Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Moderator: Telldus

Post Reply
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tronde »

Ved hjelp av en rimelig mottaker kan man se hva som er av sendere i det frekvensområdet som vi benytter.

En USB DVB-T/FM mottaker til mindre enn 10USD med frakt fra Kina og et gratis program på PC-en gir oss god oversikt.

http://www.ebay.com/itm/400743506412?_t ... EBIDX%3AIT

Dette er en RTL2832U+R820T USB2.0 Digital DVB-T SDR+DAB+FM HDTV TV Tuner Receiver Stick HE, hvis linken skulle slutte å virke.
Det finnes flere forskjellige typer av DVB-T/FM-mottakere, men det er kombinasjonen RTL2832U+R820T som er ønsket.
Edit 2:

Hvis noen tenker på å kjøpe mottaker, har det visst kommet en oppgradert utgave.
Søk på ebay etter RTL2832U+R820T2.

Det er T2 som er den oppgraderte. Jeg har ikke prøvd den selv.





Edit:

For meg ser det ut som om nedlastingslinken nå er denne:
http://airspy.com/download/

Programmet skal være gratis, men det er koplet opp mot noen som selger mottakere. Er litt uoversiktlig, men det var det tidligere også.



Vær klar over at man IKKE skal bruke Windows' egen driver for mottakeren. Man skal bruke den som følger med SDR#.
Se også http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-quick-start-guide/


Bildet viser et eksempel fra i dag.

Det store sorte feltet viser frekvens og signalstyrke. Den loddrette røde streken der er 433,920MHz.
Det store blå feltet er et såkalt "water fall" som viser både frekvens og varighet i tid.

Frekvensene er så nøyaktige som jeg kan få til ved å kalibrere mot kjente radiostasjoner. Vi ser at forskjellige enheter sender med litt forskjellig frekvens. Vi ser også at noen av dem er nokså bredspektrede, bla.a termometeret fra Clas Ohlson og ringeknappen fra Nexa. Det er en nokså kraftig sender på ca. 433,98MHz som sender konstant, men jeg vet ikke hva det er. De lange loddrette strekene i water fallet er svakere sendere som sender konstant. I tillegg ser vi mange som sender korte pulser. Det er en eller annen form for fjernstyring eller termometre.



193427.jpg
193427.jpg (262.45 KiB) Viewed 15023 times

Bildet nedenfor viser frekvensspekter og signalstyrke for LMLT-711.
203109.jpg
203109.jpg (25.78 KiB) Viewed 15023 times
Last edited by tronde on Thu Nov 17, 2016 6:47 pm, edited 3 times in total.
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by pabben »

Wow! Tusen takk for guide og info! Kjøpt og bestilt :D
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tjabas »

verkar intressant, jag gick och funderade så sent som i går på om det finns någon apparat som kan scanna efter 433mhz bandet.

kan man se om det finns störnings frekvenser också?

jag har problem med att vissa nexa enheter ibland inte slår av sig, dessa enheter kan fungera felfritt i flera månader för att sedan börja krångla i några veckor, och sedan fungera utan problem igen.

skulle man med denna apparat du länkade till kunna se om 433mhz signalen går ända fram till tex. en nexa puck, samt se styrkan på signalen?
då menar jag att man placerar datorn med antennen brevid nexa pucken.

ser du andra frekvenser också?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tronde »

I utgangspunktet vil du kunne se om det er signal der antennen er plassert. Nå er ikke dette et kalibrert måleinstrument, så det kan nok være litt så-som-så hvor nøyaktig det blir. Det er jo egentlig en radio/TV mottaker med noen ekstra finesser.

Det første bildet (åpne i nytt vindu hvis du ikke se hele) viser et relativt stort frekvensområde hvor man kan se om det er noen sendere som kan forstyrre. Man kan velge ut deler av et stort fekvensområde. Jeg husker ikke nøyaktige tall nå, men mottakeren går ned mot 30 MHz og opp over 1 GHz. Den viser ikke hele samtidig, men det går an måle noe innenfor det området uten ekstra elektronikk. Jeg begynte såvidt på et prosjekt med en spoleantenne som forhåpentligvis kan brukes til å måle støy i ledningene rundt en mottaker, men sommeren kom i veien... :D Skal tenke mer på den saken nå når det blir kaldere i været. Det er et problem med flere mottakere at de forstyrrer hverandre, og det ser ut som om det er ledningsbåren støy som er det største problemet.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tjabas »

då var det beställt :)

det känns som ett bra instrument för att se om signalen går ända fram till enheten,
ska bli intressant och prova den.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tjabas »

då var den installerad och klar, måste säga att det var väldigt intressant och scanna runt bland de olika frekvenserna, går det att autoscanna på något sätt så den sparar dom frekvenserna med högst pikar på?

