Tellstick i sommarstugan

Moderator: Telldus

tio Pepe
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick i sommarstugan

Post by tio Pepe »

Jag vill styra värmen i sommarstugan. Jag har ingen telefon eller internetanslutning där.
Mobilt bredband är ju en lösning men jag behöver ju inte koppla upp mig dagligen. Kan man kommunicera med datorn genom GSM-nätet och SMS?
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Ja, om du köper en Dovado UMR router som du sätter Tellsticken i och utrustar med ett 3G modem med kontantkort
tio Pepe
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tio Pepe »

Måste det vara en Dorado?
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Det finns andra 3G routers, men de är dyrare och saknar Tellstick-stöd. Så svaret är Ja
tio Pepe
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by tio Pepe »

Nu är det dags att göra inköp. Men vad behöver jag? Jag vill slå av och på några element och läsa temperaturen i sommarstugan.
Behöver jag en Dovado 4GR eller räcker det med Tiny?
Måste jag ha Tellstick Duo eller Net eller räcker det med Tellstick standard?

Sen är det väl inte omöjligt att jag vill hitta på fler användningsområden i framtiden. :)
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by Zaman »

Med en Tellstick Net kan du använda i princip vilken router som helst.
Dovado's produkter har stöd för den gamla klassiska Tellsticken som du kunde koppla direkt till routern utan att behöva ha en dator igång. Med Net så behövs ingen dator/router för att sköta kontrollen utan routern är bara till för att få en nätkoppling.
Ska du styra element och läsa temperatur utan att ha några behov av avancerade rutiner så skulle jag rekommendera en Net - den jag har har fungerat fint på landet för just det här behovet. Vill du har mer avancerade funktioner eller läsa av andra sensorer så är en Tellstick Duo tillsammans med dator det alternativ som står närmast till hand (men det blir ju då dyrare både i inköp och i drift).
tio Pepe
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by tio Pepe »

Zaman wrote:Med en Tellstick Net kan du använda i princip vilken router som helst.
Dovado's produkter har stöd för den gamla klassiska Tellsticken som du kunde koppla direkt till routern utan att behöva ha en dator igång. Med Net så behövs ingen dator/router för att sköta kontrollen utan routern är bara till för att få en nätkoppling.
Ska du styra element och läsa temperatur utan att ha några behov av avancerade rutiner så skulle jag rekommendera en Net - den jag har har fungerat fint på landet för just det här behovet. Vill du har mer avancerade funktioner eller läsa av andra sensorer så är en Tellstick Duo tillsammans med dator det alternativ som står närmast till hand (men det blir ju då dyrare både i inköp och i drift).
Tack, det var värdefull information. En Dovado Tiny och Tellstick Net är vad jag behöver?
En Tellstick Net klarar väl allt som en Duo klarar?
Men en Tiny har bara en USB-port. Jag måste väl ha två, en till modemet och en till tellsticken?
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by Zaman »

tio Pepe wrote: Tack, det var värdefull information. En Dovado Tiny och Tellstick Net är vad jag behöver?
En Tellstick Net klarar väl allt som en Duo klarar?
Men en Tiny har bara en USB-port. Jag måste väl ha två, en till modemet och en till tellsticken?
En Tellstick Net fungerar som en fristående enhet, precis som en liten dator kan man säga. Det du behöver för att koppla in den är ett nätverksuttag (som en Dovado Tiny kan stå för).
Du kopplar den mao så här:
Tellstick Net -> Nätverkskabel -> Dovado Tiny -> USB-modem
Så länge USB-modemet fungerar och du kommer åt Telldus Live! kan du styra dina enheter.

En Tellstick Duo kan du "enkelt" skapa programvara till själv men den behöver kopplas till en dator eller annan styrenhet för att fungera. Tellstick Net är kopplad till Telldus Live! för att fungera men behöver ingen dator utan fungerar av sig själv så länge den har en fungerande nätverkskoppling.

Summering: Du klarar dig med en USB-port och en LAN-port på din Tiny.
En Net och en Duo kan styra samma enheter och lyssna på samma temperatursensorer men vill du köra andra sensorer som ringklockor, rörelsesensorer eller annat så är det en Duo, och lite programmering av någon, som måste till.
Greenplain
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund, Sweden

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by Greenplain »

Har ingen erfarenhet av Dovado, däremot TP-LINK TL-MR3420. Kan fås för ca 300 kr (Prisjakt). Den har en USB-port för 3G-modem (stöder en uppsjö av märken), n-standard på det trådlösa nätet samt en switch med 4 portar. En alldeles utmärkt router! Hittills har jag bara använt den i sommarstugan för att få tillgång till Internet och sprida till Laptops mm. Nu väntar jag på leverans av Tellstick Net, den pluggar man ju bara in i ett ledigt nätverksuttag. MR3420 har bra stöd för port forwarding samt även en inbyggd dynamisk dns-klient. Alltså lätt som en plätt att fjärrstyra hemifrån!
Tanken är att låta Tellstick Net styra en värmefläkt. Just den styrningen är väl egentligen värd en egen tråd: Vad göra om fläkten gått igång och internet försvinner, dvs hur skall jag kunna stänga? (Vi har långt ifrån dygnetrunttäckning med mobilt bredband). Min tanke är att Tellstick Net skulle kunna starta något slags timer som stänger av sig själv efter t.ex. 12 timmar. Sedan skulle jag kunna behöva fjärravläsa temperaturen och eventuellt starta fläkten en period till. Behöver alltså även kunna mäta temperatur.
therealpinto
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by therealpinto »

Hej
Jag har ett liknande behov, att slå av på matningen till två st husvagnar. Jag hade tänkt köra en annan lösning (Ontech GSM 9035) men eftersom den inte verkar levereras förrän i januari 2014 vill jag få igång något "nu". Tellstick Net med 3G-modem och router verkar vara en lösning (då kan jag ta hem Tellsticken och bygga lite kul saker hemma när Ontech kan leverera).

