ELJR och verifiera att du kan styra fjärrkontroll och duk genom att koppla ihop tråden från COM med kabel från upp resp. ned-knapp. Fungerar det korrekt så ligger felet utanför fjärrkontrollen.
Ett mätinstrument hade sedan varit bra att ha till hands, och då ohmmäta mellan COM och de två reläplintarna. Där ska inte finnas någon kontakt/förbindelse, förrän du skickar en on eller off-signal.

En fråga: hur långa ledare har du mellan fjärr och ELJR? Långa ledare kan eventuell trigga fjärrkontrollen.

Observera att ritningen från tidigare tråd inte helt stämmer. COM-plinten är nummer två från vänster räknat. Upp/ner är plint ett och tre.
Var försiktigt så att du inte får nätspänning på trådarna till fjärren, då är det kört.
Nu har jag hunnit testa lite och nr jag kopplar sladdarna till COM på "KU" knappen så går duken ner eller upp beroende på vilken sladd jag kopplar in. SÅ allt verkar fungera som det ska från fjärrens sida.
Frågan är vad det är som är problemet nu...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Har du tillgång till ett mätinstrument för att kontrollera att ELJR fungerar som tänkt?
En enkel ohmmätning ger svar om detta.

Kan du höra att det klickar i ELJR när du skickar on/off-kommando till den? Jag har själv inte använt mottagaren, kanske är den utrustad med någon transistorstyrning som inte helt fungerar med ex. en fjärrkontroll-
Tidigare trådskapare kom aldrig tillbaka med resultatet av inkopplingen så frågan hänger lite i luften.
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Om du tittar i manualen för ELJR-1000 på sid. 6, så ser du hur man manuellt kan styra reläväxlingen i enheten.
Skickar du ett till-kommando, så sluter ena reläet sin kontakt och öppnar igen om du skickar ännu ett till-kommando,
Samma sak gäller om du skickar ett off-kommando, då sluter det andra reläet.

Om du inte skickar ett till- eller från -kommando då ligger reläet slutet i två minuter (står också på sid. 6) vilket då gör att din fjärrkontroll ligger aktiv under hela denna tid.

Med händelsestyrning i Telldus Live bör det gå att automatisera så att det skickas till/till eller från/från-signaler när du vill höja och sänka duken.
Kan kräva att du har ett Pro-abonmang av Live-tjänsten då en fördröjningsfunktion kommer in i leken.
Det du skrev om relätiden. Finns det något sätt att ändra tiden? Jag har Pro, men lyckas inte få det att gå ihop.
När man trycker 2 ggr på knappen on eller off så slutar den ändå inte.

Jag kanske ska även nämna att jag har lagt in den som Nexa mottagare on/off i Telldus Live då jag inte hittade något annat som verkade stämma bättre.
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Har du tillgång till ett mätinstrument för att kontrollera att ELJR fungerar som tänkt?
En enkel ohmmätning ger svar om detta.

Kan du höra att det klickar i ELJR när du skickar on/off-kommando till den? Jag har själv inte använt mottagaren, kanske är den utrustad med någon transistorstyrning som inte helt fungerar med ex. en fjärrkontroll-
Tidigare trådskapare kom aldrig tillbaka med resultatet av inkopplingen så frågan hänger lite i luften.
Den fungerar och man hör ett klickande ljud. Jag börjar förstå lite att felet är egentligen att den inte släpper kommandot förens det har gått 2 minuter. Det gör att jag hela tiden trott att den inte fungerar.
Så det viktigaste är att få bort tiden på kommandot om det är möjligt...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

För att få till en puls så får du skapa två händelser i Live där du styr mottagaren med två åtgärder, där den ena är fördröj (finns under avancerade inställningar).

Har du tillgång till ett enkelt mätinstrument för kontroll av utgångarna?
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:För att få till en puls så får du skapa två händelser i Live där du styr mottagaren med två åtgärder, där den ena är fördröj (finns under avancerade inställningar).

Har du tillgång till ett enkelt mätinstrument för kontroll av utgångarna?
Avancerade inställningar »
Upprepningar:1
Fördröjning:2
Typ av fördröjning:Fortsätt

Så ser inställningarna i händelsen ut för när man trycker på on . Ändå fungerar det inte.

Jag har en sån: http://img-europe.electrocomponents.com ... 009-24.jpg
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Du får ha två åtgärder i händelsen, en som skickar on-signal utan fördröjning och en som skickar en on-signal med fördröjning på ex. 2 sekunder.
Lägg upp två händelser en för duk ner och för duk upp.

Funkar det inte får du labba lite med fördröjning och kanske antal sändningar.
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Du får ha två åtgärder i händelsen, en som skickar on-signal utan fördröjning och en som skickar en on-signal med fördröjning på ex. 2 sekunder.
Lägg upp två händelser en för duk ner och för duk upp.

Funkar det inte får du labba lite med fördröjning och kanske antal sändningar.
Vad ska fördröjningen och sändningen göra? Jag parade ihop Nexa kontrollen med EJLR-1000 och det fungerar fortfarande inte att stänga relät genom att klicka 2 ggr på on eller off.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Med händelsestyrningen var tanken att automatisera kommandona till ELJR och få upp och ned-styrnigen att gå smidigt eftersom mottagaren enl. beskrivning behöver två kommando efter varandra.
Men får du inte grejorna att fungera med en Nexa fjärrkontroll så är där något fundamental fel.
Enligt bruxen så säger man att varje kommando måste ges två gånger. Oklart exakt vad dom menar, men lägg händelsestyrningen åt sidan, och försök få det till att fungera med fjärrkontrollen först.
Post Reply