går det även att lyssna på polis och jakt radio med denna?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by etompau »

tjabas wrote: går det även att lyssna på polis och jakt radio med denna?
Får du in Polisen får du hojta till så ska jag också beställa en ... Det är några år sedan polisen lämnade S70 och S80-system och gick över till krypterad trafik i Rakel-nätet.
Jaktradio, och annan analog radiotrafik borde fungera.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tjabas »

etompau wrote:
tjabas wrote: går det även att lyssna på polis och jakt radio med denna?
Får du in Polisen får du hojta till så ska jag också beställa en ... Det är några år sedan polisen lämnade S70 och S80-system och gick över till krypterad trafik i Rakel-nätet.
Jaktradio, och annan analog radiotrafik borde fungera.
Ok, vilka frekvenser är det när det gäller jaktradio och annan amatör radio.
Berrabongo
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by Berrabongo »

Jaktradio i Sverige är 31Mhz och 155Mhz.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tronde »

tjabas wrote:då var den installerad och klar, måste säga att det var väldigt intressant och scanna runt bland de olika frekvenserna, går det att autoscanna på något sätt så den sparar dom frekvenserna med högst pikar på?

går det även att lyssna på polis och jakt radio med denna?

Det finnes en plugin som skal gi scannerfunksjoon. Jeg har ikke satt meg inn i funksjonen.

http://airspy.com/download/

Velg Frequency Manager Suite from Jeff Knapp.


Jeg har denne installert i en eldre utgave av SDR#. Der ser den ut til å fingere. I den versjonen som er tilgjengelig nå, får jeg feilmelding om at det er noe galt med databasen for plugin-en. Det kan være noe lokalt hos meg. Har ikke prøvd å finne ut mer.


Når du bruker SDR# som radiomottaker, må du velge hvilken modulasjonstype du vil bruke.

I menyen til venstre er det et punkt for "Radio". Der kan man velge NFM (smalbånds FM), WFM (bredbånds FM [vanlig kringkasting /rundradio]), AM (amplitudemodulasjon), DSB (dobbelt sidebånd), LSB (nedre sidebånd), USB (øvre sidebånd), CW (continuous wave /morse) eller RAW (rådata fra mottaker).

Når man skal lytte etter 433,92 sendere, burde det egentlig gi best resultat med CW, men det er AM som gir noe lyd.

Det finnes en del lesestoff om dette programmet på nett. Søk f.eks. etter "sdrsharp manual".

Her er en enkel guide:
http://www.qsl.net/yo4tnv/docs/SDRSharp.pdf
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tjabas »

tronde wrote:
tjabas wrote:då var den installerad och klar, måste säga att det var väldigt intressant och scanna runt bland de olika frekvenserna, går det att autoscanna på något sätt så den sparar dom frekvenserna med högst pikar på?

går det även att lyssna på polis och jakt radio med denna?

Det finnes en plugin som skal gi scannerfunksjoon. Jeg har ikke satt meg inn i funksjonen.

http://airspy.com/download/

Velg Frequency Manager Suite from Jeff Knapp.


Jeg har denne installert i en eldre utgave av SDR#. Der ser den ut til å fingere. I den versjonen som er tilgjengelig nå, får jeg feilmelding om at det er noe galt med databasen for plugin-en. Det kan være noe lokalt hos meg. Har ikke prøvd å finne ut mer.


Når du bruker SDR# som radiomottaker, må du velge hvilken modulasjonstype du vil bruke.

I menyen til venstre er det et punkt for "Radio". Der kan man velge NFM (smalbånds FM), WFM (bredbånds FM [vanlig kringkasting /rundradio]), AM (amplitudemodulasjon), DSB (dobbelt sidebånd), LSB (nedre sidebånd), USB (øvre sidebånd), CW (continuous wave /morse) eller RAW (rådata fra mottaker).

Når man skal lytte etter 433,92 sendere, burde det egentlig gi best resultat med CW, men det er AM som gir noe lyd.

Det finnes en del lesestoff om dette programmet på nett. Søk f.eks. etter "sdrsharp manual".

Her er en enkel guide:
http://www.qsl.net/yo4tnv/docs/SDRSharp.pdf

tack så mycket.

detta är mycket intressant :)

man kanske skulle montera en större externa utomhus antenn?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tronde »

tjabas wrote:

tack så mycket.

detta är mycket intressant :)

man kanske skulle montera en större externa utomhus antenn?
Ja, dette er interessant, og til og med billig :D

Bedre antenne er aldri feil. Husk å velge en som passer til det frekvensområdet du vil lytte på. Dette er jo en mottaker som dekker et svært stort frekvensområde, og den lille som følger med er beregnet på det frekvensområdet som benyttes for DVB-T (digital TV).