Men jag undrar lite om hur mycket datatrafik det blir med denna lösning?

I grunden ska jag bara slå av och på två st Nexa-brytare, det kan bli någon eller några gånger i månaden. Eventuellt kompletterar jag med temperaturgivare i respektive vagn (för att kunna se om värmen gått igång) men jag vill inte att det ska skickas data hela tiden, bara när jag ber om det.

Det är också intressant att veta hur prylarna agerar vid ett strömavbrott, "minns" de konfigurationen?

Gustaf
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by etompau »

therealpinto wrote:Hej
Jag har ett liknande behov, att slå av på matningen till två st husvagnar. Jag hade tänkt köra en annan lösning (Ontech GSM 9035) men eftersom den inte verkar levereras förrän i januari 2014 vill jag få igång något "nu". Tellstick Net med 3G-modem och router verkar vara en lösning (då kan jag ta hem Tellsticken och bygga lite kul saker hemma när Ontech kan leverera).

Men jag undrar lite om hur mycket datatrafik det blir med denna lösning?

I grunden ska jag bara slå av och på två st Nexa-brytare, det kan bli någon eller några gånger i månaden. Eventuellt kompletterar jag med temperaturgivare i respektive vagn (för att kunna se om värmen gått igång) men jag vill inte att det ska skickas data hela tiden, bara när jag ber om det.

Det är också intressant att veta hur prylarna agerar vid ett strömavbrott, "minns" de konfigurationen?

Gustaf
Kan inte exakt säga hur mycket datatrafik en Net genererar, men det är inga gigabyte vi talar om per månad. Jag har installerat en Net tillsammans med en Tiny och det syns knappt på datatrafiken att en Net är ansluten. Temp.värde skickas så fort Net tar emot information från en givare och det går inte att blockera detta.
Inga problem vis strömavbrott. All programmering ligger central i Telldus servrar. Det "problem" som uppstår vid ett strömavbrott är att brytarna återgår till avstängt läge när strömmen återkommer.
therealpinto
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by therealpinto »

Tack för svaret!

Det verkar ju som att jag får strunta i temperaturgivaren om jag inte vill ha trafik "jämt" (om det inte går att hitta givare med inställbar uppdateringsfrekvens typ).

Det hade ju varit fint om Tellsticken kunde ha koll på om spänningen försvinner, att man antingen kunde få ett sms när strömmen kommer tillbaka eller ett event som kollar om det senaste kommandot var "on" och i så fall skickar det igen. Men det blir ju rätt komplext kanske.

Gustaf
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by etompau »

Även om du tar bort tempgivarna så sker det en regelbunden signalering mellan Tellstick:en och servern, så en viss trafikmängd är ofrånkomlig.
Kanske någon annan användare kan komma med exakta uppgifter.

Indikering vid strömbortfall går att knåpa ihop med en sändare och ett passande relä.
Rent spontant tycker jag nog en GSM-baserad lösning, som du själv var inne på, är en mer lämplig lösning för en husvagnsinstallation.
therealpinto
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by therealpinto »

OK.

Jo, jag inser att detta inte blir en idealisk lösning, och tanken är att den ska vara lite temporär, men utan att kosta för mycket eller ge felfunktion så att säga.

Problemet med att vänta in Ontech som GSM-lösning är att jag kanske då blir utan fjärrstyrning av värmen under en viktig del av säsongen - husvagnarna står i Galtis, Arjeplog, och det är i januari/februari som man verkligen vill kunna slå igång värmen nån dag innan man kommer dit.

Det finns andra GSM-lösningar men de jag tittat på är antingen betydligt dyrare än Ontech, eller bökigare att installera. Flexiswitch är ett alternativ som också styr Nexa-brytare men den är inte "plug'n play" som Ontech är.

Men om jag med detta klarar mig med ett 5 GB halvårssurf (299 kr), så kan jag ta den kostnaden och sedan använda Tellstick samt Dovado Tiny hemma för att styra motorvärmare och lite belysning. Då är det bara 3G-modemet och surfkostnaden som inte riktigt återvinns, så att säga.

Gustaf
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by etompau »

Du kan ju dubbelkolla med Telldus, om hur mycket trafik som genereras av en Tellstick Net: http://www.telldus.se/support/index

Med 5 GB kommer du lång, kan inte se att du går i taket med detta under vinterhalvåret, så kör på med en Tellstick Net. Du lär inte ångra dig, en riktigt rolig och användbar produkt till ett bra pris, och där mottagarna inte kostar skjortan.
Post Reply