Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Moderator: Telldus

Post Reply
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Post by Masonit »

Hej

Precis som en hygrometer rapporterar luftfuktighet. Finns det någon sensor som kan rapportera ljustyrka till Tellstick Net? Just nu styrs allting efter sol upp och nedgång. Men det är inte helt klockrent tycker jag. Ibland är det sol å ibland molnigt. Vore bättre om man kunder styra tänd av vissa lampor efter hur mycket ljus det finns i rummet...

\Masonit
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Post by etompau »

Två alternativ:

1. Bygg om en temp.givare enligt beskrivning: http://www.switchking.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=450

2. Använd en Nexa skymningssenor LBST-604 och använd den logiska till/från-nivån i valfria händelser.
Last edited by etompau on Thu Mar 12, 2015 2:33 pm, edited 1 time in total.
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Post by agn »

Masonit wrote:Hej

Precis som en hygrometer rapporterar luftfuktighet. Finns det någon sensor som kan rapportera ljustyrka till Tellstick Net? Just nu styrs allting efter sol upp och nedgång. Men det är inte helt klockrent tycker jag. Ibland är det sol å ibland molnigt. Vore bättre om man kunder styra tänd av vissa lampor efter hur mycket ljus det finns i rummet...

\Masonit
Det är mycket lätt att bygga om en Viking (Jenkinsbird) temperaturgivare till ljussensor. Här finns en länk som behandlar ombyggnaden. http://www.switchking.se/forum/viewtopi ... lit=viking Kolla pdfn för Jenkinsbird längst ner i första posten där det finns en bild på en ombyggd Viking givare (säljs även under namnet Jenkinsbird) Temperaturgivaren finns att köpa på Teknikmagasinet. Den finns även hos Jula i ett paket med inomhusdel. Fotomotstånd finns hos Kjell & Co.
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Post by agn »

Masonit. Ser att jag skrev samtidigt med etampau så nu fick du två svar på samma sak.

Det är lite tillförlitligare att använda en ombyggd Viking givare då den sänder ut sin signal med täta intervaller. Om en signal missas så kommer det snart en ny. Missas signalen från Nexagivaren så är det kört till nästa dag.

Signalen från en ombyggd Viking kan också användas så att olika lampor tänds vid olika ljusnivåer. Man kanske först vill tända en fönsterbeysning och när ljusstyrkan sjunkit ytterligare så tänds utebelysningen.
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Post by Masonit »

Tack för svaren. Hoppades dock på att det fanns något att köpa färdigt. Men modden såg relativt enkel ut. :)

\Masonit
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Post by GOKAR »

Har byggt om en av Kinagivarna jag köpt som heter WH3 och verkar identisk med Vikinggivaren och det funkar kanonbra.
För er som har Android telefoner vill jag slå ett slag för appen "Tell My House" som loggar givarna.
Man ser en kurva på föregående dygn och innevarande dygn, mycket informativt när man vill ha lite koll.
metalic
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Post by metalic »

GOKAR wrote:Har byggt om en av Kinagivarna jag köpt som heter WH3 och verkar identisk med Vikinggivaren och det funkar kanonbra.
För er som har Android telefoner vill jag slå ett slag för appen "Tell My House" som loggar givarna.
Man ser en kurva på föregående dygn och innevarande dygn, mycket informativt när man vill ha lite koll.
Snabb fråga, kan man använda WH3 direkt mot Tellsticken utan en inomhusdel?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Post by etompau »

Svar ja. En inomhusdel har inte någon sändare som kommunicerar med en Tellstick eller en givare,
metalic
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor som rapporterar ljusstyrka?

Post by metalic »

etompau wrote:Svar ja. En inomhusdel har inte någon sändare som kommunicerar med en Tellstick eller en givare,
Grymt tack!
Post Reply