Disse billige mottakerne sammen med SDR#-programmet har blitt svært populære blant mange radioamatører. Det er mye å finne om "software defined radio" på div. radioamatørsider. Det er også publisert enkle tilleggskretser som gjør det mulig å ta i mot frekvenser som ligger under det som denne mottakeren kan ta inn slik at man typisk dekker området 1MHz til 1,7GHz. Det man gjør, er å blande det signalet man vil ta imot (f.eks 2MHz) med en kjent frekvens (f.eks. 100MHz) som mottakeren dekker. Da ender man opp med bl.a. 102 MHz som enkelt kan lyttes til. I programmet finnes det en funksjon som kan sette offset på frekvensskalaen slik at den viser 2 i steden for 102.
I praksis velger man å blande med en annen frekvens enn 100MHz for å unngå forstyrrelse fra vanlig radio, men prinsippet er det samme.


F.eks. denne fra Tyskland:
http://darc-husum.de/sdr-konverter.html (Noe rotete side med autostart av video).

Direktelink til selve konstruksjonen:
http://www.darc-husum.de/stick.zip

Eller denne fra Amerika (krever flash).
http://www.nxtbook.com/nxtbooks/arrl/qs ... tid=30#/32
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tronde »

Her er et praktisk eksempel fra i dag.

Nesten alle mine mottakere ble blokkert. De lot seg heller ikke styre av fjernkontrollen, så det var tvilsomt at feilen skulle være hos Telldus. De fleste termometerne mine var også døde eller svært trege.

Jeg har opplevd dette en gang tidligere. Da var det et termometer som var nesten tomt for batteri som tydeligvis sende ut mye støy. Det var svært tregt og varslet lavt batteri. Jeg byttet batterier, og plutselig forsvant alle problemene. Jeg hadde ikke støy fra termometre i tankene den gangen før jeg byttet batterier, men nå visste jeg om at det kunne være et problem.

Jeg koplet opp mottakeren, og det var mye støy. Det første skjermbildet viser at det er en kraftig sender i nærheten av 433.92MHz (Den røde loddrette streken er 433.92). Spektret endret seg når jeg endret retning på antennen, og ved å bevege meg rundt i huset så jeg at det var maks støy mot ett punkt i huset. Jeg trodde først at det var i 1. etasje siden jeg har flere termometre som viser lavt batteri der. Jeg tok ut batteriene på dem, men ingen endring. Ned i kjelleren og måle der også. Der fant jeg ett som sendte hele tiden (lysdioden lyste konstant). Det andre skjermbildet viser at det er noe på gang... HEr er antennen rett ved siden av det mistenkelige termotmetret. Ut med batteriene, og vi ser av det siste skjermbildet at all støy er borte.

Det var ikke dårlige batteier som var årsaken denne gangen. For et par dager siden mistet jeg det termometeret i gulvet. Det fungerte OK etterpå, så jeg tenkte ikke mer på det. Nå hadde det plutselig begynt å sende helt på egenhånd, og det var nok til å blokkere hele huset for meg. Jeg satte inn de gamle batteriene for å se om det fortatte å sende støy etter en omstart, men nå er det tilsynelatende helt OK.
Radiostoy.jpg
Radiostoy.jpg (135.13 KiB) Viewed 12503 times
jogeta
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by jogeta »

Hei!
Jeg bruker Nexa fjern -kontroll og -brytere. Etter å ha tatt i bruk en ny LED-pære fikk jeg ikke slått den av uten å holde fjernkontrollen helt nært.
Med en gammel glødetrådspære fungerte den fint.
En "clipon" ferrit på ledningen nært lampen og den fungerte OK igjen.
Årsak: Ledpæren lager radiostøy så den muter mottager, ferritringen demper radiostøyen slik at on/off fungerer OK.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Radiostøy og sendefrekvenser, hvordan måle.

Post by tronde »

jogeta wrote:Hei!
Jeg bruker Nexa fjern -kontroll og -brytere. Etter å ha tatt i bruk en ny LED-pære fikk jeg ikke slått den av uten å holde fjernkontrollen helt nært.
Med en gammel glødetrådspære fungerte den fint.
En "clipon" ferrit på ledningen nært lampen og den fungerte OK igjen.
Årsak: Ledpæren lager radiostøy så den muter mottager, ferritringen demper radiostøyen slik at on/off fungerer OK.
Helt klassisk det du beskriver. Det er lenge siden jeg jobbet med elektronikk for lys, men standardene for støy og lavenergi-lys er litt tvilsomme. Ved å benytte seg av glidende frekvens i elektronikken (dette har ikke noe direkte med fjernstyringen å gjøre), vil støyspektret spre seg utover et større område. Det betyr at hver enkelt støyfrekvens opptrer i for kort tid til at den blir målt med korrekt styrke. Lampen kan ha mye reell støy, men fortsatt måle så lavt at den blir godkjent. Jeg vet ikke om det har blitt strammet inn på dette, men tviler for det er mange som har samme problemet som du hadde. Det er er del standarder både for støy og forvrengning av strømtrekket som ble satt med nokså lave krav siden man foretrakk å få ned prisen på lavenergi lyskilder. De vurderte at redusert energiforbruk var viktigere enn andre ting.
Post Reply