Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Moderator: Telldus

Post Reply
johmei
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by johmei »

Jag läste hos Nethomeserver (http://nethomeserver.blogspot.se/2012/0 ... 8818428812) om hur man har lyckats använda sensor som ser ut precis som de temp/fukt-sensorer många köper på ClasOhlson för att mäta fuktighet i jord. Så länge sensorerna är resistiva borde det inte vara något problem. Mina snabbtester igår pekar mot att sensorerna är resistiva varpå jag tog isär en sensor och kopplade små sladdar istället för sensorerna. På dessa tänkte jag sätta typ spikar parallella ner i jorden för att på så sätt mäta resistansen i jorden. Problemet är nu att jag inte vet hur jag ska trimma in mina "sensorer" med avstånd eller extra resistanser för att hamna i rätt intervall vid torr och fuktig jord. Som det är nu lyckas jag bara få värde HI (ex 96% fuktighet) respektive LO (14% fuktighet). Så fort sensorn (spikarna) är i jorden så är det LO (oavsett fuktighet) men tar jag ur en spik (bryter kretsen) får jag HI.

Någon som har tankar eller idéer hur jag går vidare?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by etompau »

Starta med att ansluta en trimpotentiometer över anslutningspunkterna för givare, (givare då bortkopplad). Då har du möjlighet att ändra resistansen och se vilka värde sensorn accepterar utan att hamna i HI eller LO-läge.
Har du möjlighet så ohm-mät givaren innan du påbörjar testen,då får du en hum om vilket värde den har och kan då använda en lämplig trimpotentiometer.
Sedan går det kanske att få till någon anpassning på givaren eller på sensorns ingång så att resistansvärdet från jorden kan läsas av sensorn.

En snabb koll, ger hos mig ett värde på ca 10-25 kohm mellan två spik i en fuktig gräsmatta.
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by agn »

Det finns en tråd här på forumet om ombyggnad av en tempgivare från Clas Ohlson till ljussensor och de uppmätta gränsvärdena var då 3, 3k och 120k.
johmei
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by johmei »

Superbra svar tack! Någon har ju redan gjort det jobb jag skulle ge mig på. Jag lär väl dubbelkolla men nu har man iaf riktvärden att gå på!

Jag hade bara några få resistorer att testa med och ingen potentiometer så gick bet där igår. Får bli en sväng förbi kjell och köpa mig en lämplig potentiometer.

Edit. Nu var det ju en annan givare clasohlson hade tidigare som togs upp där men det ska nog lösa sig.
johmei
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by johmei »

Skaffade mig ett par potentiometrar (10kOhm och 470 kOhm) och satte mig och utvärderade.

Fann till att börja med ett par lustiga egenskaper hos Clas Ohlson "Temperaturgivare/hygrometer" Art.nr. 36-1797
1. Hygrometern ger inga värden förrän temperatursensorn är inom mätområdet.
2. Hygrometern presenterar något olika värden beroende på temperaturangivelsen.

Jag kunde inte enkelt och säkert skapa högre resistans med de potentiometrarna jag köpte än max på den stora (488kOhm). Detta visade sig vara en ganska bra maxsiffra och seriekoppla dem hade ju bara gett mig 498kOhm vilket är liten skillnad i den delen av intervallet. Nu när jag tänker på det hade det dock givit mig betydligt bättre upplösning med tanke på hur grov 470kOhm potentiometern är. jaja, jag har tillräckligt med data för att komma vidare.
Resistans intervall för temperaturmätaren är drygt 488 kOhm (motsvarar -20,5 grader). 140 kOhm motsvarar 0 grader och 8,7 kOhm motsvarar nära max 69,4 grader.
Resistans intervall för hygrometern (vid stabila 63,5 grader på tempen) är drygt 488 kOhm (motsvarar 22%). 52 kOhm motsvarar 44% luftfuktighet och 2,87 kOhm motsvarar 74% luftfuktighet.

Med andra ord ser det ut som jag kan köra utan extra resistorer på sensorerna så länge jordresistansen ligger som etompau säger. Jag hade missat en lödning igår varför jag inte fick upp några vettiga värden plus att jag nu lärt mig att hygrometervärden bara mäts om temp är inom intervallet. Jag har nu satt ner två sensorer (2x2 skruvmejslar) i två olika krukor med olika jordtyp och vattnades igår. De visar båda värden. När jag mätte resistansen hoppade den kraftigt så får se hur stabila mätningarna blir, jag loggar under nästkommande dygn så får vi se vad som händer.
Last edited by johmei on Thu May 14, 2015 6:01 am, edited 1 time in total.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by tronde »

johmei wrote:
Fann till att börja med ett par lustiga egenskaper hos Clas Ohlson "Temperaturgivare/hygrometer" Art.nr. 36-1797
1. Hygrometern ger inga värden förrän temperatursensorn är inom mätområdet.
2. Hygrometern presenterar något olika värden beroende på temperaturangivelsen.

Det kommer av at fuktigheten er målt som relativ fuktighet. Det betyr at den er avhengig av temperaturen. En gitt mengde vann i luften vil gi høyere relativ fuktighet når temperaturen er lav enn når temperaturen er høy.

Jeg burde tenkt på dette da jeg laget tabellen som viser sammenheng mellom fuktighet og motstand. Hvis du låser termometeret til ca 22 grader vil nok min tabell stemme nokså godt. Du kan låse temperaturen ved å kople deg inn på kontakten for ekstern sensor. Det er en bryterfunksjon i den, men det finner du ut av. Evt. kan du klippe av den eksterne sensoren som følger med, og lodde inn en motstand på 56kohm i ledningen.

Jeg vet ikke hvor mye temperaturen påvirker fuktmålingen. Det ser ikke ut til å ha noen praktisk betydning hvis Clas Ohlsongiveren brukes som lysføler. Min står ute, og jeg har ikke vært plaget med noen problemer, selv om jeg måler lyset som fuktighet.


Edit:

Jeg har sjekket, og Clas Ohlson 36-1797 har ingen kopling mellom fuktighetssensoren og temperatursensoren. Fuktighet beregnes kun av fuktighetssensoren som tydeligvis har sin egen tempsensor innebygget.
Last edited by tronde on Sat Dec 19, 2015 8:18 pm, edited 1 time in total.
johmei
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by johmei »

Tack, tronde!

Under mina mätningar av fuktkretsen hade jag tempen statisk på 63,5 grader. Så nästa steg är att mäta upp hur mycket fuktmätningen skiljer med samma motstånd men ändrat motstånd från min till max på tempkretsen.

Jag har i natt haft mätarna i två olika krukor bredvid varandra. De har olika typ av jord och olika fuktighet. Det var ett korkat val av mig att inte sätta båda i samma kruka men men. Datan ser förvånansvärt stabil ut med tanke på hur mkt resistansen vandrar när man försöker mäta den direkt på "pinnarna".

Även om det är för lite data loggad än för att dra mkt slutsatser så ser fuktigheten ut att till stor del röra sig med omvänd relation till temperaturen. :(
Attachments
fuktsensorer-first_night.PNG
fuktsensorer-first_night.PNG (32.31 KiB) Viewed 10387 times
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by Zaman »

Att den relativa fuktigheten går ner när temperaturen går upp är helt enligt förväntan.
Varm luft kan bära mer fuktighet och därmed sjunker den relativa fuktigheten när temperaturen stiger, helt enlilgt @trondes beskrivning.
johmei
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by johmei »

Jo det här med relativ luftfuktighet var ju kass. Det innebär ju att jag inte kan använda en enhet som sensor i två krukor vilket var tanken. Jaja jag får väl köpa mig ännu en temp/hygrometer men skippar att ta isär och plocka ur elektronik. Det är enklare att helt enkelt använda terminalen för extern sensor.

En annan tanke är ju förstås att utifrån fuktighetsvärdet räkna fram ett normaliserat värde i mjukvaran. Jag behöver bara en formel för relationen till tempen för just den här mätaren. Är detta enkelt uppnått tro?
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by niclasf »

Googla: Dewpoint from relative humidity and temperature

Det du letar efter är en formel som ger dig mängden vatten per volym luft vid en viss temperatur.
En kubikmeter luft kan maximalt innehålla en viss massa vatten vid en viss temperatur. Det är den maximala massan vid en viss temperatur som är punkten som relativ luftfuktighet är relativ till.

Grafen för hur mycket vatten en kubikmeter luft har möjlighet att hålla vid en viss temperatur är inte linjär, men den går att approximera.
Man använder approximationen för att enklare räkna ut mängden vatten.

http://iridl.ldeo.columbia.edu/dochelp/ ... point.html

Jag har den approximerade formeln i RPN-format hemma (rrdtool), så jag kan uppdatera inlägget med formeln ikväll.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by tronde »

Det som kompliserer hele greia, er at de resistive fuktsensorene tydeligvis er følsomme for temperatur også.

Se datablad for en av dem.

http://www.elecrow.com/download/HR202%2 ... Sensor.pdf

Det står en del å lese på nettet, bl.a. om temperaturkompensering, men jeg har ikke tid nå.
johmei
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktighet i jord med Temp/Luftfuktighetssensor

Post by johmei »

Ahh intressant tronde! Det ser just nu ut som att komplexiteten inte gör det värt för mig att arbeta vidare med existerande fuktkrets i denna mätare. Tempkretsen fungerar som fint och med 15cm avstånd mellan spikarna behövs ingen resistor alls, jag skall montera spikar/spetsar i en hållare nära varandra men helt parallellt och se vad jag behöver för resistor för att komma upp i mätområdet över ca. 8kOhm vid fuktig jord.

Nästa fråga är hur länge sensorn kommer kunna jobba med DC utan service.
Post Reply